Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Nomenclatorul CAEN se schimbă de la 1 ianuarie 2025

2025 vine cu modificări în ceea ce privește Nomenclatorul CAEN, noile coduri de referință pentru casele de expediții și comisionarii vamali fiind 5225 (Activități de servicii logistice pentru transporturi), 5226 (Alte activități anexe transporturilor) și 5231 (Activități de intermediere pentru transportul de marfă). Întrucât codul CAEN se regăsește pe documentele oficiale ale societăților comerciale – acte constitutive, certificate de înregistrare etc. – toate acestea vor trebui modificate și înregistrate din nou la Registrul Comerțului (conform legii 265/2022).

Ordinul președintelui Institutului Național de Statistică (INS) nr. 377/2024 privind actualizarea Clasificării activităților din economia națională (CAEN) a fost publicat în aprilie a.c., însă nici până în prezent nu a fost adoptat un act normativ privind modalitatea de aplicare a acestui ordin în ceea ce privește actualizarea obiectului de activitate al companiilor aflate deja în activitate. Potrivit unui răspuns oficial primit de Uniunea Societăților de Expediții din România (USER) din partea INS, toate societățile comerciale trebuie să verifice noile coduri CAEN valabile de la 1 ianuarie 2025 și să își modifice documentele oficiale, inclusiv certificatul de înregistrare la Registrul Comerțului, în consecință. Potrivit art. 122 alin. (4) din Legea nr. 265/2022, „dacă se modifică obiectul de activitate ori activitățile autorizate, sediul social/profesional sau se înființează noi sedii secundare, precum și în situația întreruperii temporare de activitate a persoanelor fizice autorizate, întreprinderii individuale, întreprinderilor familiale ori a societăților care au desfășurat activitate de la înființare sau a reluării acesteia, solicitantul depune la biroul unic din cadrul oficiului Registrului Comerțului o nouă declarație-tip pentru sediul social/profesional și/sau sedii secundare, după caz, la terți, corespunzătoare modificărilor intervenite și care să ateste situația curentă pentru desfășurarea tuturor activităților declarate în obiectul de activitate”.

În codul CAEN 5226 sunt acum incluse aranjarea sau organizarea operațiunilor de transport multimodal (rutier, maritim, aerian sau pe calea ferată), procurarea și emiterea documentelor de transport și a documentelor de expediție (scrisori de trăsură), activități ale agenților vamali, ale agenților implicați în expedierea mărfurilor pe căi maritime și aeriene, precum și activități ale brokerilor pentru spații pe nave și aeronave. La codul CAEN 5225, „Activități de intermediere pentru transportul de marfă”, se încadrează expedierea mărfurilor, organizarea expedierilor de marfă individuale sau în grup (inclusiv ridicarea și gruparea mărfurilor) și activități de manipulare, de exemplu ambalarea temporară în lăzi pentru unicul scop al protejării mărfurilor în timpul tranzitului, despachetarea din lăzi, extragerea de eșantioane și cântărirea mărfurilor. Codul CAEN 5231 vizează intermedierea transportului de marfă, prin reunirea clienților și prestatorilor de servicii contra cost sau comision.

Preschimbarea deodată a tuturor certificatelor de înregistrare va crea haos

Pe lângă codul CAEN principal pot fi trecute, ca și până acum, mai multe coduri CAEN secundare. „Operatorii economici au libertatea de a-și defini în mod independent propriul domeniu de activitate (principal și secundar) în raport cu activitățile efectiv desfășurate, activitatea principală fiind cea care contribuie în cea mai mare măsură la valoarea adăugată totală a unității/societății. Utilizarea altor coduri CAEN Rev.2 decât cele recomandate de INS pentru definirea domeniului de activitate al societății revine în întregime în responsabilitatea operatorului economic respectiv”, se arată în răspunsul primit de la Statistică.

Este de la sine înțeles că preschimbarea dintr-o dată a tuturor certificatelor de înregistrare emise la nivel național ar crea un haos la Oficiul Registrului Comerțului, astfel că, pe bună dreptate, reprezentanții industriei au întrebat dacă se va acorda o anumită perioadă de timp pentru ca toate societățile comerciale să își poată preschimba documentele.

Cum rămâne cu licențele de intermediere?

Pentru fiecare mod de transport există o legislație specifică, accesul la piața de profil făcându-se prin respectarea anumitor condiții și în baza unei licenței eliberate de autoritatea competentă. Pentru transportul rutier, licența de intermediere se emite de către Autoritatea Rutieră Română, conform ordinului 980/2011, pentru transportul feroviar, de către Autoritatea de Siguranță Feroviară Română (ASFR), conform Hotărârii nr. 361/2018, Compania Națională „Administrarea Porturilor Maritime” SA Constanța eliberează licența de lucru pentru zona liberă, conform legii nr. 84/1992, iar în cazul aerianului, IATA acreditează direct liniile aeriene. În mod normal, aceste licențe nu ar trebui preschimbate, opinează USER, întrucât niciuna nu are înscris codul CAEN, cu excepția licenței pentru transport maritim.

În legătură cu obligativitatea deținerii unei licențe/permis de lucru de către casele de expediții care desfășoară activitate de intermediere transport maritim fără punct de lucru în Constanța, Compania Națională „Administrarea Porturilor Maritime” SA Constanța a explicat că, în conformitate cu legislația privind regimul zonelor libere, o astfel de licență de lucru nu este obligatorie pentru intermedierea transporturilor maritime, dacă societatea de expediții nu are un punct de lucru în Portul Constanța, în zona liberă.

Articole similare

Ad