Raliul Dakar 2021, al 43-lea de până acum și al doilea desfășurat pe teritoriul Arabiei Saudite, a venit după un an În care, din cauza pandemiei, calendarul evenimentelor a fost modificat și pentru sporturile cu motor, lipsindu-i astfel pe piloți de Întreceri și de posibilitatea de a acumula experiență. Peste 550 de sportivi s-au Înscris În raliu, din care 44 de echipaje de camion, reprezentând 30 de echipe, dar În urma testelor pozitive pentru noul coronavirus, a faptului că vehiculele nu corespundeau cerințelor tehnice ș.a. au rămas doar 299, care au evoluat În 12 etape, acoperind peste 8.000 km, din care circa 4.800 km de porțiuni speciale de viteză. Alte 23 de echipaje au concurat În noua Întrecere Dakar Classic, pe un drum separat, În mașini care au luat parte la raliuri mari În anii ’80 și ’90. Victoria i-a revenit, pentru prima dată În cariera sa, lui Dmitry Sotnikov (Kamaz), producătorul rus fiind astfel la a 18-a reușită. Și celelalte două trepte ale podiumului au fost ocupate de echipaje Kamaz, conduse de Anton Shibalov, pentru a doua oară vicecampion, respectiv Airat Mareev, Învingător la Dakar În 2015, ultimul an În care, ca și acum, primele trei locuri au fost albastre.
Ruta a prezentat schimbări semnificative față de 2020: caravana a pornit din Jeddah, de-a lungul Peninsulei Arabe, și s-a Întors la Jeddah după 13 zile pe țărmul Mării Roșii. Raliul a avut loc pe trasee complet necunoscute, ceea ce a făcut competiția la fel de imprevizibilă ca Întotdeauna. Iar organizatorii au venit cu inovații menite să egalizeze șansele concurenților: navigatorii nu au mai avut hărți pe hârtie, ci orice informație a fost descărcată Într-un dispozitiv electronic cu 10 minute Înainte de startul fiecărei etape. Au fost mai puține porțiuni drepte de mare viteză, ceea ce a afectat mai mult vehiculele puternice și concurenții experimentați. Iar viteza maximă pe secțiunile periculoase a fost redusă la 90 km/h, pentru a garanta siguranța piloților. Și, desigur, din cauza crizei sanitare au existat reguli noi, ce excludeau orice contact al echipajelor și membrilor echipelor cu lumea exterioară și au limitat Întâlnirile din bivuac.
A fost o ediție la care numeroase echipaje, de la toate categoriile, au primit penalități În zonele cu limită de viteză, pentru că pe suprafețe dificile, acoperite cu nisip, este foarte greu de redus viteza la timp, iar dacă se intra În zona cu limitare senzorii măsurau și o depășire de 1-2 km/h. S-a comentat și faptul că au fost și erori de GPS, care determina incorect locația vehiculelor și le Încadra În zone cu limită de viteză fără ca ele să fie de fapt chiar acolo.
Cu o zi Înainte de prima etapă au avut loc verificările vehiculelor, pentru ca organizatorii să se asigure că ele respectă cerințele competiției, un prolog care a determinat ordinea la start În prima etapă și o ceremonie la Jeddah. Primul În etapa-prolog de 11 km a fost Siarhei Viazovich (MAZ Sportauto), urmat la o secundă de Aliaksei Vishneuski (MAZ-Sportauto) și la trei secunde de Martin Macik (Big Shock Racing – IVECO). Iar următoarele 11 echipaje, din care trei Kamaz, au sosit la distanță de mai puțin de un minut de Învingător.
