Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Luxembourg mizează pe Karsan e-Atak

Karsan a livrat 89 de autobuze electrice e-Atak către șase transportatori din Marele Ducat de Luxembourg, care și-au început, din 17 iulie, noile contracte de operare pe liniile interurbane ce leagă capitala de restul țării. Autobuzele de capacitate medie, care sunt echipate cu motor electric și baterii BMW, au fost alese pentru performanțele lor tehnice, fiabilitate și consum redus de energie, ceea ce permite realizarea unui program complet de lucru fără a fi necesară reîncărcarea pe timpul zilei. Pentru constructorul turc, aceasta este cea mai mare livrare de flotă făcută în Europa și reprezintă o confirmare a muncii sale de dezvoltare și promovare a tehnologiei electrice. Cu ocazia evenimentului festiv organizat de Karsan în Luxembourg i-am putut vizita și pe cei mai mari doi operatori, Sales-Lentz și Voyages Emile Weber, care au achiziționat 31 și respectiv 25 de autobuze e-Atak.

Ultima licitație din Luxembourg, pentru atribuirea traseelor interurbane pentru o perioadă de șase ani, a determinat în toată țara un val de înnoire a flotelor. Autoritățile au solicitat autobuze electrice de 8, 10 și 12 m lungime, iar marele câștigător a fost Karsan, cu 89 de vehicule e-Atak de capacitate medie livrate, care au fost achiziționate de cei mai mari șase operatori luxembourghezi. Toate autobuzele au fost recepționate până la începutul lui iulie, pentru a fi pregătite pentru intrarea pe trasee, la jumătatea aceleiași luni. Toate au aceeași configurație tehnică și același design exterior (în combinație de alb și negru), fiind inscripționate cu înscrisul RGTR (Régime Général des Transports Routiers). Diferența între operatori se face discret, fiecare având o dungă de culoare diferită trasată în partea frontală a vehiculului, în funcție de sigla firmei.

Pentru a marca momentul, Karsan a organizat un eveniment festiv, la care au fost invitați oficiali, reprezentanți ai celor șase transportatori, dar și jurnaliști din presa europeană de specialitate.

Aceasta este cea mai mare flotă de midibusuri electrice livrată până acum de constructorul turc în Europa. Aprovizionarea cu piese de schimb se va face de la depozitele regionale Karsan din Franța și Germania, iar pe termen lung obiectivul este creșterea vânzărilor și pentru modelele electrice de mare capacitate.

Luxembourg își electrifică transportul regulat și plătește operatorii la kilometru

Operatorii de transport din Luxembourg au avut la dispoziție aproximativ un an și jumătate pentru a-și electrifica flotele de transport pentru serviciile regulate și a răspunde noilor cerințe impuse de autorități. În perioada următoare sunt planificate și alte licitații, pentru traseele urbane și suburbane deservite de autobuze articulate. Și acestea vor trebui să treacă la sisteme de propulsie electrică.

Sales-Lentz, care are o istorie de peste 50 de ani, desfășoară 70% din activitatea sa pe transport regulat (urban și interurban). Compania are o flotă de 755 de vehicule comerciale, din care 475 de autobuze (120 electrice). Sales-Lentz a recepționat 31 din cele 89 de autobuze e-Atak livrate de Karsan, iar valoarea totală a investiției se ridică la 30 de milioane de euro pentru autobuze, la care se adaugă alte 13 milioane de euro pentru infrastructura de încărcare cu energie. Procentul autobuzelor cu zero emisii este în prezent de 18%, iar obiectivul este ca până în 2024 să crească la 25%. Motivul pentru care flota este atât de „pestriță” (13 branduri) se datorează disponibilității de tehnologie la momentul organizării licitațiilor, dar și cererilor diferite venite din partea autorităților (capacitate de transport, autonomie etc.).

Consum de 0,5-0,6 kWh/km

Motivul pentru care s-a optat pentru Karsan este consumul redus de energie, care este jumătate din cel al autobuzelor de 12 m lungime, respectiv 0,5-0,6 kWh/km. Autonomia oferită de pachetul de baterii de 220 kWh este între 250-280 km, astfel că se acoperă o zi întreagă de lucru fără a fi necesare reîncărcări suplimentare.

Transportatorii luxembourghezi nu primesc subvenții de la stat pentru achiziția de vehicule nepoluante și nici nu au alte beneficii de genul reducerilor la taxe și impozite, însă sunt plătiți la numărul de kilometri parcurși, iar costul/km este calculat foarte judicios. De altfel, aceasta este singura sursă de venit pentru cărăuși, întrucât transportul public este gratuit în această țară începând cu martie 2020. Obiectivul adoptării acestei măsuri a fost creșterea gradului de utilizare a autobuzelor, iar efectele pozitive deja se pot vedea.

Odată cu achiziția noilor autobuze, acestea sunt prevăzute și cu sistem de numărare a pasagerilor, pentru optimizarea graficelor de circulație și gradului de încărcare per cursă.

Actualizarea costului de operare se face la fiecare trei luni, iar Ministerul Transportului Public din Luxembourg are un index al tuturor elementelor de cost în funcție de care se orientează, astfel încât creșterea galopantă a prețului energiei să nu afecteze firmele de transport, indiferent de tariful cu care au licitat inițial. Un alt avantaj este acela că, spre deosebire de motorină, tarifele la energie se negociază pe perioade mult mai lungi, chiar ani, astfel că predictibilitatea este foarte mare. Oricum, cert este că sistemul este mult mai flexibil și mai eficient decât ceea ce se preconizează la transportul județean din România, unde legea 99/2006 a achizițiilor sectoriale permite o ajustare de cel mult 10% pe an.

