În condițiile actuale de piață, transportul poate fi profitabil numai operând camioane performante și cu costuri de operare ținute strict sub control. Noua generație de camioane MAN a fost concepută pentru a îndeplini fix aceste sarcini. Cu motoare cu emisii reduse, TGX fixează standarde foarte înalte din punct de vedere al eficienței, fiabilității și costurilor de utilizare, în timp ce livrează calitatea de top cu care sunt obișnuiți clienții mărcii.
Fie că vehiculul va fi utilizat pentru aplicații ușoare, medii sau grele în segmentul construcțiilor sau pentru aplicații cu tracțiune integrală, cu noile TGL (7,5-12 t GTW), TGM (12-26 t), TGS (18-51 t) și TGX (18-41 t), MAN are acum o gamă complet nouă. Deși aplicațiile în care sunt utilizate sunt extrem de variate, provocările cu care se confruntă industria de transport sunt aceleași pentru toți clienții: lipsa disponibilității șoferilor, atât pe segmentul de distribuție și național, cât și pentru transportul pe distanțe lungi, și nevoia de a găsi soluții pentru un business profitabil, dar și de a efectua un transport mai ecologic, sustenabil și sigur.
În urma testelor efectuate de presa internațională și a feedback-ului clienților care utilizează deja o nouă generație MAN TGX, îmbunătățirea semnificativă a eficienței consumului de combustibil se dovedește la fel de populară ca și noua experiență a utilizatorului.
Noua generație de camioane beneficiază de un design exterior nou, cu elemente aerodinamice care îmbunătățesc fluxul de aer și reduc poluarea, precum noul grilaj al radiatorului, mare și dintr-o bucată, dar și noile oglinzi și amplasarea lor.
Noile concepte pentru transmisie, aerodinamică și asistentul MAN EfficientCruise fac ca noua generație MAN să fie cu până la 8,2% mai economică decât cea anterioară, rezultat confirmat oficial de TÜV Süd.
MAN a pus la punct Connected Truck – o rețea inteligentă și inovativă – cu numeroase servicii digitale dezvoltate în jurul șoferului, service-ului și managementului de flotă, pentru a obține eficiență în utilizare, costuri cât mai reduse de operare și control absolut.
O cabină „top class”
Noul TGX oferă niveluri impresionante de confort: locul de muncă al șoferului este bine delimitat, în timp ce zonele de odihnă și relaxare asigură mediul perfect pentru ca acesta să fie odihnit și motivat să își facă treaba în siguranță.
Cabina constituie principala noutate introdusă de noua generație de camioane MAN. Rearanjată de la podea până la tavan, cabina TGX oferă tot confortul necesar îndeplinirii rapide și fără efort a tuturor sarcinilor zilnice ale șoferului. Un exemplu în acest sens îl reprezintă comenzile de control al cutiei de viteze, complet noi, care sunt plasate direct pe coloana volanului. Mutarea schimbătorului de viteze din dreapta scaunului creează astfel un spațiu suplimentar pentru șofer. „Curățarea” spațiului din dreapta scaunului șoferului, pentru o traversare mai ușoară a cabinei, s-a făcut și prin introducerea frânei de parcare automată, care se activează de la apăsarea unui buton dispus tot în dreapta volanului, pe planșa de bord, ușor de manevrat chiar și când șoferul poartă mănuși
Interiorul a fost complet reproiectat, astfel că au apărut o mulțime de spații și compartimente de depozitare inteligent dispuse deasupra parbrizului, sertare practice create pe consola centrală, precum și în alte zone, în funcție de tipul de cabină. Spre exemplu, cabina GX, cea mai mare dintre cabine, oferă un spațiu total de stocare de peste 1.100 l, în care încape tot ceea ce ai putea avea nevoie pentru câteva zile.
Ergonomia începe chiar de la primul pas
Designul cu acces ergonomic în noul MAN TGX asigură un început de zi prietenos. Cum intrarea este dispusă în centrul zonei ușii, șoferul poate intra în cabină în poziție dreaptă. Scara de acces este proiectată astfel încât șoferul are toate treptele în câmpul vizual. Noul design asigură extraconfort la intrarea în vehicul, în timp ce ieșirea se face în mai multă siguranță.
Grație iluminării bune la urcare, treptele sunt vizibile tot timpul, indiferent de condițiile meteo, de îndată ce deschizi ușa. Ele sunt acoperite cu suprafață anti-alunecare și o structură elastică, panoul interior al ușii este ușor de spălat, fiind disponibilă și o sursă de aer comprimat. Astfel, nisipul, murdăria și pietricelele din locurile de parcare pot fi îndepărtate cu ușurință pe ușă afară, păstrând curățenia în cabină și sub pedalele de frână/accelerație.