Kamaz-master team s-a Înscris cu patru echipaje la volanul unor modele 43509: cel al Învingătorului din 2020, Andrey Karginov, cel al câștigătorului Drumului Mătăsii din 2019, Anton Shibalov, și cele ale lui Airat Mardeev și Dmitry Sotnikov. Iar Eduard Nikolaev, de cinci ori campion la Dakar, l-a asistat pe managerul echipei, Vladimir Chagin, În rezolvarea problemelor tehnice și organizaționale. Incidentele pe care echipajele Kamaz le-au avut la Dakar În 2020 au făcut să se lucreze intens la componentele separate ale motorului, folosindu-se materiale și soluții tehnice noi. S-au mai făcut modificări de aerodinamică și de dinamică a fluxului de aer, pentru răcirea mai bună a diverselor sisteme.
Principalii competitori ai Kamaz au fost echipajele IVECO, Tatra, MAZ, Praga, Renault și MAN. Ca În fiecare an, raliul a oferit tot felul de surprize: de data aceasta cilianul Ignacio Casale, de 33 de ani, care a câștigat raliul de trei ori la categoria ATV și a concurat, dar fără succes, și la motociclete și SSV, a făcut parte din echipa Tatra Buggyra Racing – după ce debutul său, ca navigator al tatălui lui, a fost tot În competiția camioanelor, În 2010.
Cele mai importante modificări aduse camioanelor au fost, pentru Tatra și pentru IVECO, de exemplu, montarea unei cutii de viteze automate, care le permite camioanelor să meargă mult mai repede decât În trecut. În ceea ce privește IVECO, acesta vine și cu o greutate redusă cu câteva zeci de kilograme și cu un șasiu Îmbunătățit. Și Ales Loprais (Instaforex Loprais Praga) este un concurent redutabil, cu șase etape câștigate până acum În carieră și un loc trei În clasamentul general În 2007.
Echipa belarusă MAZ-Sportauto și-a redus numărul de echipaje de la trei la două, În frunte cu Siarhei Viazovich (care a urcat pe podium la Dakar de două ori, În 2018 și 2020) și Aliaksei Vishneuski (la volanul unui nou camion cu bot).
Olandezul Gerard de Rooy, singurul care a putut Întrerupe șirul victoriilor Kamaz din America de Sud, nu a participat nici la raliul din acest an, dar, spre deosebire de 2020, când a avut totuși o echipă la start, În 2021 niciun reprezentant al Petronas Team De Rooy Iveco nu s-a Înscris.
Echipa Mammoet Rallysport a construit În 2020 un nou camion, Renault C460 pregătit de compania cehă MKR Technology. Iar Riwald Dakar Team continuă să se preocupe de mediu și de promovarea camioanelor viitorului și a participat cu un Renault Trucks C460 Hybrid Edition care, față de cel din 2020, folosește mai bine puterea motorului electric la turații mai Înalte și are o distribuție mai bună a greutății, prin mutarea bateriei, ceea ce sporește confortul În cabină.
Opt victorii de etapă pentru Kamaz, trei pentru IVECO și una pentru MAZ
Prima etapă a raliului s-a desfășurat de la Jeddah la Bisha, pe un traseu total de 622 km, din care 277 km de secțiune specială – aproape toată pe suprafețe de pietriș care impuneau o atenție sporită pentru a menține anvelopele intacte – și 345 km de legătură. A fost o etapă În care, din cauza nisipului, depășirile erau foarte dificile. Încă de la primul punct de control Shibalov a avut cel mai bun timp, la peste un minut În fața principalilor urmăritori, Însă a avut nevoie de circa 10 minute pentru a Înlocui o anvelopă Înțepată de o piatră mare pe care nu a văzut-o la timp și a mai pierdut alte cinci minute până a reușit să ajungă pe traseu. Pilotul Kamaz care a preluat conducerea a fost Mardeev, dar din cauza unei probleme de navigație În a doua jumătate a cursei acesta a pierdut circa 25 de minute și ajuns la final abia al 10-lea. Victoria În prima etapă a fost obținută totuși de un pilot Kamaz, Sotnikov, care a avut un parcurs constant bun și a fost mereu În spatele colegilor săi ce au ocupat poziția de lider la un moment dat. Locul al doilea a fost ocupat de Ales Loprais (din echipa Praga), la 7’56” de lider, iar Shibalov a fost al treilea, la 8’7″ de lider. Învingătorul din etapa-prolog, Viazovich, a fost al patrulea, Martin Macik al cincilea, iar al șaselea a fost Ignasio Casale. Peste jumătate din cele 44 de echipaje Înscrise În competiția camioanelor au avut de furcă În această etapă din cauza pietrelor și au ajuns la peste o oră și jumătate În spatele liderului. Printre cei care au avut probleme mari se numără și Învingătorul din 2020 de la Dakar, Karginov, al cărui radiator s-a defectat la km 121, la impactul cu o piatră, și a fost nevoie de circa 80 de minute pentru reparație.
