Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Lion’s Intercity 13 LE și Lion’s City 10 E, prima vizionare

MAN Truck & Bus a sărbătorit primirea trofeului Autobuzul Anului 2023 pentru modelul Lion’s City 12 E cu un eveniment dedicat mobilității urbane, organizat pe circuitul de teste de la München, la jumătatea lui octombrie. Membrii juriului International Bus & Coach of the Year au avut ocazia să testeze în premieră mondială Lion’s City 10 E, de 10,5 m lungime, și modelul Lion’s Intercity 13 LE, configurat pentru transport urban. Alături de acestea au fost disponibile pentru testare autobuzul articulat Lion’s City 18 E, precum și Autobuzul Anului 2023. Discuțiile purtate cu ocazia MAN eMobility s-au concentrat în jurul soluțiilor de mobilitate electrică, tehnologia bateriilor, infrastructura de încărcare (inclusiv pentru transportul pe distanțe lungi), dar și digitalizare.

Mobilitatea electrică reprezintă noua realitate urbană. Achizițiile de vehicule cu zero emisii pentru transportul public doboară recorduri după recorduri, în timp ce autoritățile de la Bruxelles își mențin planurile ambițioase de reducere a poluării în următorii ani, în ciuda crizei economice care planează asupra Europei. Lucrurile nu sunt însă deloc simple, iar pentru ca mobilitatea electrică să depășească granițele orașelor este necesară o strategie coordonată pentru dezvoltarea infrastructurii de alimentare. În acest sens, MAN, Daimler și Volvo au anunțat deja construirea împreună a unei rețele de 1.700 de stații de încărcare în următorii 5 ani, pentru care pun la bătaie 500 de milioane de euro. Dar, desigur, nu este suficient. Până în 2030, Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule (ACEA) estimează că vor fi în operare nu mai puțin de 270.000 de vehicule comerciale, inclusiv camioane și autocare. Iar pentru ca acestea să poată funcționa optim, este necesară asigurarea unei rețele de alimentare cu puncte de încărcare la fiecare 50 km. Foarte important, ele trebuie să aibă un vârf de putere instalat de circa 2,8 MW. Este nevoie, așadar, de stații mult mai performante decât ceea ce este disponibil astăzi (MegaWatt Charging Systems – MCS), care să permită încărcarea bateriilor camioanelor în maximum 45 de minute – cât este pauza șoferilor – iar a autocarelor în aproximativ 15 minute.

Baterii MAN de producție proprie

MAN produce propriile pachete de baterii în fabrica sa de la Nuremberg. Este vorba deja de generația a treia de baterii NMC (Nichel-Mangan-Cobalt). În funcție de aplicație, se pot asambla pachete pe 2, 3 sau 4 niveluri, cu o capacitate maximă de stocare de 650 kWh, deocamdată doar pentru vehiculele produse în cadrul grupului Traton. Modularitatea este foarte importantă în acest domeniu, ca și nivelul ridicat de siguranță. Și tocmai de aceea la Nuremberg se efectuează teste complexe de rezistență la coliziune, chiar și în situația răsturnării vehiculului.

Toate bateriile au certificare internațională, iar 70% dintre componentele folosite sunt produse în Europa. Investiția în fabrica de baterii se ridică la 100 de milioane de euro pe an, pentru următorii 5 ani.

Viața bateriilor poate depăși estimările inițiale

Deși inițial s-a preconizat că bateriile pentru vehicule comerciale vor avea o durată optimă de funcționare de 5-6 ani, cele mai recente teste efectuate de inginerii MAN au relevat faptul că viața bateriilor poate fi prelungită chiar până la 10-12 ani. Desigur, este importantă exploatarea corectă, în special în ceea ce privește regimul de încărcare. În acest sens, MAN a dezvoltat servicii de asistență pentru operatorii de flote, prin care se oferă analize detaliate cu privire la exploatarea autobuzelor electrice. După câteva luni de monitorizare se poate calcula ritmul de îmbătrânire a bateriilor și care sunt principalii factori, plus soluții de remediere/optimizare.

Operatorii pot rămâne la pachetul gratuit eReady Check sau pot accede la eMobility Fleet Concept, cu diferite funcții suplimentare. Interfața cu programul de management este foarte prietenoasă, o simplă aplicație instalată pe telefonul mobil oferind acces la toate informațiile importante. Inclusiv șoferii pot fi conectați la aplicație, pentru o comunicare rapidă și eficientă. Aceștia au posibilitatea de a da mesaje sau de a semnala eventuale probleme (chiar și accidente) și pot transmite fotografii către manageri, care se pot adresa imediat service-urilor autorizate MAN. Foarte important, șoferii au inclusiv opțiunea de a-și verifica timpii de conducere tot prin intermediul aplicației, pentru a fi siguri că se încadrează în limitele legale.

Costul pentru utilizarea sistemului de management al flotei electrice este de 4 euro/lună/vehicul.

Constructorul german a finalizat până în prezent 200 de proiecte de consultanță, nu doar pentru transport de pasageri, ci și în domeniul logisticii, unde o preocupare deosebită este pentru optimizarea livrării pe secțiunea „last mile”.

