Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Investitiile in Romania continua

FM Logistic este una dintre putinele companii de logistica ce au decis sa investeasca in tara noastra, chiar si pe timp de criza. Firma a inceput luna trecuta constructia, la Petresti, a unui depozit care va avea in final 120.000 m2 si unde se vor investi, in prima faza, 20 de milioane de euro. Activitatea de transport a companiei va creste, de asemenea, anul acesta, prin achizitia a 10 trailere noi. Tot de curand, FM Logistic Romania are pentru prima oara un director roman, in persoana lui Catalin Olteanu, cel care a fost inainte responsabil cu activitatea companiei din zona de vest a tarii.
 

Luna trecuta, FM Logistic a inceput lucrarile la cea de a doua sa platforma din Romania, de la Petresti, judetul Dambovita. Compania va avea aici o constructie de clasa A cu o capacitate de 120.000 m2, cea mai mare platforma logistica din Romania realizata de un furnizor logistic. In prima faza se vor construi trei cladiri cu suprafata totala de 20.000 m2, unde FM Logistic este pregatita sa investeasca circa 20 de milioane de euro.
„Ne simtim mult mai confortabil sa operam in propriile depozite, deoarece noi lucram dupa standardul nostru. Si in depozitul inchiriat de la Bucuresti am incercat sa cream cat mai mult din standardul nostru, respectiv distanta dintre rafturi, alei, mod de marcare sau de gandire a operatiunilor etc. Daca as face o comparatie intre toate locatiile unde lucram, cel unde se opereaza cel mai rapid si care este cel mai usor de intretinut este depozitul nostru de la Dudestii Noi. Asta nu pentru ca celelalte ar avea vreo problema, dar el se potriveste cel mai mult cu modul nostru de lucru“, a explicat Catalin Olteanu, directorul general FM Logistic Romania.
Viitorul depozit va avea avantajul accesului direct la autostrada A1 si este localizat aproape de trei mari orase ale tarii: Pitesti, Ploiesti si Bucuresti.

Se fac investitii si in transport
Reprezentantii companiei si-au propus sa investeasca mai mult si in activitatea de transport din tara noastra, prin decizia de a achizitiona anul acesta 10 trailere noi. „Inainte, aici a fost un consum foarte mare si dezorganizat, ceea ce nu e normal. Acum nu este o descrestere, ci mai mult o organizare a cresterii normale. Pentru ca, atunci cand cresterea nu este organizata, vezi ca lucrurile nu sunt asa cum ar trebui. Constructiile, drumurile, totul. A fost o perioada cand nu mai gaseai pe nimeni sa munceasca pentru tine. Noi credem ca Romania este acum pe drumul cel bun, iar dovada este ca investim acum aici“, a explicat Carlos Velez, director FM Logistic pe Europa Centrala.
Compania a inaugurat prima sa platforma logistica din Romania in iulie 2008, la Dudestii Noi, unde opereaza pe 14.000 m2, suprafata totala posibila fiind de 86.000 m2.
Iar in prezent opereaza in circa 50.000 m2 de spatii de depozitare pentru clienti precum Nestlé, P&G, Cora, L’Oréal, Yves Rocher sau Sanofi Aventis. Activitatea de depozitare si manipulare reprezinta 55% din cifra de afaceri, cea de transport intern, 40%, iar cea de co-packing, 5%.

Reactiile rapide aduc profit
Dupa primul an de activitate, FM Logistic Romania a realizat o cifra de afaceri de 4,5 milioane de euro, iar pana acum valoarea a crescut la 18 milioane de euro, numarul angajatilor depasind 600. „Criza economica nu s-a manifestat la fel in toate statele. Cat priveste Europa Centrala, sunt tari precum Polonia sau Republica Ceha, care au simtit mai putin aceasta situatie, insa Romania si Ungaria au fost destul de afectate. Fiind parte a economiei mondiale, si compania noastra a fost afectata. Insa am incercat sa depasim aceasta situatie aducand mai multa calitate serviciilor oferite, pentru a ne putea mentine si chiar creste cota de piata. Multi clienti de-ai nostri si-au redus stocurile, dar si termenele de livrare, asa ca au pus o mare presiune pe activitatea de logistica. Unii au perioade de varf in vanzari. Iar noi a trebuit sa ii ajutam tot timpul“, a spus Carlos Velez.
Compania s-a dezvoltat si in Asia, unde, insa, nu au venit multi din clientii din Europa. „Sunt companii care s-au relocat in Asia. Dar consumatorii devin tot mai pretentiosi si vor sa aiba bunurile cat mai repede. Iar daca produci in Asia dureaza mai mult pana ajunge marfa in Europa. Asia este solutia pentru anumite activitati, dar nu pentru toate, deoarece este important sa fii aproape de piata si sa reactionezi rapid la cerintele acesteia. Noi ne-am indreptat atentia catre locatii-cheie de unde putem reactiona rapid.“

