După aprobarea de către Parlamentul European a textului privind interzicerea vânzării vehiculelor comerciale ușoare și a autoturismelor cu motoare diesel și pe benzină începând cu anul 2025, a venit rândul Consiliului Miniștrilor Mediului să examineze această măsură, iar în noaptea de 28 spre 29 iunie s-a ajuns la un acord privind pachetul privind schimbările climatice, denumit „Fit for 55”. Miniștrii au aprobat o interdicție începând din 2035, dar cu excepția tehnologiilor alternative, cum ar fi hibrizii plug-in și combustibilii sintetici.
În plus, producătorii care produc mai puțin de 10.000 de vehicule pe an vor fi scutiți, ceea ce va favoriza în principal producătorii de automobile de lux. Prin urmare, Uniunea se îndreaptă spre vehicule electrice, cel puțin în segmentul ușor, deși cu compromisuri cauzate de opoziția față de textul europarlamentar inițial din partea asociațiilor de afaceri și a guvernelor cu o prezență puternică în industria auto.
Acordul din cadrul Consiliului de Miniștri prevede o dată intermediară, în 2026, când progresele înregistrate în reducerea emisiilor vor fi evaluate și, eventual, revizuite ținând cont de evoluțiile tehnologice. Nu este clar, de exemplu, care va fi viitorul combustibililor sintetici, a căror producție este costisitoare în prezent și care necesită un consum ridicat de energie (care, evident, ar trebui să provină din surse regenerabile).
În toate cazurile, sunt excluse vehiculele utilitare grele, care, în prezent, pot fi vândute cu un motor diesel și după 2035. Dar acesta nu este încă textul final, deoarece va trebui să se întoarcă la Parlamentul European pentru aprobarea finală.