Management riguros al alimentărilor cu energie

Sales-Lentz deține 13 autobaze în Luxembourg, dintre care am avut ocazia să vizităm două, adaptate operării de vehicule electrice. Pentru a menține nivelul optim de disponibilitate a flotei, managementul încărcării bateriilor este foarte riguros, „jonglându-se” între punctele de alimentare lentă și rapidă, în funcție de capacitățile de stocare ale bateriilor și de timpul necesar pentru încărcarea completă a acestora.

În amândouă autobazele vizitate s-a optat pentru amenajarea a două hale separate pentru încărcarea autobuzelor electrice: într-una se face alimentare cu curent alternativ (24 de poziții plug-in, la 22 kW sau 2×22 kW), iar în alta se realizează încărcare rapidă la pantograf (Heliox sau Kempower, la o putere cuprinsă între 85 și 300 kW, în funcție de momentul din zi și fluxul de vehicule care necesită concomitent alimentare). Flota de autobuze fiind mixtă, parametrii de încărcare cu energie sunt diferiți. Sistemul performant Kempower recunoaște însă automat fiecare soft în parte și adaptează puterea de alimentare în consecință. Interfața sistemului de încărcare este foarte prietenoasă, oferind informații cu privire la stadiul de încărcare inclusiv printr-o aplicație cu scanare de cod QR. Astfel, șoferii nu trebuie să rămână lângă vehicul pe toată perioada alimentării, ci se pot relaxa, eventual la o cafea, urmărind pe telefonul mobil progresul încărcării.

Pe acoperișurile halelor sunt instalate panouri solare, pentru producerea de energie. În următorii doi ani se vor monta altele de generație nouă, de trei ori mai eficiente.

În vederea optimizării condițiilor de temperatură, pentru funcționarea optimă a bateriilor pentru un timp cât mai lung, se încearcă parcarea la interior a cât mai multe dintre autobuzele electrice. Compania are în flotă și autobuze hibrid, care sunt încărcate pe timpul nopții, alături de cele 100% electrice. Pentru optimizarea încărcărilor, o parte dintre autobuze sunt încărcate parțial la pantograf, până la 60 sau 80% din capacitatea bateriilor, după care sunt conectate la o sursă de încărcare lentă pentru rest, în timp ce altele sunt încărcate complet la pantograf.

Echipa tehnică lucrează prin rotație 24/24, pentru a asigura disponibilitatea întregii flote active, pentru un program de transport care începe la 4 dimineața și se încheie la 1 noaptea.

Pentru încărcare rapidă, compania a instalat la exterior și două stații pantograf de 20.000 V, cu o putere de încărcare de 300 kW, care sunt folosite în special la orele de vârf.

Toate vehiculele sunt monitorizate prin saletit, dar și printr-un sistem de camere video, iar la programul de monitorizare au acces și reprezentanții Ministerului Transporturilor, pentru serviciul de transport regulat. Legătura cu șoferii este permanentă, inclusiv dinspre aceștia din urmă către „turnul de control”. La fiecare 6 ore, echipa de monitorizare dă un raport despre activitatea tuturor autobuzelor și dacă au fost probleme (întârzieri, accidente etc.).

Management strict al flotei la Emile Weber

Intrarea în autobazele Voyages Emile Weber este monitorizată printr-un sistem de camere video care înregistrează numărul de înmatriculare al vehiculelor și, în funcție de graficul de circulație și de disponibilitate, le direcționează către un anumit loc de parcare. Dinamica autobuzelor în cadrul autobazelor este realizată de personal dedicat, nu de către șoferi. Angajații se ocupă cu mutarea vehiculelor la locul de parcare, pentru încărcarea bateriilor etc.

La momentul vizitei fluxul de autobuze care revenea din cursă era destul de ridicat, astfel că autobaza era foarte aglomerată. De remarcat faptul că la intrarea pe poarta autobazei este instalat un sistem de măsurare dinamică a presiunii din pneuri, pentru un control foarte riguros al acestora. Beneficiile sunt clare: siguranță crescută și consum redus de combustibil/energie.

Voyages Emile Weber a recepționat 25 de autobuze electrice Krsan e-Atak din totalul de 89. Compania mai are în flotă 40 de autobuze VDL, 28 de Mercedes-Benz, 27 de Irizar și alte câteva MAN, Sileo și Yutong. În total sunt 135 de unități electrice, dar mai sunt comandate și urmează să fie livrate 11 Karsan și 8 MAN, de asemenea, electrice. Parcul auto numără în total 680 de autobuze și circa 200 de microbuze.

80% din activitate reprezintă transport urban și interurban, iar restul sunt curse turistice/ocazionale + serviciu de shuttle și taxi.

Pentru a fi aproape de generația tânără, dar și pentru a atrage un public cât mai numeros alături de transportul public, Voyages Emile Weber primește frecvent vizita grupurilor de elevi, pe care îi instruiește cu privire la siguranța rutieră atunci când merg la școală.

Criza de șoferi nu ocolește Luxembourg

Criza de șoferi este resimțită și în Luxembourg, companiile de transport fiind nevoite să angajeze inclusiv din țările vecine (mai ales din Franța, deși nici acolo nu este mai bine). Necesitatea este atât de mare, încât operatorii se implică și în mutarea șoferilor cu tot cu familii în Luxembourg, dacă aceștia doresc, chiar dacă viața este mai scumpă aici.

Odată cu creșterea flotelor de transport public, nevoia de șoferi profesioniști este și mai mare.

Firmele mari dețin și propriile școli de șoferi, în dorința de a se implica activ în instruirea viitorilor conducători auto. Cursurile sunt gratuite, cu condiția ca noii șoferi să lucreze măcar 3 ani pentru companie după încheierea acestora. Altfel, trebuie să achite contravaloarea școlarizării, ceea ce nu este deloc ieftin.

Articole similare