Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Iveco a ratat a doua oara sansa castigarii trofeului cu un camion non-diesel!

Daca in 2017 a pierdut la mustata titlul International Truck of the Year cu Stralis NP, primul camion pe LNG pregatit pentru productia de serie, Iveco s-a aflat foarte aproape si in acest an de a face istorie cu primul camion non-diesel care sa castige trofeul. Noul S-Way continua viziunea conducerii Iveco de a merge pe solutii alternative la diesel, viziune care a sanctionat in ultimii ani vanzarile producatorului italian, in conditiile in care a investit mai mult in propulsii alternative decat in noua generatie de camioane diesel, intr-un moment in care piata nu era pregatita pentru un asemenea pas, fara o implicare directa a autoritatilor de la Bruxelles. Cu mari eforturi, Iveco are peste 35.000 de vehicule pe gaz in operare in Europa la clienti, astfel ca din noiembrie S-Way NP a intrat in productia de serie in mai multe versiuni de motorizare si configurare a sasiului, gratie unei noi generatii de rezervoare de gaz mai capacitive si compacte.
 
Iveco a trebuit sa repare cu S-Way ariile unde Stralis a ramas in urma fata de concurentii care si-au innoit in ultimii ani gama de camioane grele: confortul interior, conectivitatea si imbunatatirea costurilor de proprietate prin folosirea anumitor sisteme.
Astfel, la noul camion soferul este in centrul proiectului. Cabina a fost modificata complet pentru a oferi mai mult spatiu, confort, un nou Infotainment, solutii personalizate de service. 
De asemenea, de anul viitor aproape toate camioanele grele Iveco vor avea conectivitate extinsa, care va aduce beneficii legate de disponibilitatea vehiculelor, intretinere preventiva, eficienta, profitabilitate. Toate camioanele sunt sub control si asta aduce mai multa eficienta. S-Way are o noua unitate de conectivitate foarte puternica, ce poate colecta date de la vehicul, si platforma de bord dezvoltata impreuna cu Microsoft.
In vederea reducerii costurilor de proprietate, noua S-Way are un design care imbunatateste coeficientul de aerodinamicitate cu 12%, ceea ce reduce cu 4% consumul de combustibil pentru transportul pe distante lungi. 
 
Viziune avansata in privinta tehnologiilor alternative
Iveco a facut de mult primii pasi inspre stabilirea mai multor solutii alternative, cu convingerea ca nu e suficienta o singura tehnologie pentru a raspunde cel mai bine cerintelor clientilor, ci e nevoie de mai multe: la vehicule usoare Iveco are deja modele complet electrice si pe gaz natural, la autobuze, hibrid, gaz natural si full electrice, iar la gama grea sunt disponibile solutiile pe gaz natural.
Problema este ca multe dintre tehnologiile cele mai curate – electricul sau hidrogenul – nu sunt eficiente economic pentru clienti. Acesta este si motivul pentru care Iveco inca investeste in gaz natural. „Am produs peste 35.000 de vehicule pe gaz natural, suntem lideri de piata cu aceasta solutie, mai ales cu LNG pentru distante lungi, care reprezinta solutia imediata de trecere spre decarbonizare totala”, a spus Marco Liccardo, seful diviziei de productie globala a camioanelor Iveco din gamele medie si grea, cu ocazia unui eveniment de presa organizat luna trecuta la Torino.
Gazul se foloseste tot mai mult in Europa, numarul de statii LNG marindu-se in 2019 la 230, de la 155 in 2018 si 100 in 2017. Iar planul este ca numarul acestora sa se dubleze pana in 2024, ceea ce inseamna ca tehnologia incepe sa fie apreciata si recunoscuta ca alternativa la diesel pentru decarbonizare.
In ceea ce priveste piata de camioane peste 16 t, Iveco preconizeaza o crestere a vanzarilor de camioane pe gaz natural. „Anul viitor ne asteptam sa se vanda 9.000 de camioane grele in Europa, din care peste jumatate sa fie produse de noi. Cota noastra de piata depaseste 50% si anul acesta, cand s-au vandut circa 6.500 de camioane grele pe gaz.”
Potrivit oficialului Iveco, in China circa 10% din milionul de vehicule grele vandute sunt pe gaz. Pentru cresterea eficientei productiei, compania italiana a lansat de curand solutia pe LNG si in Chile, Argentina, urmand ca in 2020 sa o ofere si in Brazilia.
 
