La sfarsitul lui iunie a avut loc deja traditionala conferinta „Mediafax talks about auto industry“, in cadrul careia temele principale au fost evolutia pietei mondiale, europene si romanesti de autovehicule si componente auto, rolul infrastructurii in dezvoltarea industriei auto, realizarile si perspectivele Dacia, posibilitatea de a finanta investitiile in productie cu ajutoare de stat, necesitatea unei legislatii moderne a inventiilor de serviciu, precum si legislatia privitoare la asigurarile RCA si la autorizarea atelierelor de reparatii auto.
Cum sectorul auto a contribuit in 2011 cu 12,1% (aproximativ 45 de miliarde de euro) la exportul Romaniei si cu circa 7,5% la PIB, si implica peste 165.000 de angajati, Constantin Stroe, presedintele ACAROM, si-a exprimat insatisfactia ca autoritatile nu au onorat aproape deloc cu prezenta evenimentul, in conditiile in care anii trecuti venea primul ministru sau macar ministrii cu portofolii importante legate de industria auto.
Iar Brent Valmar, vicepresedinte APIA, a subliniat si el importanta productiei auto, care situeaza Romania pe locul al zecelea in Europa, cu peste 335.000 de unitati in 2011, dar la mare distanta de lider, Germania, cu circa sase milioane.
Cifra de afaceri tot mai mica, profitabilitate aproape deloc
Productia, exportul si vanzarile de autovehicule au scazut in 2011 in Romania cu 4,5, 3,1, respectiv 7,3%, iar rezultatele pe primele cinci luni din 2012 indica o stabilizare a productiei si exportului (+1,9, respectiv +2,3%), in timp ce vanzarile isi continua declinul, cu 12,1%, cauzele fiind, in opinia lui Brent Valmar, lansarea tarzie a programului de innoire a parcului, zvonurile si lipsa creditarii.
Dacia continua sa fie lider de piata, dar si aici satisfactia trebuie sa fie temperata, deoarece „pe noi ne intereseaza volumele, nu cota de piata. Ele dau locuri de munca si misca lucrurile“, asa cum puncteaza Constantin Stroe. Or, in ceea ce priveste productia, Romania e departe de capacitatea sa reala, in urma Cehiei si a Slovaciei. Pe de alta parte, in iunie a inceput la Craiova fabricarea noului model Ford, de la care se asteapta o revigorare a rezultatelor pe tara.
Scaderea vanzarilor a dus la o prabusire dramatica a cifrei de afaceri a acestui sector, cu 50% in 2010 fata de 2008. Estimarea pentru 2011 atinge 60% si tendinta continua in 2012. Iar din cele 11,1 miliarde de euro cifra de afaceri a industriei auto din Romania in 2011, 7,74 de miliarde de euro provin din productia de piese si mult mai putin din cea de autovehicule. Componentele mecanice au cea mai mare pondere, urmate de pneuri, cablaje si caroserii.
Scaderea medie a numarului de distribuitori autorizati ai fiecarei marci a fost de 5,4% in 2011, dar la asta se adauga numeroase firme aflate in insolventa. Un alt aspect negativ este acela ca nu se mai poate vorbi de profitabilitate din vanzarea de masini noi, iar la service si piese de schimb aceasta este cu putin peste zero, asa cum declara vicepresedintele APIA.