A doua etapă, de la Bisha la Wadi Ad-Dawasir, s-a desfășurat pe un traseu cu o lungime totală de 685 km, din care 457 km de secțiune specială. Victoria i-a revenit, ca și În prima zi, lui Sotnikov, care a trecut primul prin toate cele 10 puncte intermediare de control, pierzând ceva timp doar În Încercarea de a urca o dună, la 3 km de start. El a fost urmat la 4’17” de Mardeev și la 6’30” de Viazovich, acesta din urmă având, ca și coechipierul său Aliaksei Vishneuski, probleme cu GPS-ul imediat după start. În consecință, Sotnikov conduce și În clasamentul general după două zile de raliu, la 17’14” de Viazovich și la 22’03” de Shibalov, care În etapa a doua a fost al șaselea, la 14’14” de lider, după mai multe Încercări de a trece o dună de Înălțime medie și după ce a fost ajutat de cehul Martin Soltis (Buggyra) să revină pe traseu. Karginov a avut un start excelent, dar a avut din nou probleme tehnice: sistemul de umflare a roților spate s-a defectat, ceea ce nu s-a mai Întâmplat cu noua generație de camioane Kamaz, așa cum declară reprezentanții echipei ruse, și ambele roți spate au explodat pe rând, ceea ce l-a lăsat fără roată de rezervă și l-a făcut să meargă cât se poate de prudent pe ultima porțiune. Ocupanții locurilor 2-9 erau după două etape la mai puțin de o oră de Sotnikov, iar de la locul al zecelea decalajul deja era mai mare de o oră.
Etapa a doua le-a adus concurenților un traseu cunoscut din 2020, prin Peninsula Arabia, cu primele dune Întâlnite anul acesta și cu văi și platouri nisipoase, unde a fost nevoie nu doar de abilități deosebite de condus, ci și de experiența navigatorilor În a găsi drumul corect până la punctele de control. O secțiune de dune de 30 km, În prima treime a traseului, urmată de albiile secate de râuri de la jumătatea distanței, au limitat motoarele puternice, iar viteza a putut crește doar În a doua parte, unde au Început pistele de nisip din canioane imense, formate din munți de piatră neagră.
În etapa a treia cu plecare și sosire la Wadi Ad-Dawasir, pe un traseu de 630 km, din care 403 km de cursă specială, victoria i-a revenit lui Viazovich, urmat la 18″ de Sotnikov și la 1’16” de Shibalov, care a pierdut timp Încă de la Început, În porțiunea cu dune, din cauza unei mașini Împotmolite pe care a reușit să o evite În ultimul moment. În aceste condiții, Sotnikov continuă să conducă În clasamentul general, la 16’56” de Viazovich și la 23’01” de Shibalov, alți patru piloți fiind la mai puțin de o oră de lider.
Traseul din etapa a treia a fost presărat cu numeroase pietre și cu dune Înalte cât o clădire cu 10 etaje și cu un astfel de unghi față de soare Încât vizibilitatea era mult Îngreunată, așa că aici s-au Înregistrat și câteva abandonuri, inclusiv În competiția camioanelor: la km 50 al secțiunii speciale, olandezul Gert Huzink, la volanul unui hibrid off-road, s-a oprit din cauza unei defecțiuni la motor, o reparație nefiind posibilă În Arabia Saudită.