S-a lucrat foarte mult la scaunul șoferului, care se poate ajusta longitudinal pe o cursă totală de 230 mm, cu 50 mm mai mare față de generația anterioară. Cursa de ajustare pe înălțime e de 120 mm, această funcție ținând cont și de greutatea șoferului. Modelul de lux al noii generații de scaune este cel pe perne de aer cu suport lombar, ajustare la nivelul umerilor și tetieră integrată. Acesta oferă nouă niveluri de reglare a înălțimii, inclusiv o funcție de memorare a preferințelor și una de coborâre rapidă. Suprafețele de la șezutul și spătarul scaunului pot fi răcite, încălzite sau uscate de sistemul de aer condiționat. Materialele folosite – piele naturală rezistentă și Alcantara – nu alunecă și rezistă la uzură.
Sunt disponibile două variante de volan, cursa de ajustare ajungând acum la 110 mm, ceea ce se traduce într-un unghi de reglaj de la 25O la 55O, astfel încât să se adapteze perfect oricărei staturi a șoferului. Pentru parcare volanul poate fi blocat într-o poziție orizontală deasupra bordului, astfel încât șoferul să se poată mișca în voie prin cabină.
Odihnit și pregătit pentru drum
Pentru zona de dormit a noului TGX, șoferul va descoperi o atmosferă plăcută și un mediu prietenos. Cabinele de dormit se bucură de saltele cu spumă care asigură confortul mult dorit pentru un somn liniștit. Baza cu lamele împărțită în 7 zone are o zonă ajustabilă pentru cap, oferind posibilitatea aranjării mai multor poziții de odihnă ergonomice. Acestea îi permit șoferului să folosească patul ca o canapea pentru citit sau urmărit programele TV, de exemplu. Toate aceste funcții importante pot fi operate din pat, existând în apropiere un panou de control pentru acționarea luminilor, închiderii ușilor, sistemului de încălzire și geamurilor. Sistemul de infotainment poate fi, de asemenea, acționat confortabil prin intermediul aplicației MAN Driver.
Obiectele personale au locul lor în multitudinea de spații de depozitare. Cabina GX oferă un spațiu de stocare de 1.148 l. Conceptul de depozitare include o inovație specială: o cutie modulară care alunecă de tot sub bancheta de jos și care poate fi configurată ca frigider, sertar sau compartiment de depozitare. Un sistem de aer condiționat independent și unul de încălzire auxiliară pe apă au grijă să asigure condițiile dorite de aerisire și temperatură în cabină. Aerul condiționat electric poate lucra și fără un rezervor rece, care ar fi trebuit alimentat în timpul operării vehiculului, astfel că este gata de pornire oricând. Chiar și pe timpul verii poate păstra interiorul cabinei răcoros până la 12 ore, iar când camionul este pe drum MAN Climatronic menține temperatura selectată automat. Sunt păstrate mai multe zone de temperatură în cabină, iar zona picioarelor și cea a capului sunt controlate separat.
Zgomotul și lumina sunt ținute afară: izolarea suplimentară a podelei și a peretelui din spate combinată cu izolarea optimizată la căldură oferă un somn odihnitor, ajutat și de perdelele groase care culisează pe lângă geamuri.
TGX face un pas înainte înspre digitalizare
Butoanele de control de la noua generație de camioane MAN sunt rezultatul combinării celor mai recente analize științifice cu feedbackul din partea șoferilor care au testat noile camioane mii de kilometri.
Funcții diferite pot fi selectate din lista disponibilă pe panoul de bord: driving smart cu navigație, radio (de la standard la digital), video, telefon și alte funcții ajustate pentru camioane. Toate acestea sunt operate printr-un sistem de control clasic cu butoane și, de la modelele MAN Premium, cu MAN Smart Select, care face utilizarea sistemului multimedia o joacă de copil, chiar și în situații de condus solicitante. Locul de muncă reproiectat i-a cucerit pe experți prin forma, conceptul și efectul său, deoarece îi permite șoferului să opereze numeroasele funcții de asistență și confort, fără distragerea atenției de la drum. Ecranul și nivelul operațional sunt separate, astfel încât informațiile vizuale să fie cât mai aproape de șosea, iar comenzile aproape de șofer.
