Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Legi pe banda rulanta, dar fara finalitate

Dupa ce a fost adoptat, la sfarsitul lui iulie, ordinul Ministrului Administratiei si Internelor nr. 145/2011, de completare si modificare a ordinului 353/2007 pentru aprobarea legii 92/2007, un alt ordin, tot de modificare a 353, era in curs de finalizare la data inchiderii editiei. Acesta din urma se impunea in conditiile adoptarii legii 163/2011 de modificare a legii 92/2007. Desi operatorii de transport au trimis propuneri care sa fie incluse in noul ordin, asa cum fusesera „invitati“ sa o faca pe site-ul MAI, acestea nu au fost luate in seama. In schimb, a aparut un proiect de ordin al ministrului, postat si la rubrica de transparenta decizionala, unde, exceptand noua incadrare a traseelor dintre Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov ca fiind judetene, au ramas in vigoare unele dintre cele mai controversate prevederi de la atribuirea din 2008.

Nu s-au facut modificari majore nici la criteriile de punctaj pentru atribuirea traseelor, ramanand in continuare clasificarea pe stele pentru autocare, desi toata lumea este de acord ca acestea nu au ce sa caute la transportul judetean, mai ales in configuratii de trei si patru stele. Asa cum la vechimea pe traseu cele mai multe puncte se acorda pentru sase ani sau mai mult, la fel se putea face si la clasificarea vehiculelor: categoria I sau mai mult. A ramas in continuare la loc de cinste punctajul acordat pentru varsta vehiculelor, perpetuandu-se practica achizitiei de masini noi si, implicit, ieftine. Si a reaparut depunctarea cu un punct pentru fiecare copie conforma a licentei de transport prin curse regulate suspendata in perioada de valabilitate a programului de transport judetean.
Evident, aceasta varianta nu trebuie luata ca finala, pentru ca se asteapta si alte modificari, in conditiile in care, in prezent, se lucreaza la Ministerul Transporturilor la o ordonanta menita sa transpuna in legislatia nationala regulamentele europene 1071/2009, 1072/2009 si 1073/2009, ce reglementeaza transporturile rutiere la nivelul UE. Iar in functie de aceasta ordonanta va trebui actualizata si legea 92/2007, cu toate modificarile si completarile ulterioare. Avem asadar luna si legea/ordonanta de urgenta/ordinul ministrului. Pe banda rulanta si mereu cu rezerva ca mai urmeaza ceva…
Practic, desi la inceputul acestui an reprezentantii tuturor institutiilor implicate ne asigurau calduros ca pana la 4 decembrie 2011 vom avea o noua lege fundamentala care sa reglementeze transportul rutier, iata ca in pragul toamnei timpul a devenit brusc prea scurt pentru a mai putea finaliza o reglementare atat de complexa. Cum legislatia europeana nu asteapta, a aparut aceasta ordonanta de urgenta, menita sa linisteasca pe moment lucrurile. Dar in forma postata pe site-ul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii ar putea mai mult sa le complice. Pentru ca la sectiunea a patra, referitoare la atributiile MTI, acesta are, printre altele, rolul de a „elabora norme privind organizarea si efectuarea transporturilor rutiere si a activitatilor conexe acestora si de a controla respectarea lor“. Iar intr-o formulare atat de generala este cuprins si transportul judetean. Care va fi rolul MAI in continuare deja nu mai este clar. Dar este cert ca nu sunt putini cei care sustin revenirea reglementarii transportului judetean la MTI.

Articole similare