Primii kilometri ai secțiunii speciale au fost pe nisip, ceea ce le-a dat echipajelor de camioane ce au pornit Întâi posibilitatea să câștige timp față de urmăritorii care au plecat alternativ cu autoturismele și au fost nevoiți să se lupte cu aglomerația și cu praful ridicat de echipajele din față. Dar de la km 17 s-a ajuns Într-un canion cu pietre mari, În legătură cu care organizatorii avertizaseră deja. În plus, vânturile puternice au acoperit rapid urmele, Îngreunând munca navigatorilor, iar suprafața moale a pistei și creșterea treptată a altitudinii, de la 800 la 1.200 m peste nivelul mării, au afectat consumul de carburant.
Lupta pentru victorie la categoria camioanelor a Început imediat după start, Sotnikov și Viazovich fiind despărțiți de numai câteva secunde la fiecare punct de control, diferență care a fost la fel de mică și În final, În favoarea pilotului MAZ.
Etapa a patra, de la Wadi Ad-Dawasir la Riyadh, a totalizat 813 km – cel mai lung traseu al ediției din acest an – din care 337 km de secțiune specială de viteză. Învingător a fost, pentru a treia oară În 2021, Sotnikov, urmat la 10″ de Karginov și la 14″ de Vishneuski (MAZ). Rezultatele au fost foarte strânse, inclusiv echipajul de pe locul al 10-lea ajungând la final la doar 10’21” față de lider. Sotnikov continuă să conducă și În clasamentul general, urmat de Martin Macik (IVECO) – care a terminat etapa a patra la 8 secunde de lider – la 26’22”, și de Shibalov, la 26’57”, alți trei piloți fiind la mai puțin de o oră de lider.
La finalul acestei zile, din cele 44 de echipaje Înscrise la startul Dakar mai rămăseseră 38, din fericire fără ca cineva să fie rănit, ci doar din cauza unor probleme tehnice.
Traseul etapei a patra a inclus porțiuni foarte rapide, iar peisajul a constat din nisip acoperit cu pietriș, 6 km de canion, albii secate de râuri, din câteva dune cu diverse configurații, cu Întindere totală de 23 km, și din coborâri periculoase, iar spre final vântul a fost foarte puternic și navigația a fost Îngreunată pe parcursul unei văi.
La primul punct de control lider era Karginov, iar primele 10 echipaje de camion veneau la o distanță de mai puțin de un minut, demnă de subliniat fiind viteza medie de 120 km/h cu care a fost parcurs primul sfert de traseu, În condițiile În care pentru camioane limita este de 140 km/h.
A doua parte a cursei Însă a ridicat mari probleme, inclusiv MAZ-ul lui Viazovich neputând să țină pasul cu ritmul cursei, ci oprindu-se la km 100 din cauza unei probleme a cărei rezolvare a durat 1-2 ore. De altfel, Viazovich se plânsese Încă de la Încheierea etapei a treia de sunetul ciudat pe care Îl scotea turbosuflanta și de pierderea puterii motorului. Karginov a continuat să conducă și și-a sporit avansul la peste un minut, rezultat pe care l-a păstrat până aproape de final, când Însă echipajul a făcut o eroare de navigație și a pierdut 1,5-2 minute, suficient cât să fie Întrecut de Sotnikov, cu atât mai mult cu cât a mers o porțiune cu o anvelopă Înțepată.