MAN SmartSelect este în prezent singurul sistem de acest gen utilizat pe vehiculele comerciale. Cu funcția de rotire și apăsare, acesta minimizează nevoia de a atrage privirea de la drum atunci când sunt acționate meniurile de infotainment și navigare. Inelul rotativ mare din partea de jos ghidează navigarea prin meniul principal, în timp ce inelul mai mic din partea superioară permite rotirea, apăsarea submeniurilor și selectarea funcțiilor. În plus, pot fi introduse litere și cifre prin apăsarea și rotirea butonului, fiind activată funcția de scriere.
MAN SmartSelect este disponibil pentru toate modelele TGX și pentru TGL, TGM și TGS echipate cu variantele de cabină FM și FN. Dar, pentru că selectorul e mare și nu există spațiu pentru cel de-al treilea scaun în cabinele pentru distribuție/construcții, inginerii MAN s-au gândit să facă un mini-selector cu aceleași funcții. Pentru a se asigura că șoferul nu este distras de la drum, MAN a respins în mod conștient utilizarea unui ecran tactil.
O atenție deosebită s-a acordat sistemului infotainment, șoferul având posibilitatea de a-și conecta telefonul sau tableta prin Bluetooth la vehicul și de a asculta muzică, precum și de a accesa agenda telefonică, mesageria și alte aplicații disponibile în telefon.
MAN oferă o aplicație gratuită pentru șoferi care permite controlul de la distanță, prin intermediul telefonului, al comenzilor sistemului media. Sistemul Infotainment include funcții de navigație specifice traficului greu, șoferul având opțiunea de a alege între hărți 2D sau 3D, de a vizualiza informațiile privind traficul din anumite puncte de interes și de a alege rute alternative în cazul unor aglomerații sau blocaje de trafic.
Inovații practice pentru confortul zilnic al utilizatorului
O inovație practică, ce privește în special șoferii din sectorul de distribuție și construcții, este panoul MAN Easy Control. Activarea luminilor de avarie, închiderea geamurilor și a trapei, blocarea ușii pasagerului și activarea liftului din spate sunt de obicei lucrurile pe care le va face un șofer la locul de încărcare înainte de a ieși din vehicul. Cu noul MAN Easy-Control, plasat pe ușa șoferului, aceste funcții pot fi activate chiar și după coborârea lui din vehicul, în cazul în care a uitat, nemaifiind necesară urcarea pe jumătate înapoi pentru a acționa un comutator. Fiecare buton este etichetat clar și poate fi găsit cu ușurință prin atingere, dacă nu se află în câmpul vizual direct, evitându-se astfel erorile de operare. În funcție de vehicul, clientul poate alege între un layout preconfigurat, specific industriei, sau butoane configurabile în mod liber, care pot fi programate cu funcții.
O transmisie performantă pentru un consum redus: HY-1344
Pentru transportul pe distanțe lungi cu autovehicule de până la 44 t greutate totală se folosește o axă hipoidă în combinație cu un raport de transmisie optimizat pentru eficiență de 2.31 până la 2.85. Noul transport de transmisie foarte lung la axa spate de i=2.31 reduce numărul de rotații necesare în operare cu aproximativ 100 rpm comparativ cu cea mai lungă axă folosită anterior (i=2.53). Turația mai mică scade consumul de combustibil.
Focus pe șofer și pentru camioanele de construcții
Un șofer își poate recunoaște noul camion MAN imediat, datorită designului distinctiv. Un exemplu îl oferă bara de protecție din oțel, din trei părți, ușor de reparat, care face o impresie puternică și robustă, dar se și îmbină armonios cu aspectul frontal al noului vehicul. Același lucru este valabil și pentru faruri, care au un sistem de construcție modular, ceea ce face posibil ca toate versiunile să fie echipate cu tehnologie LED de pionierat. Farurile de fază scurtă, de întâlnire, luminile de zi, de navigație și indicatoarele de direcție, precum și banda cu lumini de ceață și de viraj sunt toate disponibile cu ultima tehnologie de iluminare. Apărătoarele, în funcție de model și echipament, protejează farurile împotriva deteriorării în cazul unei pietre și nu numai.
Aspectul noii generații de vehicule MAN este atrăgător, dar funcționalitatea e mult mai importantă, mai ales pentru șoferii de vehicule pentru construcții, care știu că este nevoie de o gardă la sol adaptată pentru un acces ușor în cabină. Cea mai joasă treaptă, care se poate deteriora adesea în șantier, este acum echipată cu o funcție de oscilație. Clemele de fixare sunt realizate dintr-un material elastic, astfel încât să se poată deforma atunci când ating pământul și apoi să revină la forma lor originală după ce li s-a aplicat o forță. Celelalte trepte sunt realizate dintr-un plastic negru deosebit de rezistent la intemperii și au o margine de răzuire a tălpilor murdare. Șoferul poate intra în cabină mult mai ușor datorită unghiului mare de deschidere a ușii, de până la 89O, dar și mânerelor scării.
