Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU salută cu precauție „Fit-for-55” şi avertizează asupra afectării industriei de transport

Uniunea Transporturilor Rutiere Internaţionale (IRU), care reprezintă aproape un milion de operatori europeni de transport rutier de mărfuri și pasageri, a salutat cu prudență unele prevederi ale pachetului de măsuri „Fit-for-55”, înaintat de Comisia Europeană.

IRU avertizează că impozitul pe energie coroborat cu obiectivele de reducere a emisiilor riscă împreună să dezechilibreze costurile transportului rutier, cu efect asupra operatorilor europeni şi a cetăţenilor în general.

Pachetul Fit-for-55 include o gamă largă de propuneri care urmăresc să reducă emisiile de CO2 cu 55% până în 2030 și să obţină neutralitatea climatică a Uniunii până în 2050. Obiectivele obligatorii pentru statele membre, de a pune bazele unei rețea de alimentare cu combustibili alternativi, cu cerințe specifice pentru transportul rutier comercial și vehiculele grele, sunt un pas binevenit înainte. „Noile măsuri urmăresc să creeze mai multe și noi oportunități pentru industria transportului rutier, de a trece la tehnologii de combustibil alternativ viabile din punct de vedere economic, care să poată fi utilizate în întreaga UE. Dar Comisia încearcă, de asemenea, să scumpească transportul rutier. IRU nu dorește să vadă o creștere globală neechilibrată a costurilor pentru industrie fără schimbări în bine, având în vedere impactul negativ asupra mobilității colective a UE, comerțului și competitivității”, a declarat Raluca Marian, directorul IRU pentru Advocacy.

Astfel, în timp ce impozitarea energiei bazată pe conținutul de energie și performanța emisiilor de CO2 ar putea fi pozitivă, combinarea acestui lucru cu taxele suplimentare determinate de comercializarea combustibililor tradiţionali înseamnă că operatorii vor plăti de două ori pentru emisii. „Aceasta este o abordare nedreaptă și, în cele din urmă, ineficientă. Toate modurile de transport ar trebui tratate în mod egal în ceea ce privește taxele și stimulentele pentru energie și emisii. Propunerile Fit-for-55 conțin prea multe surse de denaturare și discriminare a concurenței”.

Cea mai mare preocupare a IRU este creșterea considerabilă a costurilor, datorată tuturor măsurilor anunțate și lipsei lor de neutralitate tehnologică. „Cadrul revizuit de impozitare a energiei va ridica povara fiscală pentru combustibilii cei mai utilizați în transportul rutier comercial de astăzi. În plus, companiile de transport rutier vor achita factura de comercializare a emisiilor la pompă. Și, dacă actualul acord Eurovignette este confirmat, statele membre UE ar putea adăuga un coeficient suplimentar de taxare ”, a explicat Raluca Marian. Industria este dornică să treacă la combustibili alternativi, dar nu toate segmentele din transportul rutier comercial de mărfuri și de călători pot face acest lucru cu ușurință, deoarece, pe termen scurt și mediu, tehnologiile de combustibil alternativ nu vor fi fezabile din punct de vedere operațional. Majoritatea măsurilor încurajează trecerea la electricitate și hidrogen, însă ar trebui încurajată o gamă mai largă de alternative, iar tranziția către toţi combustibilii alternativi ar trebui abordată de toate propunerile din pachet. „Dacă infrastructura și vehiculele cu combustibil alternativ nu sunt lansate în întreaga UE atât de repede cât se planifică, iar combustibilii și tehnologiile tradiționale devin exponențial mai scumpe în același timp, concurența va fi sever denaturată, în special pentru operatorii de transport care nu pot trece rapid la alternative. Calendarul implementării măsurilor „push and pull”, cum ar fi comercializarea emisiilor și impozitarea energiei, trebuie să fie sincronizat în mod adecvat cu disponibilitatea suficientă a vehiculelor cu combustibil alternativ și a infrastructurii de realimentare și încărcare”, a concluzionat Raluca Marian.

IRU va examina mai detaliat propunerile și impactul cumulativ al acestora asupra transportului rutier comercial în lunile următoare și va analiza împreună cu Comisia Europeană, Parlamentul și Consiliul îmbunătățiri ce pot fi aduse propunerilor actuale.

Articole similare

Ad