Începând cu 1 iulie 2021, comerțul electronic va suferi modificări importante ale TVA și ale taxelor vamale. De asemenea, se așteaptă o creștere semnificativă a colectării TVA, dat fiind eliminarea scutirii la import pentru persoanele fizice.
Schimbări erau așteptate de mult timp și au la bază Planul de acțiune TVA, publicat de Comisia UE în 2017, prin intermediul căruia UE vrea să definitiveze sistemul de TVA.
Noi reguli de TVA aplicabile comerțului electronic
Conform regulilor actuale, livrarea de bunuri către persoane fizice este supusă TVA-ului în țara de expediere, până la un anumit plafon stabilit de fiecare stat membru (SM). După ce valoarea livrărilor depășește plafonul stabilit de SM în care se află clientul (variind de la 35.000 de euro la 100.000 de euro), furnizorul este obligat să se înregistreze în scopuri de TVA în respectivul SM și să perceapă TVA în conformitate cu cerințele țării de destinație.
Un sistem simplificat este în funcțiune încă din 2015, însă numai pentru servicii electronice B2C (telecomunicații, radiodifuziune sau servicii furnizate pe cale electronică) distribuite clienților în alt SM. Un astfel de regim este cunoscut drept MOSS și a fost introdus pentru a simplifica administrarea tratamentului TVA în cazul serviciilor electronice furnizate persoanelor fizice, permițând companiilor să raporteze și să plătească TVA-ul aferent printr-un singur portal online din SM în care sunt stabilite.
„Începând cu 1 iulie 2021, toate vânzările de bunuri la distanță vor fi supuse TVA în SM în care persoana fizică este stabilită. Pragurile curente vor fi anulate; schema MOSS va fi extinsă la OSS – o schemă care se va aplica furnizării de bunuri și servicii, precum și livrării de bunuri „facilitate” prin interfețe electronice (IE).”, a punctat Bianca Vlad, Tax Partner, Mazars România.
Schema curentă MOSS va fi extinsă către toate livrările de bunuri/ servicii B2C din SM în care furnizorul nu este stabilit. Astfel, furnizorul va trebui să perceapă în continuare TVA din SM de sosire, însă nu va mai fi obligat să se înregistreze în scop de TVA în respectivul SM. Acesta va putea raporta returnarea TVA-ului relevant prin intermediul TVA OSS într-un singur SM. De asemenea, plata TVA va fi efectuată și către respectivul.
Importurile de bunuri cu valoare redusă și un nou sistem de TVA în UE – IOSS
Conform prevederilor curente existente la nivelul UE, nu se datorează TVA pentru importurile de bunuri cu valoare de până la 22 de euro.
Începând cu 1 iulie 2021, toate importurile vor fi supuse TVA, indiferent de valoare. De asemenea, o nouă schemă specială a fost introdusă pentru raportarea vânzărilor de bunuri cu valoare mică importate din afara UE – Import One-Stop-Shop (ghișeu unic pentru importuri). IOSS va funcționa într-un mod similar cu OSS, ceea ce înseamnă că importatorul poate percepe TVA la punctul de vânzare către client și să declare și să plătească acest TVA printr-o declarație IOSS lunară. Suplimentar, IOSS va permite efectuarea mai rapidă a formalităților vamale.
Companiile stabilite în UE se pot înregistra pentru IOSS în propriul SM. Companiile stabilite în afara UE vor fi obligate să numească un intermediar stabilit în UE pentru a folosi schema IOSS (cu excepția cazului în care vânzătorul este stabilit într-o țară care are convenție de asistență reciprocă cu UE).
Interfețe electronice (IE) – considerate furnizor în scopuri de TVA în anumite situații
„Începând cu 1 iulie 2021, orice IE (cum ar fi o piață, platformă, portal sau mijloace asemănătoare) care facilitează furnizarea de bunuri va fi considerată furnizor și, prin urmare, va fi obligată să colecteze și să plătească TVA-ul aferent autorităților fiscale. Rămân, însă, anumite cazuri în care IE nu ar trebui considerată furnizor, cum ar fi procesarea plăților, listarea/ promovarea bunurilor, redirecționarea sau transferul clienților către alte interfețe electronice, etc.”, a menționat Miruna Cîrstea, Senior Tax Consultant, Mazars România.
În cazul în care IE este considerată furnizor, livrarea de la vânzător către client va fi împărțită artificial în două, după cum urmează: o livrare de la vânzător la IE și o alta de la IE la client.
Deoarece IE este răspunzătoare pentru colectarea și plata TVA, vânzătorul real va trebui să prezinte către IE toate informațiile relevante cu privire la vânzare, pentru ca IE să stabilească tratamentul corect al TVA-ului.