Primul director roman al FM
Catalin Olteanu lucreaza in companie de patru ani si a fost initial director de transport, apoi s-a mutat in departamentul de operatiuni, unde a ocupat functiile de director de depozit si ulterior de director regional pe Timisoara, iar de luna trecuta a fost numit director general al companiei din Romania. „Vreau sa ma asigur ca, acolo unde lucreaza FM Logistic, clientii sunt foarte multumiti. Lucram cu firme importante si vrem sa ne asiguram ca acestea nu numai ca vor ramane pe piata, dar vor fi mai mari si mai puternice si ca ne vor pastra alaturi de ele. Pe termen mediu si scurt am in vedere o crestere a afacerii, chiar daca este o perioada de recesiune. Iar in acest sens incerc sa motivez echipa.“
Noul director are in vedere cresterea portofoliului de clienti prin oferirea de servicii avantajoase, dar si de solutii personalizate. „Acum sunt multe miscari pe piata, care deriva din ce se intampla la nivel de corporatie in diferite companii, respectiv achizitii sau separari de firme. Noi urmarim in ce masura putem lucra pentru ele si in Romania, dar daca acest lucru este si in avantajul nostru. Nu dorim sa intram intr-un parteneriat doar de dragul acestuia, iar apoi sa ne para rau si noua si lor, si sa ne cream un renume neplacut. Ideea este ca partenerii nostri sa-si pastreze avantajele pe care le-au avut inainte, dar sa le si imbunatateasca. Iar pe segmentul lor de activitate sa fie atat de bine serviti, incat nicio alternativa logistica sa nu le fie mai avantajoasa.“

Preturile mici pot afecta serios clientii
In alegerea viitorilor parteneri de logistica, pe primul plan se afla in continuare pretul oferit. Pentru a se adapta la conditiile actuale de pe piata, FM Logistic a incercat sa faca economii atat din contractele cu unii furnizori, cat si din activitatea interna. „Sunt si multe domenii unde nu am mai indexat preturile chiar de doi ani. Deoarece am avut o afacere sanatoasa, fara a suferi prea mult din cauza inflatiei. Dar au fost si cazuri in care am renegociat complet tarifele. Oricum, cu cat te adaptezi mai repede la piata, cu atat traiesti mai bine si mai sanatos. Probabil ca, dupa ce aceasta perioada va trece, preturile vor creste din nou. Este o piata libera, care se regleaza de la sine.“
Directorul FM Logistic Romania a explicat ca, desi acum este momentul in care tot mai multe companii de profil se lupta pentru o cota de piata cat mai mare, firma pe care o conduce nu va accepta in nicio negociere preturi de dumping. Deoarece o astfel de decizie va afecta grav ambele parti implicate in contract. „In Romania, piata de logistica nu este inca stabila, astfel incat sa se stie ce cota are fiecare operator. Iar in urmatorii cinci ani nu cred ca se vor schimba foarte multe in acest sens. Noi nu ne luptam neaparat pentru cota de piata, deoarece exista riscul sa nu putem fi destul de competitivi. Cine se bucura astazi de un pret de dumping va suferi maine. Pentru ca celalalt ori va intra in incapacitate de a functiona, problema ce se va rasfrange si asupra clientului, ori va spune clientului ca nu mai poate opera decat daca i se acopera un anume procent din costuri. Atunci clientul se va vedea in situatia de a cheltui mai mult decat a bugetat pentru a-si acoperi serviciile, si poate nu si-a pregatit acei bani. Deoarece, atunci cand a obtinut un pret mai mic pentru activitatea de logistica, poate ca a acceptat, la randul lui, preturi mai mici din alte parti. Sunt destul de multe exemplele de firme mari care au ajuns in colaps pentru ca si-au omorat furnizorii de produse si de servicii. Si degeaba spui ca ai cele mai mici preturi, daca nu ai marfa. Pentru ca nu mai poate nimeni sa-ti faca marfa la preturile postate.“

