Pentru ca nu erau suficiente lucrările numeroase de reparații în curs de desfășurare pe rețeaua feroviară germană, care afectează în primul rând coridorul Brenner, terminalele intermodale aproape saturate la limita operațiunilor, cum ar fi Verona Quadrante Europa sau Köln în Germania, mai nou intră în joc și criza materiilor prime și a costurilor energetice, care se reflectă în disponibilitatea componentelor și a pieselor de schimb. Mercitalia Rail, o companie feroviară din cadrul Grupului FS, nu ascunde dificultățile care îi așteaptă pe parcursul verii 2022: întârzieri și chiar suspendări de trenuri. Pandemia mai întâi și conflictul ruso-ucrainean mai apoi au perturbat lanțurile de aprovizionare și, prin urmare, termenele de livrare a pieselor de schimb și a componentelor. „Întârzierile în aprovizionarea cu piese de schimb pentru locomotive și vagoane”, susține Mercitalia Rail, „duc la o indisponibilitate tot mai mare a materialului rulant. Potrivit companiei feroviare, asistăm la „o criză sistemică fără precedent” și “este puțin probabil ca situația critică actuală să se amelioreze până în august”. Prin urmare, în ceea ce privește transportul feroviar de marfă, se așteaptă o vară fierbinte, și nu numai din cauza temperaturilor probabil toride.
Pe axa Brenner, situația se află la limita capacității de gestionare și de răspuns la urgență. „Multe terminale, care sunt saturate de câteva zile”, precizează Mercitalia, „lucrează la limita capacității lor, ceea ce face ca manipularea unităților de încărcare să fie problematică. De foarte multe ori, situația, deja critică în sine, este agravată și mai mult de sosirea trenurilor întârziate, ceea ce îi obligă pe operatorii de terminale să blocheze intrarea în terminal a camioanelor de livrare”.