Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

IRU și ITF propun un nou plan global pentru remedierea crizei de șoferi

Sursă foto: IRU/GettyImages

Uniunea Internațională a Transportului Rutier (IRU), care reprezintă peste 3,5 milioane de operatori de transport rutier din toată lumea, și Federația Internațională a Lucrătorilor din Transport (ITF), care, la rândul său, reprezintă 18,5 milioane de angajați din industrie, au lansat un plan în trei puncte pentru a ajuta la remedierea problemei crizei șoferilor profesioniști.

Noua abordare urmărește atenuarea crizei și a dezechilibrelor de pe piața forței de muncă din transport, să asigure condiții de muncă și standarde decente pentru șoferii care lucrează în afara țării lor de origine și să simplifice și să aplice regulile pentru lucrători și angajatori.

„Lipsa de șoferi scapă rapid de sub control. Echilibrarea cererii și ofertei globale de muncă prin măsuri simple pentru a facilita imigrația legală și a opri exploatarea șoferilor nerezidenți este o modalitate de a rezolva problema, de a sprijini munca decentă și de a menține în mișcare serviciile vitale de transport rutier”, a declarat secretarul general al IRU, Umberto de Pretto.

„Guvernele, angajatorii de transport și clienții multinaționali de transport trebuie să lucreze împreună cu sindicatele pentru a construi condiții de muncă decente și a pune astfel capăt penuriei de șoferi.

Transportul rutier va putea atrage și reține șoferi doar dacă se bazează pe cooperarea dintre toate părțile interesate și deținătorii de drepturi pentru a asigura o muncă decentă, drepturile fundamentale ale angajaților și o adevărată protecție socială”, a adăugat secretarul general al ITF, Stephen Cotton.

Planul prezintă acțiuni pentru ONU, guvernele naționale și industrie:

  1. ONU și organizații internaționale – trebuie să elaboreze un cadru global cu linii directoare clare pentru a proteja șoferii nerezidenți, îmbunătățirea condițiilor șoferilor și creșterea coeziunii sociale și armonizarea standardelor de calificare și recunoașterea transfrontalieră.
  2. Guvernele naționale trebuie să modifice și să aplice procedurile de imigrare a forței de muncă pentru a proteja șoferii nerezidenți, să reducă birocrația pentru a permite o imigrare legală mai ușoară pentru șoferii actuali și potențiali și să stimuleze recunoașterea calificărilor din țări terțe prin acorduri bilaterale. De asemenea, trebuie să investească și să sporească aplicarea legilor și reglementărilor privind transportul rutier și să subvenționeze programele interne de formare și integrare.
  3. Operatorii de transport rutier au în sarcină să dezvolte programe de integrare operațională pentru șoferii nerezidenți, pentru a primi aceleași condiții ca forța de muncă rezidentă, și să sprijine procesele de formare și de management al competențelor și certificare.

Planul urmărește să echilibreze mai bine disponibilitatea de forță de muncă – între cei cu excedent și cei cu un deficit de șoferi – fără a exporta probleme dintr-o țară în alta. Nu ar trebui să se depășească inițiativele naționale existente sau să dăuneze standardelor de siguranță sau condițiilor lucrătorilor.

Penuria globală cronică de șoferi profesioniști de camion, autobuz, autocar și taxi se accelerează, impactând milioane de lucrători din transportul rutier, angajatori și servicii, se arată într-un comunicat de presă IRU. Aproximativ 11% din posturile de șofer au fost neocupate în 2022. Cu până la o treime dintre șoferi care se pensionează în următorii trei ani în multe țări, posturile de șofer neocupate s-ar putea mai mult decât dubla până în 2026. Guvernele, sindicatele și operatorii întreprind diferite acțiuni, dar nu este suficient. Alte soluții includ subvenționarea costurilor de licență și formare, construirea de parcări mai sigure și securizate, cu facilități mai bune, încurajarea mai multor femei și tineri în profesie și îmbunătățirea tratamentului șoferilor și a înțelegerii profesiei.

Articole similare

Ad