Sectorul european al transportului rutier se confrunta cu cea mai acuta criza de soferi profesionisti din ultimele decenii, potrivit concluziei noului raport IRU, realizat din octombrie 2018 pana in ianuarie 2019.
Sondajul a evidentiat o lipsa de soferi de 21% in sectorul transportului de marfuri si de 19% in sectorul de transport persoane, insa situatia ia amploare, deficitul estimandu-se la 40% in 2019, in ambele sectoare. „Industria trebuie sa ia masuri imediate si decisive pentru a rezolva problema deficitului de soferi. Lasat nesupravegheat, acesta va avea implicatii grave pentru economia europeana si va duce la cresterea costurilor pentru companii, clienti si pasageri“, puncteaza Boris Blanche, directorul executiv al IRU.
Cu toate ca sondajul a evidentiat ca satisfactia locului de munca tinde sa fie ridicata (80% din cazuri), 57% dintre soferii de sex masculin si 63% dintre cei de sex feminin considera ca imaginea deformata asupra profesiei este inrautatita de modul „sufocant“ de recrutare. Apoi, 79% dintre soferi considera ca dificultatea de a atrage femeile in profesie este unul din motivele principale pentru lipsa de soferi, aspect subliniat si de datele ITF, care arata ca acestea reprezinta doar 2% din totalul soferilor europeni. Pe de alta parte, 70% dintre soferii cu varsta cuprinsa intre 25 si 34 de ani considera ca dificultatea de a atrage tinerii soferi este unul din motivele deficitului, 76% din soferi considera ca vinovate sunt conditiile de munca, iar 77% ca perioadele lungi de timp in deplasare ii impiedica pe multi sa intre in profesie.
Industria sufera si de o forta de munca in curs de imbatranire. In Europa, majoritatea companiilor de transport de marfuri angajeaza soferi a caror varsta medie este de 44 de ani, in timp ce in sectorul de pasageri varsta medie este de 52 de ani. „Trebuie depus un efort global pentru a imbunatati imaginea profesiei. In acelasi timp, partile interesate din industrie trebuie sa actioneze pentru a imbunatati conditiile de munca din acest sector. Tratamentul soferilor ar trebui imbunatatit cu o infrastructura si facilitati adecvate si suficiente“, a mai spus Boris Blanche.
IRU a lansat o initiativa comuna cu Consiliul European al Expeditorilor (ESC) pentru a stabili principii comune pentru imbunatatirea tratamentului soferilor la locurile de livrare. De asemenea, a stabilit un grup de experti care sa corecteze legislatia privind formarea soferilor si va infiinta Reteaua Femeilor din Transport, care va avea ca scop majorarea numarului femeilor-sofer. „Lipsa soferilor afecteaza deja operatorii de transport, iar situatia se va agrava. Sa nu ne lasam pacaliti de ideea automatizarii, pentru ca aceasta, adoptata fie si partial, va necesita o forta de munca considerabila, cu un set de competente din ce in ce mai variat. Vom colabora cu parti interesate din sectorul public si privat, precum guvernele, autoritatile locale si partenerii sociali si din industrie, pentru a gasi solutii pentru abordarea crizei iminente“, a adaugat si delegatul general al IR, Matthias Maedge.