Prin intermediul volanului, noul instrumental opțional, complet digital, atrage atenția. Afișajul său color de 12,3″, fără reflexii, de înaltă rezoluție, îi oferă șoferului o prezentare rapidă a tuturor informațiilor importante de care are nevoie. Între vitezometru și turometru există o zonă centrală de afișare care arată, de exemplu, o reprezentare tridimensională a vehiculului propriu, dar și a vehiculelor din față sau pe care tocmai le-a depășit și, de asemenea, o imagine de ansamblu permanentă asupra stării sistemelor de asistență. Afișajele alternative, care pot fi apelate confortabil prin intermediul volanului multifuncțional, oferă o varietate de informații importante suplimentare, cum ar fi sarcina pe osie sau date relevante despre starea remorcii.
Configurații ideale de vehicule, bazate pe un sistem modular
MAN oferă o varietate largă de tipuri de cabine, pentru nevoi diferite, introducând același standard de confort existent la camioanele grele și pe cele de distribuție și construcții. Dacă o echipă de până la șapte persoane (6+1, pentru servicii de salvare, pompieri) și marfa trebuie transportate în același timp, atunci cea mai bună alegere este cabina de echipaj DN pentru camioanele TGL și TGM. Cu o lățime exterioară de 2,24 m, modelul e potrivit pentru utilizare în zone de trafic și manevră cu spațiu limitat, la fel ca varianta CC (disponibilă pentru TGL și TGM), care nu e doar îngustă, ci și foarte scurtă, cu o lungime exterioară de 1,62 m. Următoarea ca mărime, NN, disponibilă pentru camioanele TGS și ca primă alegere pentru transportul local și în industria construcțiilor, are un design îngust, cu înălțime normală și lungime medie de 1,88 m. Șoferul poate depozita echipamentul de lucru și alte obiecte în spațiul liber din spatele scaunelor. Cabina FN este disponibilă pentru TGL, TGM și TGS. Îngustă, cu lungime de 2,28 m și o înălțime normală, aceasta poate câștiga clienții prin greutatea redusă, felul compact și spațiul pe care îl are de oferit. Deoarece poate fi echipat cu un pat la cerere, modelul este ideal pentru persoanele care dorm ocazional noaptea în cabină. FM, disponibilă pentru versiunile TGL, TGM și TGS, este și mai spațioasă și confortabilă. Ea poate fi echipată cu până la două banchete, are suficient spațiu de depozitare și le oferă transportatorilor de materiale de construcții confort pe distanțe lungi fără pierderi de sarcină utilă. Cu o lățime exterioară de 2,44 m, toate versiunile de cabine au și mai mult spațiu în interior, pentru ca șoferul să se poată deplasa. GN, cu un pat, este recomandată în special pentru utilizarea în segmentul construcțiilor, datorită greutății sale relativ mici.
Sprijinul remarcabil al sistemelor de asistență
Noile MAN TGL, TGM, TGS și TGX sunt echipate cu cele mai noi sisteme de asistență și siguranță la condus pentru șofer. Toate modelele sunt echipate standard cu cea de-a doua generație de sisteme de asistență la frânare (EBA), care, de la o viteză de peste 15 km/h, avertizează treptat șoferul de orice coliziune iminentă și, în caz de urgență, activează automat frânarea. Folosind o combinație de date de la radar și camere, sistemul evaluează corect scenariile complicate de trafic și activează frânarea de urgență numai atunci când este cu adevărat nevoie.
Senzorii programului electronic de stabilitate (ESP) au o funcție de siguranță specifică, deoarece monitorizează continuu starea dinamică a camionului, iar în cazul în care există riscul să alunece sau să se răstoarne acționează frânele individuale ale roților și, dacă este necesar, reduce cuplul motorului, oferind siguranță suplimentară pe drumuri denivelate. MAN oferă ESP pentru vehicule cu punți față sau remorci, vagoane multiple, vehicule cu 4 osii și chiar pentru vehicule cu tracțiune integrală.