Solutii personalizate pentru eficientizare
Solutiile FM pentru clienti tin si de specificul de tara. Iar cum la noi sunt destul de multe cazurile in care marfa dispare, compania a incercat sa puna accent tot mai mare pe securitate. Astfel, toleranta de pierderi pe care si-o estimeaza clientul in buget se transforma in economii. „Fiecare are o toleranta de afacere, iar daca pierderile se incadreaza in zona respectiva, atunci se considera ca situatia este controlabila. Noi nu am vrut sa ne limitam la respectiva toleranta, ci sa ajungem cat mai mult spre zero. Pentru ca, daca clientul imi impune o anumita toleranta de pierderi, aceasta este bugetata. Dar daca noi nu consumam bugetul, adica reusim sa nu pierdem cat s-a estimat, atunci acel buget poate fi considerat o economie. Iar daca clientul face economii, sunt sanse sa-i creasca afacerea sau sa-si ajusteze preturile, ceea ce inseamna mult in perioade de recesiune.“
Printre solutiile personalizate pe care compania le-a adus clientilor a fost si eliminarea paletilor de lemn de la pregatirea marfii. Solutia a fost propusa de clienti carora le-a adus economii importante. „In loc ca marfa sa stea pe palet, sta pe o folie de carton. Acest gen de solutie este practica, doar ca activitatea trebuie sa fie aranjata in asa fel incat marfa sa nu aiba probleme nici la destinatie. Daca acolo nu exista capacitatea de a opera marfa respectiva, nu am rezolvat nimic. In acest caz, clientul este suficient de mare incat sa-si creeze acelasi atribut in ambele parti.“

Poolingul aduce optimizare producatorilor
O alta solutie pe care compania doreste sa o implementeze in Romania este cea de pooling, care, desi seamana cu serviciul de grupaj deja existent la noi, are cateva elemente prin care se diferentiaza de acesta. Astfel, marfa mai multor producatori concurenti este mutata intr-un singur depozit, de unde pleaca grupata in acelasi camion catre unul sau mai multe puncte de livrare. FM Logistic a reusit sa convinga deja cativa clienti din Franta si Cehia sa adopte acest concept, iar acum este in discutii si cu cei din Romania.
„Ideea de pooling vine din nevoia de a optimiza stocurile si transportul si de a raspunde conceptului de «just in time». Retailerii nu vor sa-si faca stoc pe raft, ci vor sa se asigure ca marfa care se vinde este aprovizionata la timp. Ei au tot interesul sa vanda produsele si le vor pune in fata pe cele care se cer mai repede. Iar interesul producatorilor este ca marfa lor sa fie cat mai bine pusa pe raft.“
Daca producatorii reusesc sa-si optimizeze logistica, atunci din economii isi vor putea permite costuri mai bune. Insa nu intotdeauna acestia sunt destul de mari incat sa-si permita o cat mai buna optimizare a stocului sau a frecventei.
„Conceptul de pooling nu este unul nou si nu a fost inventat de FM Logistic. Am inceput in Franta, unde am convins cativa clienti sa se uneasca, astfel incat, desi sunt competitori, marfa lor sta intr-un singur depozit, iar comenzile sunt procesate printr-un algoritm agreat dinainte. Stocul se muta din depozit pe raft intr-o maniera cat mai organizata, iar paletii de la mai multi clienti sunt grupati intr-un singur camion. Mergem pe premisa ca cei care opereaza sistemul de pooling au acelasi gen de produse si se regasesc pe rafturile acelorasi magazine de retail. Cei care fac singuri distributia la magazinele de retail pot sa intarzie la al doilea punct de livrare din cauza primului, pe cand la conceptul de pooling nu se mai intampla acest lucru.“

Procesele sunt imbunatatite continuu
Potrivit lui Catalin Olteanu, cele mai multe probleme din companie sunt rezolvate prin disciplina procesului de lucru. „Incepi cu un sistem care te ajuta sa-ti rezolvi prima cerinta, de a receptiona marfa, de a o pregati si de a o livra. Apoi acest proces primeste niste imbunatatiri permanente care tin de calitatea procesului. Trebuie sa te asiguri, de exemplu, ca marfa pe care o pregatesti este cea care trebuie pregatita, ca a fost pregatita asa cum trebuie etc.“
Un aspect important in perfectionarea procesului de lucru se refera la personalul companiei.
„Cand pornesti la drum ai o echipa de oameni care stiu si oameni care invata. Dupa o vreme, constati ca, in timp ce cei mai multi se straduie sa faca lucrurile sa mearga, unii nu sunt foarte bine intentionati sau nu pot face mai mult. Ei, insa, sunt prinsi intr-un sistem, care ii va obliga sa faca ceea ce trebuie. Cand sistemul are scapari, venim cu corectii.
Pe de o parte, invatam din propria experienta, pentru a descoperi mai repede potentialele viitoare greseli, pe de alta parte, corectam elementele care duc la greseli. Si daca am aplicat o corectie sistemului, si corectia e buna, atunci nu mai avem nevoie sa revenim asupra ei, si asta ne lasa sa mergem mai departe. Sunt si elemente care nu se pot corecta 100%, dar acelea trebuie ameliorate atat de mult, incat sa nu cauzeze probleme.“

Articole similare

Ad
Ad