Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nokian Tyres se pregătește pentru o producție de 6 milioane de anvelope pe an la Oradea până în 2027

S-a vorbit deseori despre oportunitățile de near-shoring după crizele multiple din transportul maritim, însă nu am constatat prea multe astfel de exemple, cu excepția Nokian Tyres, producătorul finlandez de anvelope, care a ales Oradea ca noua locație de producție pentru sudul și centrul Europei după exitul făcut în Rusia după izbucnirea conflictului din Ucraina. Nokian Tyres a construit noua fabrică într-un timp record, de numai un an, creșterea producției de anvelope începând încă din toamna lui 2024. Sigur, cu teste. Primul camion cu anvelope a plecat către clienți în martie 2025, când încă se mai instalau anumite elemente din sistemul automatizat de producție. Până în 2027, Nokian Tyres va produce în țara noastră nu mai puțin de șase milioane de pneuri pe an și va oferi 550 de locuri de muncă. La Oradea se produc noile anvelope Nokian Tyres Seasonproof 2, dar și alte modele dezvoltate special pentru a răspunde nevoilor șoferilor din Europa Centrală și de Sud. Gama de produse oferă dimensiuni pentru autoturisme și SUV-uri și va fi disponibilă spre vânzare până în toamna acestui an.

Fabrica ultramodernă de la Oradea a grupului finlandez, inaugurată în septembrie 2024, funcționează cu zero emisii de CO2 pe linia de producție, energia necesară funcționării provenind din surse regenerabile combinate (solar, eolian, biomasă etc.). De asemenea, aburul necesar fabricării anvelopelor este produs fără combustibili fosili.

Deschiderea centrului de producție din țara noastră survine exitului din Rusia, ca urmare a izbucnirii conflictului din Ucraina. Înainte de a lua decizia investiției, reprezentanții grupului finlandez au analizat mai multe posibile variante pentru relocarea producției destinate Europei Centrale și de Sud. Construcția fabricii a început în 2023, după finalizarea acestei etape trecându-se la punerea la punct a proceselor de producție de anvelope. Deși producția a început deja, mai sunt încă de instalat câteva utilaje (toate noi, nu transferate din Rusia).

Fabrica de la Oradea include și o clădire pentru amestecul materiilor prime (mixing building) și un depozit pentru produse finite. O parte din clădirile nou-construite au fost echipate cu panouri solare pentru producția de energie in-house.

Încă se fac angajări, instruiri, iar la începutul lui martie s-a trecut la programul de lucru în trei schimburi. Pentru acest an, obiectivul este de a scoate de pe linia de fabricație un milion de anvelope, iar până în 2027, de a avea la Oradea o producție de șase milioane de anvelope anual (40% din volumul total al grupului finlandez).

Producția din România a fost din start dimensionată sub cea din Rusia, unde se fabricau 16 milioane de pneuri pe an, însă există loc de extindere, dacă cererea o va impune. Europa Centrală este una dintre piețele de creștere ale companiei, în același timp, strategia grupului fiind de a echilibra producția între locațiile din Finlanda, Statele Unite și România.

În prezent, în fabrica Nokian Tyres muncesc 350 de angajați, iar numărul acestora va mai crește cu încă 200 până la finele lui 2025. Deși multe companii din regiune se confruntă cu o indisponibilitate a forței de muncă, Nokian Tyres se focusează pe atragerea de forță de muncă locală, căutând personal pe o arie de 60 km în jurul locației fabricii.

Susanna Tusa, director general și vicepreședinte Nokian Tyres Romania Operations, însărcinat să pună pe picioare noua unitate de producție din țara noastră, este foarte încântată de modul în care s-a derulat proiectul de la Oradea și are numai cuvinte de laudă pentru cei implicați, inclusiv pentru autoritățile locale.

„Este plăcut să vezi cum pe un teren gol s-a ridicat o fabrică modernă”, mărturisește Susanna Tusa.

Şi încă mai e de lucru, la momentul vizitei noastre panourile fotovoltaice pe spațiile de parcare exterioare fiind în curs de montare, ca și unele părți de automatizare a procesului de producție.

Oradea produce noile anvelope Nokian Tyres Seasonproof 2

Noua fabrică Nokian Tyres din Oradea produce anvelope Nokian Tyres Seasonproof 2 și alte modele, primele camioane încărcate cu anvelope de la Oradea plecând către clienți de la finalul lui martie.

Este vorba de anvelope pentru toate anotimpurile, proiectate pentru o utilizare în siguranță și adaptate condițiilor meteorologice din regiune, primind aprobarea oficială pentru utilizare pe timp de iarnă, prin marcarea cu simbolul Snowflake (3PMSF).

De remarcat faptul că noile pneuri includ până la 38% materiale regenerabile, reciclate și certificate ISCC PLUS (Certificare internațională de Sustenabilitate și Carbon). De exemplu, rășina și silicea utilizate în anvelopă provin din resurse regenerabile, în timp ce negrul de fum și oțelul sunt reciclate. Pe lângă protejarea mediului, aceste materiale îmbunătățesc proprietățile de conducere.

