Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

Mai mulți furnizori, mai multă eficiență și flexibilitate

Firmele de transport colaborează în general cu mai mulți furnizori de carduri, deoarece prin combinarea ofertelor pot alege țările, rețelele și stațiile unde au cel mai avantajos preț al motorinei la un moment dat și cele mai bune comisioane și termene de plată și mai ales pot selecta ce alte servicii mai folosesc: plata taxelor de drum din anumite state, recuperare de acciză sau TVA, spălătorie sau reparații auto ș.a. Un aspect deosebit de important în alegerea cardurilor este și siguranța oferită de acestea, punct în care toți furnizorii au lucrat în ultimii ani, reușind să reducă riscul de furt sau clonare. Chiar și managerii de transport care au declarat că au avut astfel de probleme le plasează undeva în trecut, incidente recente neavând niciunul dintre interlocutori.

Aspropyrgos folosește carduri de carburant de la doi furnizori, pe care i-a ales deoarece managerul firmei, Alexandru Andrieș, a colaborat bine în trecut cu agenții de vânzări ai acestora și de obicei își alege partenerii „în funcție de gradul de profesionalism al vânzătorilor și de modul de lucru în general. De aceea sunt multumit de ambele firme.“

Aspropyrgos are trasee destul de stabile și anumite stații de alimentare, pentru a beneficia în fiecare moment de prețul cel mai bun, negociat cu furnizorii cardurilor. Pentru cursele Grecia-BeNeLux achiziționează motorină din Austria (40% din total), pentru Franța-Belgia-Olanda din Belgia (40%), iar dacă e nevoie de completări se orientează spre stațiile de alimentare cu prețul cel mai avantajos. Din Belgia se recuperează și acciza, pe baza unui contract modificat la început de 2021 astfel încât banii să fie încasați lunar, nu anual – pentru cash flow mai bun, foarte util în condițiile termenelor mari de plată din transport.

Ceres Pan folosește carduri EuroWag pentru alimentări din străinătate – beneficiind de un sistem de protecție împotriva furturilor ce constă din deblocarea cardului numai pentru 30 de minute, în urma unui sms trimis de șofer – și Smart Diesel pentru România, mai ales pentru stația proprie de incintă. Tot prin cardul EuroWag sunt plătite și taxele de drum din diverse țări și se face recuperarea TVA și a accizei pentru motorină, „deci este un pachet complet de care sunt foarte mulțumit“, declară directorul general Ciprian Bălănean.

Aproximativ 50% din cantitatea totală cumpărată este vrac și 50% din benzinării, iar din aceasta din urmă 80% provine din Spania și 20% din Ungaria, țări din care se recuperează acciza.

Man Transport Service folosește carduri Shell și OMV și nu a avut niciodată incidente legate de ele, iar ca măsuri de siguranță acestea se pot bloca dacă dispar și, dacă firma nu intervine în 24 de ore pentru deblocarea lor, se blochează definitiv și se emit altele. Shell a fost prima companie care s-a adresat, prin TSG, firmei de transport, iar de la OMV se cumpără motorina pentru stațiile de incintă, deci fiecare vine cu propriile avantaje, „și oricum e mai bine să ai doi furnizori, în caz că la un moment dat nu găsești motorină la stația unuia dintre ei“, așa cum explică directorul general Florin Man. Tot prin cei doi furnizori se plătesc și taxele de drum și se recuplează TVA din toate țările și acciza din Ungaria.

Man Transport Service alimentează cel mai mult din România (65-70% din total, dar numai la stația de incintă, deoarece la pompe carburantul este mai scump decât în Ungaria), urmată de Ungaria. Iar dacă la retur camioanele nu pot ajunge în Ungaria se mai cumpără motorină din Austria.

În rețelele celor doi furnizori de carduri transportatorul are pompe dedicate – pe traseele unde ajunge frecvent – la care primește un discount semnificativ față de celelalte, de peste 10 eurocenți/l, „ceea ce, la sute de mii de litri cumpărați, contează“. Carburantul reprezintă 23-24% din costul/km al Man Transport, în condițiile în care camioanele au un consum „decent“, iar motorina costă în prezent mai puțin de un euro/l, în timp ce taxele de drum sunt aproape la același nivel, de circa 20 de eurocenți/km.

