Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Mult zgomot pentru nimic

La sfarsitul lui octombrie, CNADNR anunta ca Ministerul va inainta un proiect de Ordonanta de Urgenta privitor la modificarea Codului Rutier (Ordonant a de Urgenta 195/2002), care prevede in principal obligativitatea monta rii anvelopelor de iarna in perioada cuprinsa intre 1 noiembrie si 31 martie.
Au urmat discutii la sfarsitul carora ministerul a acceptat o definitie mai clara a anvelopelor de iarna, categorie in care intra si cele marcate M+S, M.S. sau M&S.
Zvonurile, dar si declaratiile oficiale venite de la minister au creat panica printre transportatori la acel moment.
 

Acum cateva zile, reprezentantii asociatiilor de transportatori au mers din nou la minister pentru discutii si au reusit sa o convinga pe Anca Boagiu ca un asemenea act normativ nu poate fi aplicat. Motivele invocate de reprezentantii transportatorilor au fost ca, pe de o parte, nu este posibil ca in numai doua saptamani tot parcul auto din Romania sa fie dotat cu astfel de anvelope, iar pe de alta parte, sumele sunt foarte mari intr-o perioada atat de scurta de timp si nimeni nu se poate pregati atat de repede.
Ca urmare, s-a luat hotararea ca obligativitatea echiparii vehiculelor cu anvelope de iarna sa fie amanata pana la anul, la 1 noiembrie. Asa ca iarna aceasta trebuie respectate doar dispozitiile codului rutier, adica dotarea cu lanturi, nisip etc., iar in cazul in care un vehicul ramane inzapezit din cauza nerespectarii codului rutier sau a nerespectarii marcajelor de circulatie, vinovatii vor trebui sa plateasca scoaterea din zapada si daunele produse infrastructurii si celorlalti participanti la trafic.
In Europa sunt tari unde echiparea pentru iarna este reglementata prin lege, fie ca este vorba de anvelope cu o compozitie speciala, de o adancime minima a profilului sau folosirea de lanturi.
Astfel, conform informatiilor prezentate de IRU (International Road Transport Union), in Albania este obligatorie existenta in vehicul a lanturilor, iar atunci cand se impune, acestea trebuie montate pe toate rotile axei de tractiune. In Austria, din octombrie 2009, legea prevede ca toate vehiculele de peste 3,5 t sa aiba la bord lanturi de zapada si cel putin pe axa tractoare sa fie montate anvelope marcate M&S, M.S, sau M+S cu o adancime minima a profilului de 5 mm. Vecinii nostri bulgari nu cer decat lanturi de zapada, iar pe timp de iarna vehiculele care le nu au la bord nu pot intra in tara. In Cehia, in conditii de iarna grea, atunci cand acest lucru este semnalizat cu indicatoare, trebuie montate lanturi de zapada pe axa de directie, iar anvelopele de pe axa motoare trebuie sa aiba marcajul M&S, M.S, sau M+S si o adancime minima a profilului de 6 mm in perioada 1 noiembrie-31 martie.
Si in Croatia, cerintele sunt asemanatoare, numai ca adancimea minima a profilului este de 4 mm. In Macedonia nu se impun decat o adancime minima a profilului de 5 mm si lanturi antiderapante.
In Slovacia se cere ca, la toate vehiculele peste 3,5 t, cel putin una dintre axe sa fie echipata cu anvelope marcate M&S, M.S. sau M+S, in perioada 15 noiembrie-31 martie. In Slovenia, obligativitatea de a avea astfel de anvelope se aplica de la 15 noiembrie pana pe 15 martie, iar profilul trebuie sa aiba adancime de cel putin 4 mm.

Articole similare

Ad