In timp ce majoritatea producatorilor de vanuri pune accent pe confort, obligatoriu mai ales pentru versiunile de tonaje sub 3,5 t, Iveco dezvolta continuu in jurul Daily echipari si functionalitati pentru profesionisti in distributie, folosindu-si sinergiile cu departamentul de vehicule comerciale grele. Astfel, noul Daily editie 2016 a fost imbunatatit si mai mult, adaptand noile motoare Euro 6 la cutia automatizata Hi-Matic cu opt trepte de viteza, care s-a bucurat de un mare succes de la lansare si pana acum.
Iveco introduce si o multime de aplicatii care folosesc IOS sau Android, astfel incat clientii pot folosi cele mai noi versiuni de tablete sau smartphone-uri pentru a comanda bascularea benei, a vedea in spatele vehiculului imaginile captate de o camera de luat vederi, a-si evalua stilul de conducere sau, in viitorul apropiat, pentru a folosi solutii telematice la costuri foarte mici. Expert in tehnologia SCR, pe care o foloseste de 25 de ani, Iveco pune accent pe sustenabilitate, Daily oferind deja din 2017 motorizari care indeplinesc normele Euro 6 d, obligatorii din 2020.
Cu un motor care raspunde cerintelor Euro 6, Iveco Daily a primit si functii noi, precum si hardware si software menite sa imbunatateasca performantele de operare ale oricarui client. Cea mai importanta imbunatatire a caracteristicilor de functionare o reprezinta sustenabilitatea, exemplificata prin reducerea consumului de motorina si a emisiilor de CO2 cu pana la 8% (in ciclu de functionare NEDC), gratie reducerii frictiunilor din interiorul motorului, pompei de ulei cu volum variabil, optimizarii sistemului de racire, respectiv calibrarii schimbarii treptelor de viteze intr-o treapta inferioara.
Daily devine si prima utilitara usoara care indeplineste normele Euro 6 d cu mai bine de trei ani inainte de a intra in vigoare. Este vorba de noul motor diesel de 2,3 l, renovat complet, cu un bloc motor cu 14 kg mai usor gratie constructiei din aluminiu.
Durabilitatea a crescut cu 30%, pana la 350.000 km, rezultate obtinute in urma unor teste atat pe bancul de proba (circa 35.000 de ore de functionare), cat si pe sosea (1,3 milioane de kilometri in diferite flote partenere).
Noua turbina cu geometrie variabila controlata electronic creste puterea si imbunatateste economia de combustibil. Noua gama de motoare F1A, de 2,3 l, a crescut puterea maxima la Euro 6, fata de Euro 5, cu 10 CP (pana la 116 CP la 3.500 rpm sau 136 CP la 3.600 rpm, respectiv 156 CP la 3.600 rpm – ultimele doua in varianta cu turbina cu geometrie variabila). Totodata, cuplul maxim a crescut cu 50 Nm (la motorizarea cu supapa pe evacuare), respectiv cu cate 30 Nm in cazul motorizarilor cu turbina cu geometrie variabila, pana la 350 Nm, respectiv 380 Nm (ambele atinse la 1.500 rpm).
In cazul motorului de 3 l vorbim de o crestere a puterii maxime cu 4-10 CP, pana la 150, 180 si respectiv 205 CP (la 3.500 rpm) si o mentinere a cuplului maxim la aceleasi valori ca la Euro 5: 350, 430 si respectiv 470 Nm (la 1.500 rpm).
Iar prin optimizarea regenerarii filtrului de particule intervalele de schimb al uleiului au crescut cu 25%.
Iveco foloseste SCR si EGR la presiune ridicata, acesta din urma avand rolul de a extrage gazul de evacuare inainte de a ajunge la turbina, de a-l raci si reintroduce in circuit.
Dupa modelul practicat si in cazul clientilor de camioane, Iveco propune posesorilor de flote de vanuri un serviciu de consultanta bazat pe analiza modului de utilizare zilnica a flotei (greutatea medie transportata, relieful rutelor celor mai des urmate, numarul de opriri zilnice, numarul de livrari zilnice etc.). In urma acesteia clientilor le sunt oferite cele mai potrivite configuratii pentru aplicatiile lor (o anumita turbina, setarea unui mod personalizat de schimb al treptelor de viteza, EcoSwitch etc.). Consultanta continua cu o monitorizare a vehiculelor si a modului de conducere al soferilor, urmata de recomandari privind remedierea acestuia din urma pentru cresterea la maximum a eficientei consumului. Astfel, se pot limita viteza maxima si timpul de functionare la ralanti, sarcina motorului in functie de viteza etc. Toate informatiile sunt culese de sistemul telematic si clientul primeste un raport de la specialistii Iveco pentru parametrii pe care vrea sa ii tina sub control: un anumit vehicul, intreaga flota prezentata comparativ, clasamentul soferilor din punct de vedere al consumului, scorul obtinut de fiecare sofer de la DSE (Driver System Evaluation) etc. Pentru moment, serviciul este oferit gratuit, fiind in faza de testare. Din testele efectuate pana acum, unul dintre clienti fiind Tesco, economiile de combustibil care pot fi inregistrate in urma unei astfel de activitati de monitorizare pot merge pana la 4%.
