Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nissan Navara NP300: deschizatorul de drumuri

Proaspat incoronat regele pick-up-urilor, obtinand prestigiosul premiu „International Pick-Up Of The Year 2016“, noul Nissan Navara NP300 nu mai aminteste deloc de traditionalul caraus, cu forme rigide, fara flexibilitate si avand confort limitat. Astazi, utilitara nipona s-a transformat intr-o versiune hibrida intre SUV si crossover, in care tehnologia, inovatia si confortul fac echipa buna cu fiabilitatea, utilitatea si robustetea vechiului model. Am avut si noi ocazia sa ne convingem de calitatile Navara NP300 intr-un test drive ce a marcat lansarea nationala a modelului, eveniment desfasurat pe parcursul a doua zile pe mai multe tipuri de drum, inclusiv off-road.
 

Acum 11 ani Nissan Navara era un nume de referinta pe piata utilitarelor pick-up de pe Batranul Continent. Treptat, concurenta a venit cu produse noi, mai eficiente si mai economice, astfel ca modelul nipon a pierdut din cota de piata. In 2016, odata cu NP300, constructorul vrea sa recastige locul pierdut, iar pentru asta pune la bataie o garantie de cinci ani sau 160.000 km.

Utilitara sportiva
Prima data l-am vazut pe noul Navara toamna trecuta, in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt. M-a atras atunci aspectul sau robust si totodata sportiv, marcat de linii fluide de o parte si de alta a usilor. Am regasit aceste aspecte in cadrul lansarii de la Brasov, intarite in special de grila frontala in forma de V si de luminile de zi cu LED, sub forma de bumerang, elemente distinctive ale designului marcii. La fel de bine se remarca si bena, care poate transporta incarcaturi mai mari, fiind cu 67 mm mai lunga si avand lungime (Double Cab – varianta testata) de 1.578 mm, latime de 1.560 mm si inaltime de 474 mm. Spun ca se remarca pentru ca pe anumite portiuni de drum forestier a gazduit un fotograf cu echipamentul aferent, motiv pentru care toti ochii erau atintiti catre bena. Si, daca tot vorbim de dimensiuni si de ce poate fi urcat in spate, mai ales ca acesta este de fapt scopul unui pick-up, sa mai spunem ca Nissan Navara NP300 are o masa proprie minima de 1.948 kg, care suporta o sarcina utila de 1 t (intre 1.047 si 1.203 kg) si poate remorca nu mai putin de 3,5 t, greutatea maxima pe acest segment. In plus, bena are un sistem inovativ de fixare a marfii, gratie canalelor de sarcina grea situate pe spatele cabinei si pe partile laterale din interior, care asigura flexibilitatea incarcaturii vulnerabile. Deoarece clemele culiseaza pe sinele canalului in forma de C, chiar si marfurile cu cele mai neobisnuite forme pot fi asigurate destul de usor.

