Deficitul total de șoferi profesioniști în Uniunea Europeană, Norvegia și Marea Britanie este de peste 233.000. Peste 70% dintre companiile de transport iau măsuri pentru reținerea și atragerea șoferilor, inclusiv bonusuri de performanță și creșteri salariale, în timp ce o pondere mai mică oferă vehicule mai bune (44%), acoperirea costurilor de acces la profesie (35%) și oportunități de îmbunătățire a competențelor (25%), se arată în cel mai nou raport IRU, realizat în urma intervievării a peste 1.000 de companii de transport rutier de marfă.
De subliniat că în Europa, în medie, salariul brut al unui șofer de camion este cu 55% mai mare decât salariul minim național, ajungând la 233% în Olanda.
Jumătate dintre operatorii europeni nu își pot extinde afacerea din cauza lipsei de șoferi calificați. Alte consecințe ale crizei de personal sunt reducerea productivității pentru aproape 50% dintre societăți și scăderea veniturilor pentru 39%.
Deficitul de peste 233.000 de șoferi de camion este estimat să crească la 745.000 până în 2028, pe măsură ce actualii șoferi se pensionează, dacă nu se vor lua măsuri semnificative.
Vârsta medie în rândul conducătorilor auto profesioniști este de 47 de ani, o treime dintre șoferi au peste 55 de ani și se așteaptă să se pensioneze în următorii zece ani, în timp ce doar 5% au sub 25 de ani.
Costul ridicat al obținerii permisului de conducere și a calificărilor profesionale în Europa, care este în medie de 3,7 ori mai mare decât salariul minim lunar mediu, constituie un obstacol semnificativ în atragerea oamenilor către profesie, în special a tinerilor.
De asemenea, sunt puține femei care exercită această meserie, ponderea fiind de doar 4% total. Germania (7,2%), România (6,1%) și Franța (4,5%) au cele mai mari ponderi. Disponibilitatea unor condiții de muncă sigure și accesul la zone de odihnă bine echipate reprezintă preocupări majore, iar îmbunătățirea acestora este crucială pentru a atrage mai multe femei către această profesie, se mai arată în raportul IRU.
„Cel mai recent raport european al IRU privind penuria șoferilor de camion demonstrează în mod clar că firmele de transport rutier de marfă și, în consecință, comerțul din UE, sunt afectate de lipsa șoferilor”, a comentat Raluca Marian, directorul IRU Advocacy. „În timp ce cauzele care stau la baza crizei sunt diverse, UE și guvernele naționale trebuie să își joace rolul în eliminarea barierelor de acces la profesie și în sprijinirea îmbunătățirii condițiilor de muncă.” În acest sens, IRU recomandă scăderea vârstei de la care tinerii pot să se pregătească pentru a fi șoferi la 17 ani, împreună cu armonizarea recunoașterii permiselor și a calificărilor de conducere la nivelul statelor membre. În plus, condițiile de odihnă pentru șoferi ar trebui îmbunătățite, inclusiv prin crearea unor parcări mai sigure și mai protejate.