Iveco a tinut sa sublinieze ca, pe cand cei mai multi competitori de pe piata de vanuri folosesc motoare derivate de la autovehiculele de pasageri, cu componente mai putine, mai usoare, dar mai putin rezistente, producatorul italian foloseste tehnologie Fiat Powertrain Technology, care dezvolta motoare industriale, cu o durabilitate foarte mare (de pana la 400.000 km), cu o racire foarte buna, vibratii reduse si un consum foarte bun.
Confort si silentiozitate
Un test drive cu o varianta sasiu-cabina cu bena, echipata cu motor de 3 l, ne-a oferit ocazia observarii confortului condusului unui Iveco Daily cu cutie Hi-Matic. Cele opt trepte de viteza se schimba rapid si lin, chiar si atunci cand se urca pe drumuri de munte, precum soseaua care leaga Italia de Franta prin Mont Blanc. Daca sistemul de evaluare a stilului de condus ne-a dat un punctaj de 97% combinat anticipare, franare si schimb al treptelor de viteza in modul de schimbare Eco, in modul Power eficienta schimbarii treptelor de viteza scade la 75%, ca urmare a rezervei de putere pastrate in fiecare situatie, ea fiind mai importanta decat consumul in acest mod.
Pe langa consumul mai redus, care poate fi imbunatatit si mai mult in urma customizarii strategiei de schimb al vitezelor in functie de modul de utilizare a masinii, am fost placut surprinsi si de silentiozitatea cabinei, nivelul zgomotului interior fiind redus cu circa 4 dB, ceea ce permite o percepere mai buna a recunoasterii altor sunete, soferul avand posibilitatea de a discuta pe un ton scazut cu ceilalti pasageri.
Solutii inteligente la un cost redus
De asemenea, sistemul de conectivitate disponibil dupa descarcarea aplicatiei Daily Business Up pe un telefon inteligent sau o tableta aduce foarte multe avantaje in operare, la un cost redus. Dispozitivele se conecteaza la vehicul prin intermediul radioului, soferul avand la dispozitie un birou mobil confortabil si eficient in ceea ce priveste comunicarea.
Diferenta dintre solutia Iveco si cea a altor producatori este ca Iveco a mers pe simplitate, adaptand vehiculul la dispozitivul inteligent al utilizatorului, care se poate schimba si actualiza permanent, astfel incat vehiculul sa fie compatibil oricand cu cele mai noi tehnologii. Meniul ofera asistenta atat pentru sofer (evaluarea stilului de conducere, extindere a panoului de bord cu alti 24 de parametri, sistem de navigatie, manual de utilizare etc.), cat si pentru activitatea companiei (eficientizarea flotei prin urmarirea sarcinilor efectuate, card de vehicul care include informatii importante inclusiv off-line, legatura directa catre asistenta non-stop, plan de mentenanta interactiv, harta cu locatiile dealerilor).
Sistemul deschide oportunitati de dezvoltare de aplicatii de catre alti furnizori (carosieri, furnizori de accesorii), precum sisteme de actionare de la telefon a unei prize de putere sau macarale, sisteme de actionare de la un smart watch a inchiderii/deschiderii usilor sau de transmitere a imaginilor luate de o camera dispusa in spatele vehiculului catre tableta soferului (foto jos).
Daily electric, deja in operare, va fi concurat curand de Daily hibrid
Evenimentul ne-a oferit si posibilitatea conducerii a doua variante cu propulsie alternativa: un van 100% electric, intrat deja in productia de serie, si un hibrid diesel-electric in faza de prototip.
Vanul electric dispune de doua baterii de 56 kWh, oferind posibilitatea recuperarii de energie la franare si stocarii ei pentru un timp limitat in supracapacitori. Vehiculul are o autonomie de circa 150 km, viteza maxima, limitata electronic, fiind de 80 km/h.
