Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

MT a publicat schema de ajutor de stat pentru achiziția de camioane electrice. Pentru fiecare vehicul electric nou trebuie casat unul vechi.

Ordinul Ministrului Transporturilor nr. 756/2025 referitor la adoptarea Schemei de ajutor de stat privind sprijinirea investițiilor destinate achiziției de vehicule cu emisii zero pentru transportul rutier, (dar și feroviar, maritim și pe căi navigabile) a fost publicat săptămâna trecută în Monitorul Oficial. Operatorii de transport vor putea, așadar, să recupereze diferența dintre prețul camionului/autobuzului electric și modelul similar diesel, dar sunt obligați să prezinte dovada că au casat un vehicul vechi în ultimele 12 luni înainte de achiziție.

Este adevărat că obiectivul Schemei – așa cum este prezentat la Art.3 – este acela de a sprijini „înlocuirea vehiculelor grele cu combustie internă cu altele similare cu emisii zero“, însă, spre deosebire de proprietarii de autoturisme (persoane fizice), companiile de transport nu păstrează rable care nu mai pot fi folosite, dar la care să plătească taxe și impozite către stat, pe principiul că poate le vor mai fi de folos la un moment dat. Dovada casării vehiculului pentru care s-a solicitat înlocuirea trebuie făcută în termen de 30 de zile de la recepția camionului/autobuzului nou, cu zero emisii.

Potențialii beneficiari pot depune un proiect individual în cadrul unei proceduri de ofertare concurențială care poate cuprinde achiziția unuia sau mai multor vehicule din aceeași categorie. Aceștia pot participa în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurențială, dar nu pot achiziționa mai mult de 10 vehicule în cadrul uneia sau mai multor proceduri. Valoarea ajutorului nu poate depăși suma de 18 milioane de euro per companie și nu sunt acceptate proiectele depuse în parteneriat.

La fel ca în cazul oricărei scheme de ajutor de stat, beneficiarii nu trebuie să aibă datorii la stat sau să fie în procedură de insolvență, faliment, lichidare etc., ori reprezentanții acestora să fie în situație de conflict de interese.

Printre condițiile generale de eligibilitate a proiectelor se numără implementarea acestora din urmă pe teritoriul României, până cel târziu la 31 decembrie 2028, cu respectarea principiului «demararea lucrărilor», iar achiziția să vizeze vehicule noi și de generație nouă. De asemenea, proiectul nu trebuie să mai fi beneficiat de finanțare din fonduri europene. Plata ajutoarelor de stat se va putea face până la 30 iunie 2030.

Bugetul total alocat schemei este echivalentul în lei, la cursul InforEuro din iulie 2025, al sumei de 299 de milioane de euro și reprezintă sume nerambursabile din Fondul pentru modernizare. Va fi alocat de către furnizor în cadrul mai multor proceduri de ofertare concurențiale succesive până la epuizarea bugetului. Special pentru achiziția de camioane electrice vor fi disponibile 130 de milioane de euro, iar fiecare companie va putea solicita maximum 18 milioane de euro. Din perspectiva bugetului alocat, numărul maxim estimat de beneficiari de ajutor de stat în cadrul acestei Scheme bazate pe procedură de ofertare concurențială este de aproximativ 900.

Punctajul acordat în cadrul procedurii competitive se acordă astfel: 85% din totalul criteriilor de selecție utilizate pentru clasificarea solicitărilor se definesc în termeni de ajutor de stat solicitat per vehicul cu emisii zero, iar 15% din totalul criteriilor sunt definite în funcție de numărul de kilometri parcurși pe teritoriul României în anul precedent depunerii cererii de finanțare, dovediți prin documente justificative. Astfel, operatorii care lucrează mai mult pe Comunitate sunt din start dezavantajați, pentru că vor primi punctaj mai mic sau chiar zero (dacă mai puțin de 40% din totalul km parcurși sunt pe teritoriul României).

Punctajul obținut va duce la ordonarea descrescătoare a aplicațiilor în cadrul actualei Scheme, iar în caz de egalitate va avea prioritate proiectul depus mai întâi.

Articole similare

Ad