Accent pe confort si tehnologie
Interiorul te face sa uiti de tot ce stiai ca inseamna pick-up! Este clara tendinta producatorilor de vehicule de a migra tot mai mult catre un confort sporit si o accesibilitate mai mare din punct de vedere al tehnologiei, iar NP300 nu face exceptie de la aceasta regula. De fapt, inginerii de la Nissan au lasat deoparte ADN-ul spartan al vechiului model si au personalizat cu totul interiorul preluand multe elemente de la crossoverul Qashqai, dar si de la fratele mai mare X-Trail. Astfel, am gasit un pick-up cu un interior extrem de confortabil, pretabil mai degraba la un SUV decat la o utilitara de dimensiuni mici, cu materiale de buna calitate, in echiparea de top Tekna, volanul si tapiteria fiind din piele. Am calatorit atat din postura de sofer, cat si din cea de pasager si pot spune ca apreciez confortul pe care ti-l ofera scaunele, in special cele din spate, al caror spatar este inclinat la un unghi de 23O si care fac calatoria sa fie mult mai usoara. Nu sunt de neglijat nici cele din fata, proiectate in urma unei colaborari cu NASA, avand un suport pentru coloana vertebrala, ceea ce le face putin incomode la inceput, dar cu care te obisnuiesti repede. De asemenea, faptul ca sunt inalte aduce si o pozitie mai buna pentru sofer, care are astfel o vizibilitate mai buna. Tot de la volan se observa foarte usor si noul ecran de bord, care inglobeaza diverse informatii utile, cum ar fi consumul de carburant sau titlul melodiei ce ruleaza, pana la alte indicatii utile, cum sunt cele care arata ca ai cuplat diferentialul.
Plansa de bord a fost reproiectata, finisajele fiind de buna calitate. Totodata, nu poti sa nu observi atentia la detalii din partea constructorului, ergonomia comenzilor fiind de apreciat. Versiunea testata a beneficiat de climatizare digitala, un plus pentru un pick-up, dar si de un sistem nou de ventilare in partea din spate a cabinei, ceea ce a facut ca drumul sa fie mai confortabil.
Si, pentru ca vorbim de un vehicul utilitar, am putut remarca numeroase spatii de depozitare, de la cele de sub scaunele din spate pana la cele aflate in buzunarele usilor, care puteau gazdui lejer doua sticle de apa la 0,5 l, si la spatiul aflat in consola centrala, locul de depozitare al portofelului in cazul nostru. In plus, bautorii de cafea isi pot tine canile in suportul dedicat aflat intre scaunele din fata, dar si in buzunarele celor patru usi.
Cu toate acestea, confortul adevarat este dat de introducerea suspensiei spate multi-link cu arcuri elicoidale, unica pe segmentul pick-up-urilor de 1 t. Disponibila pentru versiunea cu patru usi, suspensia este mai usoara cu 20 kg si face calatoria mult mai confortabila, mai ales atunci cand esti in postura de pasager. Utilitatea ei am resimtit-o din plin pe drumurile forestiere si traseele off-road, asa cum a fost cazul pe drumul catre platoul aflat la 1.200 m altitudine, deasupra localitatii Poiana Marului, din judetul Brasov, cand nu am mai fost atat de zdruncinati. De mentionat ca puntea rigida cu arcuri lamelare a fost pastrata pentru versiunile Chassis Cab King Cab si Chassis Cab Double Cab.

Consum foarte bun pentru un pick-up
Noul Navara NP300 vine intr-o singura versiune de motorizare, propulsorul diesel de 2,3 l, in doua variante de putere – 160 CP (single turbo) si 190 CP (twin turbo) – cuplat la o cutie de viteze manuala in sase trepte sau la una automata cu sapte trepte. Inca de la lansare, modelul este disponibil cu optiunea de tractiune fata (4×2) sau integrala (4×4). Din cele sapte masini aflate la test, doar una era disponibila cu transmisie automata in sapte trepte, mult mai indicata din punctul meu de vedere pe trasee off-road, dar si mai solicitata. Personal am condus atat versiunea de 160 CP, cat si pe cea de 190 CP, la aceasta din urma putand remarca, alaturi de un consum mai mare, o tinuta de drum mai sportiva, propulsorul fiind ceva mai zgomotos. Motorul si transmisia manuala se completeaza foarte bine, cuplul ridicat de 403 Nm, respectiv 450 Nm in cazul versiunii de 190 CP, fiind atins pe o plaja intre 1.500 rpm si 2.500 rpm.
Si, daca tot am vorbit de consum, producatorul se lauda cu un mixt de 6,4 l/100 km. Noi, pe un traseu de cateva sute de kilometri ce a inclus autostrada Bucuresti-Ploiesti, o portiune a DN1 si un drum forestier catre Valea Doftanei, iar de acolo catre Poiana Brasov, am obtinut 10,8 l/100 km, ceea ce nu este tocmai rau pentru un pick-up, daca tinem cont de faptul ca eram trei adulti in masina, cu tot cu bagaje.
Tot la capitolul cifre, sa mai spunem ca motorul noului Navara are emisii de CO2 de doar 169 g/km, in timp ce acceleratia de la 0 la 100 km/h se realizeaza in 10,8 secunde, utilitara atingand o viteza maxima de 180 km/h.