Modelul condus era configurat 4×2, furgon 35S, cu motor asincron in trei faze, produs in Elvetia, cu un cuplu maxim de 230 Nm si o putere maxima de 60 kW.
Caracteristicile dinamice nu sunt cele mai bune, avand posibilitatea de a urca rampe de maximum 18% inclinare atunci cand vehiculul este incarcat, fiind, astfel, clar ca recomandarea de utilizare a modelului este strict pentru distributie urbana.
In ciuda greutatii proprii mai mari din cauza celor doua baterii, Daily electric cu ampatament de 3.200 mm si inaltime interioara de 1.900 mm poate transporta un volum de 12 m3 de marfa si poate prelua 950 kg sarcina utila, cu circa 50 kg mai mult fata de competitori. In Italia sarcina utila a unui van de 3,8 t greutate maxima admisa este de 1.250 kg, guvernul italian oferind o derogare pentru vehiculele cu motor electric de a creste greutatea maxima admisa cu 300 kg, cat este greutatea bateriei si a motorului electric, astfel incat sa fie incurajati sa foloseasca vehicule electrice daca isi pot mentine sarcina utila a celor diesel de 3,5 t. La fel, in Franta se pot folosi vanuri de 4,5 t greutate maxima admisa care au o sarcina utila de 1.950 kg. Iar in Germania vanurile electrice cu sarcina utila de 1.650 kg sunt autorizate sa circule cu o greutate maxima admisa de 4,2 t. Din pacate, celelalte tari europene nu ofera astfel de derogari de tara pentru vehiculele electrice.
Iveco sustine ca bateriile pe care le foloseste sunt 100% reciclabile, fiind certificate in acest sens la nivelul CE. Modul de incarcare este flexibil (10 ore in sistemul public/privat de 400 V/ 16A), fiind disponibila si priza pentru incarcare rapida la 400 V/32A sau la domiciliu (230 V/16A).
Pentru a creste flexibilitatea oferita de Daily electric, Iveco testeaza un prototip „dual energy”, care imbina propulsia diesel cu cea electrica. Soferul poate observa datele despre functionarea duala (in regim diesel sau electric), precum si datele despre nivelul de incarcare a bateriei pe o tableta de 4" integrata in panoul de bord, cu margine anti-furt. Tableta este conectata la sistemul de management al vehiculului si prin Bluetooth transmite catre platforma telematica informatii prin internet catre dispeceratul companiei. Se pot descarca astfel in timp real date despre pozitionarea vehiculului, statusul incarcarii, istoricul datelor vehiculului sub forma de grafice.
Modelul hibrid ofera patru moduri de conducere: E-Drive, folosit pentru mediu urban pe distante de pana la 40 km, Hybrid, pentru autostrada sau drumuri de la periferia oraselor, cand motorul diesel asigura si reincarcarea bateriilor electrice gratie energiei recuperate la franare, E-Charge, cand bateria se reincarca integral de la motorul diesel pentru a asigura functionarea vehiculului cu Zero Emisii in zonele care permit accesul doar autovehiculelor nepoluante – si E-PTO, cand este nevoie de actionarea prizei de putere de la motorul electric.
Soferul poate selecta si modul de franare, care nu mai e doar abrupt, ca la primele generatii de vanuri electrice, pentru a recupera cat mai multa energie, si care acum se numeste „Extra Braking”, ci poate frana cu aceeasi forta ca un autovehicul diesel („Normal Braking”) sau chiar poate permite rularea si liber atunci cand se ridica piciorul de pe pedala de acceleratie, daca se selecteaza modul corespunzator („Coasting”). Motorul electric este la fel cu cel de pe versiunea full-electrica, diferenta fiind ca foloseste doar o baterie si are, in plus, si un motor termic, ceea ce ii confera mai multa flexibilitate si acceptanta din partea soferilor, dar si a proprietarilor, astfel ca probabil in cativa ani versiunea duala va fi ceruta la scara mult mai larga decat cea electrica.
Astfel, italienii au subliniat inca o data atuurile Daily fata de celelalte vanuri de pe piata: este singurul van cu o greutate maxima autorizata de 7,2 t, capacitate de 20 m3, ampatament de 5,1 m si o lungime a caroseriei de 6 m in varianta sasiu-cabina. Iar cu noile tehnologii – Hi-Matic, motoarele diesel Euro 6, dar si CNG sau electrice – si solutii Business Up, Daily poate rezolva singur o multime de probleme generate de provocarile actuale ale industriei logistice.