Routier European Transport folosește carduri Rompetrol, IDS (Q8) și Shell, furnizori preferați datorită prețului și termenului de plată oferit. Compania a avut de-a lungul timpului un singur incident de clonare de carduri, în urmă cu mai mulți ani, cu pagube nesemnificative, așa cum declară directorul general Rareș Retegan.

Firma primește în timp real prețul motorinei pentru diverse stații, la care se aplică discount, iar țările cu cele mai avantajoase prețuri, dintre cele tranzitate de camioanele Routier, și care conduc în topul alimentărilor, sunt România, Belgia și Italia. În ceea ce privește acciza ș TVA, „recuperăm tot ce se poate de la fiecare stat în parte“.

Sandor Trans folosește carduri de la Oscar Downstream și Smart Diesel pentru alimentarea cu motorină din România și EuroWag (până în 2019 DKV) pentru Ungaria și Belgia, și tot prin această companie – ale cărei servicii sunt apreciate ca fiind foarte bune, ca de altfel și comisioanele sale – recuperează și accizele din cele două țări și achită și taxele de drum.

SMS Trans a folosit la începutul activității sale carduri Petrom, companie care a fost cea mai flexibilă și a cerut doar scrisoare de garanție, iar între timp tot pentru alimentări din România mai lucrează cu Socar și cu Mol, unde beneficiază de discount-uri avantajoase datorită faptului că face parte din același grup cu Autonet. Iar pentru alimentări în străinătate colaborează cu IDS, la care apelează și pentru recuperare de accize (în Slovenia) și TVA. SMS Trans a reușit să recupereze de fiecare dată și acciza din România, „deoarece avem o contabilă foarte bună: soția mea“, așa cum declară Sorin Șomcuțan, directorul general al firmei. De altfel, din România firma cumpără cea mai mare cantitate de motorină, circa 80% din total – nu neapărat datorită prețului mai bun, ci pentru că este mai comod ca mașinile să alimenteze la plecarea de acasă – urmată de Germania, Cehia și Polonia. Și, pentru că rutele sunt cam aceleași, pe fiecare dintre ele cumpără carburant de la anumite stații, unde primește discount mai bun.

Sorlimar are 15 camioane și folosește carduri de combustibil Shell și Rompetrol, care au ca opțiuni de siguranță posibilitatea de blocare sau de avertizare în cazul în care s-a depășit limita de 2.000 l cumpărați odată. Firma dâmbovițeană mai apelează la Shell pentru recuperarea TVA, din toate țările, și pentru plata taxelor de drum.

Cele mai mari cantități de motorină sunt cumpărate din Polonia – circa un sfert din totalul de aproximativ 40.000 l/lună – avantajul aici fiind prețul bun și posibilitatea de a recupera TVA, așa cum explică Sorin Barbu, directorul general al firmei. Urmează România, unde 80% din cantitate este alimentată de la stațiile de incintă, pentru care Sorlimar are contract cu Smart Diesel, iar restul de la pompă. Pentru alegerea stației de unde se fac achizițiile de combustibil se urmărește de fiecare dată prețul, date fiind diferențele care apar inclusiv de la o zi la alta.

Am stat de vorbă și cu managerul unei firme cu utilitare de 3,5 t, care folosește carduri Rompetrol și DKV (pentru opțiuni de alimentare cât mai dese), apreciate pentru siguranța oferită prin faptul că există posibilitatea de a seta o limită pe zi, în funcție de cât se știe că va circula mașina respectivă. Cardurile sunt folosite numai pentru alimentare cu motorină, deoarece firma nu plătește taxe de drum, iar pentru alte servicii – reparații, spălătorie etc. – are furnizori locali.

