Telematica devine un instrument tot mai util pentru transportatori, care pot obtine informatii complexe despre operatiunile zilnice derulate de soferi uneori la mii de kilometri distanta, si care in mod normal nu pot fi controlate de un dispecer. „Astazi este de neconceput sa ai activitati in transporturi si sa nu utilizezi serviciile telematice. Cum sa stii daca soferul aflat la sute de kilometri distanta conduce adecvat? Sau daca respecta pauzele de condus si nu conduce in nestire, apoi din cauza oboselii face vreun accident? Aceste informatii sunt astazi la un click distanta pentru cei care isi monitorizeaza flotele”, explica Levente Gall, director de vanzari WebEye Romania.
Compania a dezvoltat astfel eControl, o functie integrata serviciului eTachograph, care furnizeaza informatii despre activitatea reala a soferului, ce pot fi obtinute direct din tahograful digital. De asemenea, in cazul curselor lungi, la nivel comunitar, cand de regula sunt mai multi soferi pe vehicul, eControl poate sa inregistreze timpii de lucru ai fiecarui sofer in parte, diferentiat, prin citirea cardului de tahograf.
La nivel global, 10-25% din accidentele rutiere sunt provocate de oboseala, iar soferii profesionisti sunt mai predispusi riscului de a fi implicati intr-un accident decat cei ocazionali. De aceea membrii Comisiei Europene au adoptat regulamentul nr. 561/2006, care stabileste normele referitoare la perioadele de conducere si de repaus si la pauzele ce trebuie respectate de catre conducatorii auto de camioane si autobuze in vederea imbunatatirii conditiilor de lucru si a sigurantei rutiere.
In timp ce nerespectarea prevederilor Regulamentului 561 se poate solda cu amenzi usturatoare pentru companii, transportatorii simt nevoia sa se asigure ca soferii lor au un comportament adecvat la volan, ceea ce presupune respectarea timpilor de condus si de repaus, precum si un stil de condus adecvat.
Potrivit studiilor referitoare la legatura dintre oboseala si accidente, acestea se petrec de obicei in timpul calatoriilor lungi, pe drumuri monotone cum sunt autostrazile, si cel mai probabil in intervalele orare 02.00-06.00 sau 14.00-16.00 (de obicei dupa pranz), somnul insuficient si condusul pe timp de noapte fiind printre principalele cauze.
Un studiu realizat in Noua Zeelanda a comparat 571 de soferi implicati in accidente cu 588 de soferi care nu suferisera vreun accident, care conduceau in aceeasi zona, in aceeasi perioada a zilei. A fost stabilita o legatura puternica intre oboseala acuta si implicarea in accidente. Astfel, riscul de a provoca un accident a fost de opt ori mai mare in cazul soferilor cu un scor ?4 pe Stanford Sleepiness Scale (ritm de activitate lent, starea de oboseala instalata), de 5,5 ori mai mare pentru soferii care conduceau intre orele 2 si 5 dimineata si de 3 ori mai mare pentru soferii care dormisera mai putin de cinci ore in ultimele 24 de ore.
Si stilul de condus este o informatie esentiala pentru un transportator, care poate sa intervina pentru corectarea acestuia daca se constata, de pilda, ca un anume sofer conduce prea agresiv, accelereaza prea mult, deci exista riscul provocarii unui accident. „Un manager de flota are acum toate instrumentele sa gestioneze corect afacerea, iar siguranta este un parametru care poate fi imbunatatit cu ajutorul telematicii. Oboseala la volan poate fi provocata de nerespectarea timpilor de condus. Soferul este presat sa livreze marfa si nu mai face pauza prevazuta prin lege. Astazi insa abaterile de acest fel nu mai sunt ascunse dispecerilor, ci ei stiu din birou ce face fiecare sofer, oriunde s-ar afla, si primesc alerte daca cineva a depasit timpii de condus”, a mai spus Levente Gall.