Etapa a cincea, de la Riyadh la Al Qaisumah, În nordul Arabiei Saudite, pe un traseu de 662 km, din care 456 km de secțiune specială, cu dune și pietre, trebuia să se Încheie la Buraidah, la peste 300 km de Riyadh, dar cu numai câteva zile Înainte de Începerea raliului s-a optat pentru Qaisumah, iar distanța În plus a făcut ca Dakar 2021 să depășească 8.000 km. Victoria i-a revenit pentru a patra oră În acest an lui Sotnikov, urmat la 1’01” de Vishneuski și la 6’56” de Shibalov. Martin Macik (IVECO), ocupantul locului al doilea În clasamentul general după patru etape, a fost al 9-lea, la 24’49” de lider, astfel că a fost Întrecut de Shibalov, aflat la 33’53” de Sotnikov. Iar Macik este al treilea, la 51’11”. De la locul al patrulea În jos toți concurenții erau la peste o oră de lider, iar de la locul al 10-lea, la mai mult de două ore.
Speciala de 456 km din etapa a cincea a adus numeroase surprize neplăcute, pentru că și vremea a fost rea: soarele a fost acoperit de nori, iar În unele zone chiar a plouat, deci nisipul a fost ud. Dar a existat și o surpriză plăcută: Viazovich (MAZ) a rămas În competiție, În ciuda problemelor tehnice din ziua anterioară, Însă a pierdut aproape opt ore În etapa a patra pentru a repara camionul și a continua cursa. Înainte de km 155 al etapei a cincea el a avut o nouă problemă tehnică, iar la Încheierea zilei Încă nu reluase drumul.
Primii 10 km au fost prin dune joase, pe un platou cu nisip unde se putea merge cu viteză, după care au urmat 160 km de pietriș și traversarea unei albii de râu cu multe pietre, unde a fost nevoie de experiența navigatorilor. Competiția camioanelor a fost deschisă de Sotnikov și Karginov, care au pierdut 12′, respectiv 10′ Încă de la Început, pentru că nu au găsit drumul bun spre punctul de control, astfel că primul a ajuns la km 43 Shibalov. Până după km 200 Macik a avut cel mai bun rezultat al zilei, dar apoi a fost obligat să oprească la coborârea unei dune și a lăsat câteva camioane În față, de aceea nu a ajuns la final decât al 9-lea. Karginov a mers foarte rapid pe ultima porțiune și a avut cel mai bun timp al etapei, urmat de Vishneuski, dar la câteva ore după Încheierea cursei au fost anunțate penalizări de 2′ pentru Vishneuski și de 20′ pentru Karginov, explicația În cazul acestuia din urmă fiind că a ratat un punct de navigație, astfel că el a coborât În clasament pe locul al șaptelea, la 16’19” de noul Învingător, Sotnikov. Shibalov a trebuit să meargă ultimii 300 km fără roată de rezervă, ceea ce l-a făcut să fie foarte prudent, dar a ajuns al treilea.
În etapa a șasea, de la Al Qaisumah la Ha’il, de 618 km, din care 448 km de cursă specială, victoria i-a revenit, pentru prima dată În acest an, lui Airat Mardeev, la 1’08” de Sotnikov și la 4’49” de Shibalov. Macik a ajuns al șaptelea, la 12’30” de lider, cedându-i astfel locul pe podium lui Mardeev În clasamentul general. În rest, aici continua să conducă Sotnikov, la 37’34” de Shibalov și la 1H01’43” de Mardeev. Deci o etapă cu un podium integral Kamaz, la finalul căreia clasamentul general avea În frunte trei echipaje Kamaz. Siarhei Viazovich (MAZ), medaliatul cu bronz la Dakar 2020, a părăsit competiția după ce a petrecut aproape o zi În deșert Încercând să repare cutia de viteze.
După o etapă dură pentru concurenți, În care navigația a fost loterie pură, nici a șasea nu a fost cu nimic mai ușoară. Vremea s-a schimbat pe măsură ce competiția se apropia de nordul Peninsulei Arabia, noaptea temperaturile scăzând uneori chiar sub 0 OC, ceea ce diminuează mult confortul piloților, câtă vreme aceștia dorm În corturi. Pentru că mulți dintre ei au sosit foarte târziu În etapa a cincea, organizatorii au decis să scurteze următoarea zi de concurs, decizie salutată mai ales de motocicliști, care În condițiile unei curse pe traseul inițial, foarte dificil și mai lung, ar fi riscat să petreacă noaptea În deșert.