Detalii care atârnă greu în economiile de carburant

Bravia Logistics folosește carduri de motorină DKV (de peste 10 ani) și EuroWag, alese în special datorită prețurilor bune din stațiile partenere, și de a căror siguranță Radu Iștoc, directorul general al firmei, se declară mulțumit. Pentru DKV există limite în ceea ce privește alimentarea, iar EuroWag are un sistem suplimentar de deblocare a cardului, astfel încât furtul sau clonarea nu pot genera costuri semnificative pentru companie. „Sunt mulțumit de serviciile oferite, mai ales că cele două companii, împreună, au un pachet complet: DKV are mai mulți parteneri și prin acest card pot apela inclusiv la reparații, vulcanizare și asistență, iar EuroWag are o gamă mai mică de servicii, dar propune un preț foarte bun pentru motorină, astfel că 90% din valoarea tranzacționată prin acest card este pentru carburant, iar restul pentru plata fără comision a taxelor de drum din Olanda, Polonia, Cehia și Slovacia, „facilități pe care le oferă deoarece este o companie mai nouă pe piață și dorește astfel să atragă clienți.” Un alt avantaj adus de EuroWag este acela că prețul afișat la pompă este același cu prețul de pe factură, pe când la alți furnizori, în Germania, s-a întâmplat să crească prețul chiar în timpul alimentării și „uneori pe același bon am avut valori diferite, de la două pompe. Apoi DKV este foarte util în Germania, deoarece aici există fluctuații mari de prețuri de dimineață până noaptea, și pe site-ul DKV este afișată valoarea pentru fiecare moment, care uneori și în anumite locuri poate fi mai bună decât la EuroWag.“

Camioanele Bravia alimentează, deci, în anumite intervale de timp și pe anumite trasee, pe care le tranzitează des, unde firma are negociate prețurile la carburant. 50% din cantitatea totală de motorină folosită este cumpărată din Germania, unde camioanele lucrează cel mai mult, iar diferența se împarte între Austria sau Cehia (dacă vehiculele sunt în drum spre România, deoarece în aceste țări prețul este mai mic decât în Germania), Ungaria și România, rareori Spania și Luxemburg. Din Ungaria Bravia a recuperat prin partenerii săi și acciza, dar acum nu se mai justifică să încerce asta, deoarece în 2020 cantitatea alimentată a fost mai mică, motorina având preț mai bun în România.

KBS Sped lucrează cu patru furnizori de carduri, pentru alimentare în România și în străinătate, astfel încât să beneficieze în orice țară de cele mai avantajoase oferte disponibile la un moment dat, cât vreme, așa cum explică administratorul firmei, Levente Buksa, în Austria se transpune imediat în prețul motorinei orice fluctuație a acestuia la nivel mondial, deci atunci când prețul crește în Austria încă există o perioadă de 10-20 de zile până crește și în Ungaria sau Slovacia, iar firma poate alimenta din aceste două țări, după care, când motorina se scumpește și aici, poate s-a ieftinit deja în Austria și este mai avantajos să cumpere de acolo. Această strategie contează când e vorba de costul/km, așa cum contează și faptul că cele mai mari cantități de motorină sunt cumpărate din România (40-45% din total), unde firma are stație de incintă, cu preț avantajos. Următoarele țări, cu volume aproximativ egale între ele, sunt Ungaria și Austria, iar din Germania, Belgia sau Elveția se alimentează mai rar.

Transportatorul din Harghita nu a avut probleme legate de furturi sau clonări de carduri, iar ca măsură de protecție limitează cantitatea zilnică și săptămânală ce poate fi cumpărată cu fiecare dintre ele și pe unele le blochează în permanență și le activează doar când sunt folosite în Belgia și Franța, unde camioanele firmei ajung mai rar.

KBS Sped le indică șoferilor în ce stații să alimenteze, ceea ce aduce două avantaje: se primește pe GPS informare în legătură cu locul unde s-a alimentat, iar tarifele negociate sunt mai bune dacă se cumpără motorină doar de la cinci stații din toată Europa – câte două în Austria și Ungaria și una din Slovenia – în care camioanele ajung indiferent ce rută ar avea.

Firma apelează la furnizorii de carduri și pentru plata taxelor de drum și pentru recuperarea de accize din Ungaria, Luxemburg și Belgia, dar TVA îl recuperează pe cont propriu din țările unde merge mai des.