Cuplu si cai putere in plus, solutia perfecta pentru transport regional
Daca pana anul acesta erau trei motorizari disponibile pe gaz natural – Cursor 8 (270 CP/1100 Nm, 300 CP/1.200 Nm, 330 CP/1300 Nm), Cursor 9 (400 CP/1.700 Nm) si Cursor 13 (460 CP/2.000 Nm), Cursor 8 isi va opri productia la finalul lui 2019, din 2020 modelele pe gaz urmand sa fie disponibile doar cu motoarele Cursor 13 si cu un motor Cursor 9 nou, cu versiuni de 270 si 340 CP noi (si cupluri de 1.100 Nm, respectiv 1.500 Nm) si 460 CP, ca si pana acum. 
Modelele pe gaz sunt disponibile cu doua variante automatizate de la ZF, ambele cu 12 trepte, HI-TRONIX, modelul TX 1811 TO, disponibila pentru Cursor 9 NP, fiind noua, optimizata pentru schimbul mai rapid al treptelor de viteza. De asemenea, Cursor 9 NP este disponibil si cu o cutie complet automata Allison 3000, potrivita mai ales pentru vehicule pentru uz municipal.
Cu aceste noi motorizari, S-Way si X-Way NP se adreseaza atat segmentului de distributie, transportului regional si pe distante lungi, cat si transportului de materiale de constructii cu acces pana la santier.
 
Rezervoare de gaz noi, mai compacte si mai capacitive
Pe langa imbunatatirile aduse liniei cinematice, Iveco propune o serie noua de configuratii de aranjare a rezervoarelor de gaz si chiar rezervoare noi, menite usurarii sarcinii soferului la alimentarea vehiculului, gratie pozitionarii valvelor pe partea laterala, clar identificate si usor de accesat. Panoul de control pentru sofer este bine delimitat de cel pentru service, soferul avand avantajul posibilitatii de a verifica fara efort pozitia supapei de siguranta tot de pe lateralul vehiculului. 
Noua generatie de rezervoare de 250, 420, 440 si respectiv 540 l are un senzor digital nou care indica nivelul de umplere, cu o precizie imbunatatita – o toleranta de numai 3% (fata de 15% cat au rezervoarele actuale) – ceea ce imbunatateste anticiparea autonomiei de catre sofer intre doua alimentari.
In unele cazuri, capacitatea de incarcare a rezervorului a fost marita cu 40 l, ceea ce se traduce intr-o crestere a autonomiei cu 10%, adica circa 100 km in plus pentru autotractoare.
Modularitatea rezervoarelor de gaz (trei configuratii pe modelele articulate si cinci pe rigide) si adaugarea unor ampatamente suplimentare pentru aplicatiile care necesita autosasiuri face ca la acest moment sa nu existe nicio configuratie principala disponibila pe diesel care sa nu fie oferita si pe gaz natural.
„Dieselul va mai fi prezent o vreme pe piata si vom continua sa lucram la eficienta. Gazul natural pentru noi este o solutie de decarbonizare de azi si de maine, dar am inceput sa ne uitam la solutii pe termen mediu. Astfel, am decis sa participam activ la proiectul H2All al Comisiei Europene, care vizeaza testarea camioanelor cu celule de hidrogen in conditii reale. 
Credem ca hidrogenul este o alternativa pentru distante lungi, pentru ca este o conexiune buna intre gaz natural si hidrogen. De aceea continuam sa investim si in gaz natural. In al doilea rand, avem multa experienta in gestionarea proiectelor pe gaz din punct de vedere al arhitecturii vehiculelor si dezvoltarii infrastructurii. Hidrogenul este intr-o faza timpurie a vietii sale, poate fi produs din gaz natural, sub forma de hidrogen albastru, inainte ca hidrogenul verde, din apa, sa fie disponibil si convenabil. In plus, infrastructura existenta de gaz poate fi adaptata usor pentru distributie de hidrogen”, a precizat Gerrit Marx, Presedinte Vehicule Comerciale si Speciale CNH Industrial.
Acesta a punctat faptul ca S-Way incheie un ciclu de inovatie inceput in 2016, cu noul Stralis XP, care a adus o eficienta a consumului de 11%, in 2016-2018 s-a lansat primul camion pentru distante lungi pe gaz natural, cu motoare de 9 si 13 l, in 2017 s-a lansat X-Way, cu performante ridicate in ceea ce priveste sarcina utila, anul acesta fiind lansata noua generatie de camioane, cu o aerodinamica imbunatatita.
Totodata, S-Way reprezinta si inceputul unui nou ciclu de inovatie, pentru ca „va fi platforma pe care vom pune tehnologia viitorului apropiat”. Datorita colaborarii cu Nikola, Iveco ofera o noua viziune extrem de interesanta in ceea ce priveste viitoarele camioane pe hidrogen, care este posibil sa foloseasca aceleasi motoare pe combustie interna care sa arda hidrogenul in combinatie cu gaz natural, in conditiile accesarii retelei de alimentare cu gaz metan a oraselor si pentru transportul hidrogenului in forma gazoasa pana la statiile de alimentare definite. O solutie care pare extrem de eficienta si mai lesne de introdus decat pila de combustibil.
Mai multe informatii despre strategia de dezvoltare viitoare a camioanelor grele Iveco vom oferi in editia urmatoare a revistei Tranzit.

Articole similare