90% din etapa a șasea a fost reprezentată de dune și porțiuni cu nisip și, cu cât se apropiau echipajele de Hail, cu atât erau mai Înalți munții de nisip, atingând nivelul al treilea de dificultate. Dar pentru piloții Kamaz astfel de condiții sunt familiare, ceea ce s-a văzut În rezultatul de la finalul zilei. Până la jumătatea traseului doar 10 camioane erau la mai puțin de 10 minute de echipajele Kamaz, și cu cât se apropiau de destinație cu atât era mai greu de menținut ritmul. A doua parte a cursei speciale a fost mai calmă și rușii nu au făcut decât să-și păstreze avansul obținut deja.
În etapa a șaptea, de la Ha’il la Sakaka, de 737 km, din care 471 km de secțiune specială, victoria i-a revenit și de această dată lui Dmitry Sotnikov, la 3’23” de Mardeev și la 8’22” de Shibalov, iar În clasamentul general cei trei continuă să se afle pe podium, dar În ordinea Sotnikov, Shibalov și Mardeev.
După jumătatea raliului numărul concurenților scăzuse cu mai mult de un sfert. Etapa a șaptea a fost parte a maratonului din 2021, adică două etape la rând, de aproape 1.500 km În total, În care mecanicii nu au fost prezenți lângă camioane, ci, În caz de daune, piloții trebuia să le rezolve singuri. Traseul a fost constituit 50% din nisip și dune – ude după ploaia de dimineață, ceea ce a dus la creșterea consumului de carburant chiar până la 200 l/100 km, mai ales spre finalul zilei – mărginite de munți, și s-a Îndreptat spre cel mai nordic punct ce urma să fie atins În acest an, Sakaka City. Platourile cu nisip au permis o viteză de 140 km/h, dar apoi piloții au ajuns Într-o albie secată de râu și pe teren mai dur, iar media a scăzut considerabil, mai ales că existau porțiuni unde era ușor să te rătăcești și În a doua treime a traseului, pe dune, vehiculele puteau să rămână blocate sau chiar să se răstoarne.
Mardeev, Sotnikov și Shibalov au pornit la două minute unul de altul și la toate punctele de control primele trei camioane au fost Kamaz.
În a doua etapă a maratonului și a opta de la Dakar 2021, de la Sakaka la Neom, cu o lungime totală de 709 km, au fost din nou pe podium trei echipaje Kamaz, dar În ordinea Shibalov, Karginov, la 2’19”, și Sotnikov, la 2’28”. Mardeev a sosit al șaptelea, la mai puțin de un minut de pilotul de pe locul al patrulea la general, Ales Loprais (Praga), astfel că avem un clasament general neschimbat, cu Sotnikov pe primul loc, la 43’28” de Shibalov și la 1H13’15” de Mardeev.
Deoarece mecanicii nu au avut acces la bivuac Între cele două etape de maraton, cel mai important lucru era ca vehiculele să ajungă În stare tehnică bună la finalul celei de-a șaptea zile, altfel ar fi trebuit reparate de echipaje. Niciunul din cele patru camioane Kamaz nu a avut daune, astfel că piloții s-au putut odihni.
Traseul etapei a opta a fost presărat cu pietre ascuțite și dune periculoase În spatele cărora se ascund stânci, astfel că cea mai mică greșeală putea face ca vehiculele să se piardă În deșert sau să fie avariate și să necesite ore Întregi de reparații, deci să piardă șansele la o poziție bună În clasamentul final. Traseul include și numeroase albii secate de râuri, canioane și formațiuni stâncoase, iar pentru camioane, care au pornit În cursă În urma autoturismelor, o provocare a constituit-o și nisipul ridicat de acestea și numeroasele urme care le puteau direcționa greșit.