În situații haotice sunt activate sistemul opțional de virare video (VAS) și asistentul de vizibilitate completă (Bird View). Cu ajutorul unei camere cu unghi larg, VAS îi arată șoferului tot ceea ce se întâmplă pe partea pasagerului, de la muncitori și pietoni la brațele unui excavator în mișcare, pe un ecran suplimentar pe stâlpul A din partea pasagerului sau pe suportul media. Bird View, cu patru camere, oferă vizibilitate live 360O, pe o zonă de până la 4 m în jurul vehiculului. Camioanele MAN TGS și TGX cu punte față și cabină lungă vin cu un asistent de virare complet integrat, cu senzori radar și o bandă LED în stâlpii A și o alarmă care avertizează șoferii asupra potențialelor pericole în situații critice.
Șoferul primește semnale acustice de la LDW, în cazul părăsirii benzii de rulare. Modelele TGL, TGS și TGX echipate cu direcție asistată activă MAN ComfortSteering au, de asemenea, asistență la revenirea pe bandă de la LRA. În plus, TGS și TGX pot fi echipate cu asistentul MAN AttentionGuard care, folosind datele sistemelor de monitorizare a păstrării benzii de rulare, îi redirecționează atenția șoferului la drum, dacă observă nereguli în timpul conducerii, trimițându-i un avertisment vizual pe ecran.
Un alt sistem de asistență, care este deja disponibil pentru TGS și TGX cu punte față și un design mai lung al cabinei și este planificat și pentru TGM și TGL, este sistemul de suport la schimbarea benzii de circulație (LCS). Când camionul atinge viteze de 50 km/h sau mai mult, sistemul monitorizează partea stângă și – până acum unic în sectorul vehiculelor comerciale – dreaptă a vehiculului, lângă banda pe care se află camionul. Sistemul crește siguranța pentru alți utilizatori ai drumului și ușurează masiv presiunea asupra șoferului. Este exact ce face și ACC: prin intervenții automate asupra motorului și frânei, șoferul e ajutat să mențină distanța de siguranță corectă atunci când merge cu viteze de aproximativ 15 km/h. Pe MAN TGS și TGX, funcția suplimentară Stop & Go reglează automat distanța față de vehiculul din față atunci când circulă cu viteze cuprinse între 0 și 15 km/h, și poate chiar frâna până la oprirea completă, dacă este necesar. În plus, dacă oprirea durează mai puțin de două secunde, camionul se va deplasa automat din nou.
Șoferii TGS și TGX pot utiliza sistemul de asistență la blocarea traficului, o extensie a ACC Stop & Go, care-i ajută la navigare atunci când se circulă lent pe autostrăzi. Dacă vehiculul circulă cu până la 40 km/h, sistemul controlează independent transmisia, frânele și direcția, decelerează camionul și chiar îl oprește, dacă este necesar, și apoi îl pornește din nou. Cu toate acestea, șoferul trebuie să țină volanul cu ambele mâini, astfel încât să poată interveni, dacă este necesar, la fel ca la LRA. Sistemul este disponibil doar pe autostrăzi și rămâne activ până la o viteză de 60 km/h.
Noi soluții pentru un management eficient al flotei
Presiunea costurilor și a termenelor limită, dar și a situației fluctuante a comenzilor, este tot mai mare pe companiile de transport. Ieșind în întâmpinarea acestora, MAN DigitalServices le ajută acum să-și optimizeze afacerea și să își adapteze logistica la cererea actuală.
Dat fiind faptul că din 2017 camioanele MAN au fost echipate standard cu RIO Box, pentru ca fiecare vehicul să se poată conecta și transmite date în permanență către platforma RIO, bazată pe cloud-ul Traton, acum MAN DigitalServices poate fi accesat și rezervat individual cu ușurință. Chiar și pachetul de bază gratuit, MAN Essentials, activat automat după înregistrarea pe RIO, oferă cele mai importante informații despre vehicul: locația la fiecare 15 minute, timpii de conducere și de oprire ai șoferului, dar și consumul mediu de combustibil.
MAN Perform oferă informații relevante despre performanța șoferului, oferindu-le administratorilor de flote o imagine detaliată a comportamentului de conducere, iar datele pot fi apoi analizate prin comparație. Cu serviciul MAN Connected CoDriver, șoferul își poate dezvolta în continuare performanțele la volan, iar instruirea poate fi susținută direct, prin telefon, de un ProfiDrive@Trainer.
Un alt factor cheie pentru succesul antreprenorial este managementul predictiv al întreținerii camionului. Folosind datele furnizate de MAN ServiceCare, atelierul MAN oferă asistență în analiza vehiculelor, coordonarea și gestionarea programărilor de service. În plus, rapoartele de avarii pe care șoferul le-a trimis prin intermediul aplicației MAN Driver pot fi vizualizate și, dacă este necesar, transmise imediat la service.