Gama Lion’s City E, extinsă cu modelul de 10,5 m

Cel mai nou membru al familiei Lion’s City de autobuze urbane electrice este modelul de 10,5 m lungime, prezentat acum în premieră, ca prototip. Vehiculul, echipat cu 5 pachete de baterii, a putut fi testat pe circuitul MAN de lângă München, care simulează condiții diverse de trafic, cu rampe având diferite înclinații, sensuri giratorii etc.

Lion’s City 10 E este propulsat de motorul electric de 160 kW, amplasat central deasupra axei spate, care are un raport de transmisie i=5,12. Ampatamentul scurt, de 4,395 mm, permite manevrarea cu ușurință în orice situație, iar axa față cu suspensie independentă asigură confort optim la rulare. Accelerația este continuă și susținută, tipică motoarelor electrice, iar retarderul asigură o decelerare fermă și, de asemenea, confortabilă.

Vehiculul este configurat cu 28 de locuri pe scaune, inclusiv spațiu pentru cărucior în dreptul ușii din mijloc. Accesul la bord este facil, grație celor 3 uși duble, cu deschidere spre interior. Pachetul complet de sisteme de asistență pentru șofer include ESP, sistem de monitorizare a presiunii în pneuri, cruise-control, sistem de detectare a obstacolelor în unghiul mort de pe partea dreaptă și senzori de lumină și de ploaie. Nu lipsește nici sistemul de asistență la plecarea din rampă, care și-a dovedit utilitatea la plecarea fără probleme din rampa având o înclinație de 15%.

Postul de lucru al șoferului este ergonomic și confortabil, accesul făcându-se pe ușa cu acționare electro-magnetică și buton de comandă amplasat pe bord. Scaunul șoferului este Isri ProActive 2, cu suspensie pneumatică, iar volanul se reglează cu tot cu bord, pentru menținerea vizibilității optime asupra ecranului LCD. Deși este moda camerelor de luat vederi, am apreciat faptul că primul autobuz Lion’s City 10 E produs vreodată a fost echipat cu oglinzile retrovizoare convenționale.

Cu ocazia evenimentul eMobility am testat și modelul articulat Lion’s City 18 E. Acesta este propusat de două motoare electrice poziționate deasupra punților 2 și 3, care dezvoltă o putere continuă de 267 KW și respectiv putere maximă de 400 kW. Opt pachete de baterii asigură o capacitate de stocare de 640 kWh.

Vehiculul a impresionat prin performanțele trenului de rulare: accelerație puternică, plecare fără probleme din rampă, manevrabilitate foarte bună chiar și în viraje strânse, suspensie confortabilă și silențiozitate. Sistemele de asistență sunt similare celor instalate pe modelul scurt, cu diferența că locul oglinzilor a fost luat de camere video și monitoare.

Lion’s Intercity LE 13, pregătit pentru urban

Familia Lion’s Intercity este completată acum de o variantă urbană, cu intrare joasă (LE). Primul autobuz, de 13 m lungime și două axe, a fost prezentat în premieră la evenimentul MAN eMobility, urmând să intre în producția de serie începând de anul viitor (alături de versiunea de 12 m). Varianta pe 3 axe, de 14 m, va fi disponibilă abia din 2024.

Lion’s Intercity LE 13 este echipat cu motor diesel MAN D15, cu EfficientHybrid și, ca noutate, cu sistem start&stop, atât de util la transportul urban. Transmisia automată ZF EcoLife 2, cu retarder integrat, asigură schimbarea optimă a treptelor, menținând un regim de turații relativ redus, pentru cu consum cât mai mic de carburant.

Pachetul de sisteme de asistență este similar gamei urbane, iar vizibilitatea este asigurată de sistemul MirrorCam. Faptul că pe partea dreaptă monitorul este poziționat destul de sus și nu în linie cu cel din stânga reprezintă un inconvenient, deoarece șoferul trebuie să ridice privirea spre el. Pe de altă parte, fiind la interior și nu la exterior, cum sunt oglinzile tradiționale, amplasarea acestuia mai jos ar fi obstrucționat vizibilitatea în partea din dreapta a vehiculului. Am apreciat însă camera de luat vederi de deasupra parbrizului, care permite șoferului să vadă foarte bine în fața autobuzului, imaginea fiind transpusă pe un monitor poziționat în zona centrală a bordului.

Interiorul Lion’s Intercity LE este spațios și aerisit, secțiunea cu podea coborâtă oferind un loc generos pentru cărucior. Ca echipare opțională, autobuzul poate fi prevăzut cu compartiment pentru bagaje deasupra scaunelor, comenzi individuale pentru aerul condiționat și prize USB. Partea din spate este tipică unui autobuz intercity, astfel că în total pot fi montate până la 42 de scaune.

Autobuzul va fi oferit în variante de 12 și 13 m lungime, ambele pe două axe, și 14 m pe trei axe. Primele vor fi disponibile începând cu anul viitor, în timp ce modelul de 14 m va intra în producția de serie din 2024.

Articole similare

Ad