Pe trasee off-road, NP300 se simte ca pestele in apa
La drum intins, pe autostrada de exemplu, remarcam un motor silentios, dar si o antifonare a vehiculului mult mai buna, ceea ce face ca din exterior in interior sa nu patrunda niciun zgomot deranjant. Am resimtit totusi o usoara vibratie in usi, dar nu a fost nimic suparator, asa cum se intampla de obicei in cazul pick-up-urilor.
Nissan proiecteaza si construieste utilitare inca din 1935, asa ca experienta in a produce vehicule care sa faca fata diferitelor obstacole intalnite si-a spus cuvantul si in acest caz. Noul Navara NP300 4×4 este construit pe un sasiu cu un profil dreptunghiular inchis, de tip scara, care difera de ce se afla pe acest segment, si anume sasiul in forma literei „C“. Iar unghiul de atac de 30,4O si cel de degajare de 25,6O au facut ca drumul de pe dealurile din jurul localitatii Poiana Marului si traseul de motocross de la Zarnesti sa fie mult mai usor de parcurs, dar si mai distractiv. In plus, atunci cand parcurgi un circuit off-road, indiferent de cat de mult te tine centura fixat in scaun, tot te lovesti de diverse parti ale masinii. In cazul Nissan insa, cand am dat cu el in gropi sau cand am abordat diferite pante cu unghiuri de inclinare mai mult sau mai putin periculoase, nu ne-am lovit de nimic.
Pe partea de off-road, testul propriu zis s-a desfasurat in doua etape. Prima a avut loc in prima zi si a presupus parcurgerea unui drum forestier cu vai abrupte pe stanga si pe dreapta pana la o altitudine de 1.200 m. Desi nu am avut pneuri speciale de noroi, Navara nu a avut probleme sa urce pe portiuni de pamant alunecos. Asta pentru ca zonele mai dificile le-am abordat cupland reductorul (4×4 Low), ceea ce inseamna mai mult cuplu la roti la turatii scazute.
A doua zi ne-am aventurat pe circuitul de motocross de la Zarnesti, unde am descoperit un traseu mult mai dinamic, plin de noroi, fericire mare pentru un pick-up cu valente de off-road-er. Mai mult decat in prima zi, aici am cuplat tractiunea integrala 4×4, in special 4x4LO. Desi am avut la dispozitie si sistemul de asistenta la plecarea din rampa si pe cel pentru coborarea in panta (Hill Start Assist si Hill Descent Control), nu a fost nevoie sa il utilizam pe niciunul. In plus, versiunea heavy-duty beneficiaza de diferential mecanic, care s-a si simtit pe parcursul traseului, in timp ce versiunea standard este echipata cu diferential electronic. Ne-a placut foarte tare zgomotul pe care il scoate propulsorul noului Navara atunci cand caii putere sunt pusi la treaba pe dealuri noroioase, impresia fiind aceea ca te afli la volanul unui vehicul militar, un plus pentru cine apreciaza!

Pret convenabil, tehnologie avansata
Asa cum spuneam, noul Nissan Navara NP300 este total schimbat, fiind o combinatie interesanta intre un crossover si un pick-up. Si, pentru ca este mult mai prietenos din punct de vedere al confortului, si nu numai, noul model este intesat de tehnologii. Ma refer aici la sistemul Around View Monitor (Asistenta la parcare cu vedere 360O), Advanced Drive-Assist sau Forward Emergency Braking (Anticiparea franarii de urgenta). Toate acestea sunt disponibile in diferite configuratii de echipare, insa important este ca ele exista, ceea ce inseamna ca piata pick-up-urilor nu va mai fi la fel ca pana acum, producatorii mizand tot mai mult pe tehnologie si confort in randul utilitarelor.
Pretul noului model porneste de la 28.800 de euro (TVA inclus), in versiunea King Cab (160 CP) cu echiparea de baza, si ajunge la 39.500 de euro (TVA inclus), in echiparea de top, cu transmisie automata.

Articole similare