Pornind primele În cursă, echipajele rusești au profitat de situație pentru a nu risca dacă nu era nevoie și au stabilit propriul ritm, cu atenție să nu rateze punctele de control, iar adversarii erau obligați să riște și să atace. De aceea și media de viteză a fost foarte ridicată În această etapă. Vishneuski, rămas singur În competiție din partea MAZ, deci fără să beneficieze de sprijin tactic sau de altă natură din partea vreunui coechipier, a constituit o reală amenințare pentru ruși și a fost dificil de Întrecut pe anumite porțiuni, ceea ce arată că rivalitatea este la un nivel Înalt, În ciuda rezultatelor din care se vede o dominare clară din partea Kamaz.
Etapa a noua a avut plecarea la Neom și Întoarcere la Neom, traseul fiind deci o buclă de 579 km, din care 465 km de cursă specială. Victoria i-a revenit lui Martin Macik (IVECO), acesta Întrerupând șirul Kamaz și fiind urmat la 2’27” de Mardeev și la 2’37” de Sotnikov. Shibalov a fost al cincilea, astfel că În partea superioară a clasamentului general nu au apărut modificări. Sotnikov continua să fie lider, la 45’03” de Shibalov și la 1H13’05” de Mardeev, iar Macik era pe locul al cincilea.
Etapa a noua a fost una dintre cele mai dificile din acest an, atât din cauza provocărilor la adresa navigatorilor, cât și din cauza pietrelor ce puteau Înțepa anvelopele – ambele puteau duce la pierderi de zeci de minute. Traseul a Început cu o porțiune scurtă și periculoasă de-a lungul Mării Roșii, care le-a scos În față concurenților o panoramă extrem de frumoasă, amintind de vremurile când Dakar se desfășura În Africa și se Încheia lângă lacul La Rose din capitala Senegalului. După 11 km a Început o porțiune foarte dificilă, cu 61% pietriș, 30% nisip și 9% stânci și asfalt, În care, mai ales din cauza nisipului foarte fin, care Împiedica vizibilitatea, manevrele de depășire erau periculoase. Pe urmă drumul a urcat de la 600 la 1.200 m deasupra nivelului mării și a continuat 236 km În munți, ceea ce a scăzut viteza la valori minime. Motoarele camioanelor au funcționat la limită, dar rezerva de putere le-a permis să avanseze În siguranță, Însă cu atenție la drumurile Înguste, pline de pietre, unde era important să eviți opririle, deci să estimezi dacă ai În față mașini blocate. După aceasta vehiculele au ajuns Într-o vale cu nisip, cu numeroase urme ale mașinilor din față, și s-au reÎntors În munți și apoi pe țărmul Mării Roșii.
Etapa a zecea, de la Neom la Al Ula, pe un traseu total de 583 km, din care 342 km de cursă specială, i-a adus lui Macik o a doua victorie, urmat la 1’40” de Sotnikov și la 3’16” de Mardeev. Shibalov a fost abia al șaselea, dar la distanță mică de lider, 3’59”, astfel că În fruntea clasamentului general nu s-a produs nicio schimbare. Sotnikov era În continuare primul, la 47’22” de Shibalov, la 1H14’41” de Mardeev, la 1H35’35” de Ales Loprais și la 1H47’29” de Macik.
Traseul etapei anterioare a presupus porțiuni cu pietre, făcând aproape imposibil mersul pe alocuri și ducând chiar, din partea unor piloți, la declarații precum: „organizatorii ar trebui să se gândească de două ori Înainte de a alege o astfel de rută“. Nu au lipsit Însă nici concurenții care au regretat faptul că nu sunt mai multe etape de acest fel la Dakar, și unul dintre ei este Karginov. Pe de altă parte, etapa a zecea, În care caravana a ajuns de la o altitudine de 2.550 m deasupra nivelului mării la un platou, a fost presărată cu numeroase dealuri și porțiuni cu nisip, deci o zi mult mai liniștită decât cea de dinainte, care a reamintit faptul că Dakar nu este numai despre rezistență și goană după rezultate, ci și despre plăcerea de a ajunge la finiș, indiferent cât ești de epuizat.