Iar dacă anvelopele Nokian Tyres nu erau foarte cunoscute în România înainte de a construi fabrica din Oradea, după mediatizarea investiției au început să se vândă într-un număr din ce în ce mai mare.

Dublă verificare a calității pe linia de producție

Fabrica este împărțită în două zone: producția propriu-zisă de anvelope și fabricarea de componente. Sunt aproximativ zece componente de bază care intră în asamblarea pneurilor, materiile prime necesare fiind stocate în casete cu separare prin material textil, pentru a nu se lipi, întrucât unele dintre acestea au proprietatea de a adera în mod natural între ele. Casetele sunt atașate echipamentului de asamblare, de unde sunt selectate automat în diferitele etape de producție.

Mare parte din procese sunt automatizate cu echipamente TBM (Tire Building Machine), inclusiv linia de calandru, care presupune montarea cauciucului pe materialul textil ce ranforsează anvelopa. Benzile metalice, de nailon și de rulare, se montează succesiv pe linia automatizată. Asamblarea presupune construirea în paralel a secțiunilor superioară și inferioară ale pneului, după care cele două segmente sunt puse împreună. Toate măsurătorile se fac cu mare precizie, iar pentru tăieri se folosește tehnologie performantă laser. Timpul necesar asamblării este de aproximativ un minut în funcție de tipul anvelopei.

Mai departe, anvelopele merg spre etapa de vulcanizare, timpul necesar acestei operațiuni – care se realizează la o temperatură de 100 OC, sub presiune – fiind de aproximativ 10 minute în funcție de tipul anvelopei. Zona de vulcanizare are zece matrițe pentru fiecare mașină de asamblare, astfel că pot fi introduse zece anvelope simultan. După încheierea procesului, acestea sunt transportate pe conveioare către o zonă de stocare.

Pentru maximum de siguranță se practică o dublă inspecție pentru toate anvelopele: atât vizual, de către angajații Nokian Tyres, cât și automat, de către utilaje specializate în acest sens, care controlează densitatea cauciucului și echilibrarea optimă a pneului, prin măsurarea forțelor longitudinale, radiale etc.

Firme de transport certificate pentru calitate au un avantaj competitiv pentru a fi selectate ca furnizori pentru Nokian Tyres

Depozitul Nokian Tyres din Oradea are o suprafață de 24.000 m2 și nu mai puțin de 20 de rampe de încărcare. Anvelopele sunt aduse pe rasteluri lângă porți, de unde sunt încărcate manual în camioane – aproximativ 1.000 de bucăți per vehicul. Operațiunea – desfășurată manual – durează aproximativ o oră și 30 de minute.

Transportul anvelopelor produse la Oradea se va face pentru început exclusiv rutier, însă, pentru viitor, nu sunt excluse soluțiile combinate, cu o componentă de transport intermodal eventual pentru expedițiile realizate către Europa de Vest, în special atunci când volumele vor crește.

Pentru serviciile de transport, Nokian Tyres organizează licitații de două ori pe an: sunt invitate să participe companii de transport din regiune (nu doar din România), iar totul este coordonat din Finlanda. Printre cerințele stricte se numără și obligativitatea raportării emisiilor de CO2 ale operatorului de transport, iar orice alte elemente de sustenabilitate pot reprezenta un avantaj. Certificările ISO 14001 și 9001 sunt, de asemenea, apreciate. Odată stabilite companiile eligibile, organizarea transporturilor se gestionează la nivel local.

Depozitul Nokian Tyres de la Oradea este operat de Ceva Logistics.

Nokian Tyres răspunde provocărilor competitive prin inovație

După o perioadă în care Nokian Tyres a produs în Europa doar în fabrica din țara de origine, producătorul finlandez își propune să cucerească piața europeană din centrul și sudul Europei, care va fi alimentată de producția din Oradea. Pe aceste piețe, Nokian Tyres trebuie să facă față concurenței din partea producătorilor asiatici de anvelope, care activează în special pe segmentele B și C, reușind să convingă clienții cu prețuri foarte mici. Este adevărat că și asiaticii și-au mai îmbunătățit calitatea în ultimii 15 ani, pentru că piața europeană este destul de pretențioasă. „Trebuie să fim inovatori, să investim în sustenabilitate și să fim în top din punct de vedere al siguranței”, a concluzionat directorul general și vicepreședintele Nokian Tyres Romania Operations.

Concomitent cu dezvoltarea unor produse tot mai sustenabile, prioritatea numărul 1 rămâne menținerea nivelului ridicat de siguranță rutieră. Desigur, toată munca de cercetare și dezvoltare, dar și investiția în sustenabilitate și în sisteme de producție prietenoase cu mediul se reflectă în prețul final. În ce măsură piața este pregătită să plătească mai mult pe termen mediu și lung în lupta cu încălzirea globală rămâne de văzut. Cert este că abordarea la nivel european diferă, nordicii fiind printre cei mai receptivi la susținerea inițiativelor ecologice.

Toate anvelopele Nokian Tyres sunt destinate atât vehiculelor cu motoare termice, cât și electrice.

Articole similare

Ad