Securitatea cardurilor, o problemă de interes și pentru furnizori, și pentru beneficiari

Asexpress lucrează de circa 20 de ani cu Mol, de la care cumpără 90% din carburant din România, pentru stația proprie de incintă, iar restul din Ungaria și Slovenia, beneficiind de discount și de un combustibil de calitate, care nu îngheață iarna în motor sau în rezervoare. Cardurile sunt alocate fiecare unui anumit camion, pentru siguranța alimentărilor, dar în timp au existat și situații în care șoferii firmei au cumpărat câteva sute de litri de carburant și pentru alte mașini.

Maxim Invest a folosit într-un timp carduri de carburant Shell și a avut și două situații de clonare a acestora, ambele în Calais – „de atunci nu mai mergem spre Anglia și am schimbat și furnizorul între timp“, așa cum declară directorul general al firmei, Călin Mateiu. Acesta își amintește că atunci nu și-a dat seama de neregulă, dar Shell a anunțat după două zile că de pe un card s-a alimentat de două ori în două țări diferite, a trecut la blocarea lui și, pentru că în niciuna dintre stații nu funcționau camerele la momentul alimentării, a achitat întreaga sumă, mai puțin TVA, care a rămas pierderea Maxim Invest. În prezent firma de transport lucrează cu OK Danemarca, partener DKV, de la care aprovizionează stațiile de incintă din Danemarca și România – țări din care se cumpără cele mai mari cantități – dar alimentează și în alte state europene, și are un preț bun, negociat împreună cu două firme mari. Cardurile sunt folosite doar pentru alimentarea cu motorină și pentru plata vinietelor în Olanda și Danemarca, în rest, acciza din Româna este recuperată pe cont propriu, de departamentul contabil al firmei, iar pentru plata taxelor de drum se folosesc dispozitive de bord.

Partenerul danez al Maxim Invest a cumpărat de curând două camioane pe gaz pentru teste și va construi în lunile următoare o stație proprie de alimentare, iar dacă totul va decurge bine și costurile de exploatare vor fi avantajoase operatorul clujean va face și el o astfel de achiziție.

Lucarom lucrează de 18 ani cu Shell, iar managerul companiei, Ovidiu Târnovean, se declară mulțumit de siguranța pe care o oferă aceste carduri, cu mici excepții însă, reprezentate de incidente ce au avut loc în stații date în franșiză. Astfel, acum 3-4 ani au fost câteva situații în care operatorii nu au văzut că mașina care alimenta era alta decât cea căreia îi era alocat cardul, cu complicitatea șoferului Lucarom, și au permis tranzacția. În afară de acestea, deoarece șoferul este obligat să lase cardul la ghișeu cât alimentează, „se poate întâmpla orice. Am avut două cazuri în care nu am putut acuza șoferul pentru furtul de motorină, deci poate cardul a fost clonat și a ajuns la altă firmă. Paguba atunci a fost de peste 16.000 de euro, deoarece nu mi-am dat seama imediat, ci după două luni, când m-am întrebat cum de mașina e în Germania și în același timp cardul alocat ei arată că am alimentat din Franța. Am aflat pentru ce camion s-a cumpărat motorină folosind acel card și acesta îi aparținea unei firme din Spania cu șoferi români“, explică Ovidiu Târnovean.

Shell a acoperit, de la caz la caz, între 50% și 70% din paguba firmei de transport, iar în ultimul timp a dezvoltat un sistem prin care clientul este anunțat după fiecare alimentare ce ridică semne de întrebare – de exemplu, dacă se cumpără 1.500 l, cantitate care nu are loc în rezervorul unui singur camion. Lucarom a avut și astfel de cazuri, iar pentru ce s-a achiziționat deja nu a mai putut recupera paguba, dar măcar a putut bloca imediat cardul respectiv. „Și am spus că refuz să mai plătesc facturi pentru alimentări cu probleme, deoarece este de datoria furnizorului de card să securizeze tranzacțiile.“

În rest Ovidiu Târnovean se declară mulțumit de serviciile Shell, de discount-urile oferite, de faptul că pe site-ul companiei poate urmări evoluția prețului motorinei în toată Europa și de faptul că, fiind o colaborare de lungă durată, nu mai are nevoie de scrisori de garanție bancară.          

Articole similare