Tactica piloților Kamaz a fost de a conduce prudent, pentru a-și păstra primele trei locuri În clasamentul general. Aceștia au pornit la diferență de numai două minute unii de alții, ceea ce le-a permis ca de-a lungul a 342 km să aibă vizibilitate perfectă unul asupra altuia. Pe de altă parte, din cauza norilor de praf și nisip, stârniți de vânt, depășirile erau foarte dificile, și de aceea ordinea la final a fost aproape aceea de la start.
Etapa a 11-a s-a desfășurat pe ruta Al Ula-Yanbu, de 557 km, din care 511 km de cursă specială. Victoria i-a revenit lui Shibalov, la 4’13” de Mardeev și la 4’53” de Vishneuski. Sotnikov a pierdut timp schimbând o roată cu 30 km Înainte de final și fost al patrulea, dar și-a păstrat poziția fruntașă În clasamentul general, fiind urmat de Shibalov și Mardeev, iar Macik Îl devansa pe Ales Loprais.
Aceasta ar fi trebuit să fie cea mai lungă specială a raliului din 2021, dar din cauza condițiilor meteo a fost redusă cu 47 km, pentru a se evita salinele spălate de ploaie, unde riscul de Împotmolire era mare. Blocaje totuși au apărut, pe o porțiune de 100 km cu nisip și dune, inclusiv unele cu nivel de dificultate doi sau trei, cu nisip moale, cum nu mai văzuseră piloții de câteva zile. Startul s-a dat mixt, cu vehiculele la intervale de două minute, ceea ce le-a permis să meargă constant o vreme și a avantajat echipajele Kamaz, aflate pe primele trei locuri În clasamentul general la diferențe destul de confortabile de competitori și interesate să nu riște foarte mult.
Traseul a mai inclus numeroase albii secate de râuri și poteci Întortocheate prin munți, apoi dune dificile, cu pante abrupte, și pietre ascuțite, dar ascunse. Karginov și-a distrus cutia de viteze din cauza unei pietre și a avut pierderi de ulei, iar pentru mulți piloți, inclusiv Mardeev, aceasta a fost cea mai dificilă zi de la Dakar 2021, În care nu s-au putut atinge viteze mari, iar sportivii erau oricum extenuați după etapele de până acum.
Raliul Dakar 2021 s-a Încheiat cu etapa a 12-a, de la Yanbu la Jeddah, de 452 km. Imediat după startul pe un platou cu nisip au urmat dune cu nivel de dificultate doi și trei, adică un test serios pentru toți competitorii. A doua jumătate a traseului le-a permis navigatorilor să-și demonstreze abilitățile, din cauză că urmele de pe sol erau foarte greu de observat pe suprafețele cu pietre sau pietriș. Macik a obținut a treia sa victorie din 2021, fără ca asta să-l ajute Însă să urce pe podium În clasamentul general, deoarece diferențele față de următorii clasați au fost infime: 4″ față de Sotnikov, 1’00” față de Shibalov, 4’28” față de Vishneuski și 4’46” față de Mardeev.
Astfel, Învingător la Dakar 2021 este Dmitry Sotnikov, care a condus Încă de la prima etapă, fără ca poziția să-i pară vreodată amenințată până la final. Shibalov a fost al doilea (pentru a doua oară În carieră), la 41’38”, Mardeev al treilea, la 1H16’35”, iar Macik al patrulea, la 1H47’51”.
Kamaz a ocupat ultima dată primele trei locuri ale podiumului la ediția din 2015 și se mândrește cu faptul că și al patrulea echipaj a terminat raliul, Andrey Karginov fiind al șaptelea În clasamentul general.