Odată cu aniversarea de 40 de ani, inginerii de la FIAT Professional au vrut o schimbare pentru iconicul van Ducato, astfel că s-au apucat să reinterpreteze rețeta. Întocmai ca un preparat italian, ce te poartă prin diverse tipuri de arome, combinate pentru a oferi acel gust autentic pe care îl cunoșteai, dar cu care nu te întâlniseși de multă vreme, noul Ducato este făcut să aducă zâmbete. Un echilibru al ingredientelor capabil să satisfacă toate gusturile, chiar și pe cele mai pretențioase: spațiu, confort, performanță și ușurință în utilizare. Așa le-am descoperit și noi în primul test drive pentru media de după instalarea pandemiei, o lansare oficială chiar la Fiat acasă, între câmpuri de orezării din nordul Italiei, pe circuitul de teste Fiat din Balloco.
Anul acesta Ducato împlinește 40 de ani și aniversează confortabil, din poziția de lider de piață. Vorbim despre vânzările din 2020, când, cu aproximativ 150.000 de unități comercializate, în creștere cu 8% față de 2019, Ducato a devenit, pentru al șaptelea an la rând, cel mai bine vândut vehicul comercial ușor din Europa. Așa cum era de așteptat, noul model vizează nu doar confirmarea poziției de lider, ci și un upgrade substanțial în privința aspectelor importante pentru orice client, cu atât mai mult o firmă: aspect, funcționalitate, flexibilitate, eficiență și, nu în ultimul rând, preț. Pe lângă varianta panel van, și versiunile de autoșasiu vor fi foarte solicitate în perioada următoare, apreciază reprezentanții Fiat, atât pentru aplicații specializate de transport de marfă, cât și pentru carosare ca rulote, care devin tot mai populare, în contextul pandemiei. Nu degeaba Ducato este lider european la categoria de autorulote, circa trei din patru astfel de utilitare de vacanța purtând însemnele Fiat.
Prin noul MY2021, designerii și inginerii Stellantis – pentru că acest nou vehicul este primul produs al noului consorțiu FCA/PSA – au dorit să scoată la lumină cel mai performant Ducato din toate timpurile.
Aspect futurist, grilă emblematică
Am descoperit noul Ducato în mijlocul unor câmpuri verzi, din nordul Italiei, despre care am aflat ulterior că sunt orezării, aflate la granița cu Alpii elvețieni, într-un peisaj rural ce înconjoară comuna Balocco. În afară de orez, micul sătuc italian este recunoscut și pentru circuitul cu același nume, deținut de familia Agnelli, cea care a înființat Fiat, acolo unde se testează toate modelele grupului. De altfel, pe parcursul întregii zile, aici am zărit modele iconice, precum Alfa Romeo Giulia, Maserati Quattroporte sau mai tânărul SUV Levante, bine camuflate, pline de camere și senzori, pe care inginerii FCA le testau din plin. În prezentarea pe care ne-au făcut-o înainte să ne urcăm la volan, specialiștii FCA ne-au spus că vom regăsi același Ducato „familiar“, dar care a îmbrăcat haine noi, mai „elegante“. Permiteți-mi să vă rog să priviți cu atenție pozele/filmulețele. Cel puțin mie, în afară de faptul că sinapsele fac legătura cu Fiat Ducato, nu îmi pare nimic familiar, nici măcar emblema roșie aflată pe grila frontală, care a fost înlocuită de logo-ul Fiat de epocă, pe care l-am remarcat imediat datorită dimensiunilor generoase și care reușește să scoată astfel în evidență simțul identității și apartenenței la brandul italian. Noua siglă se așază perfect pe o grilă redesenată și de culoare neagră a radiatorului, care acum este mai mare decât la ediția precedentă – MY2020. Dacă ne uităm cu atenție putem observa pe ambele aripi față câte o mică plăcuță cu finisaj crom satin care îți arată detalii despre motorizare (în partea pasagerului) și numele modelului (pe partea șoferului).
Aspectul dinamic este conferit de noile faruri LED care fac parte dintr-o tripletă, cu partea de jos dedicată ghidajului de lumină LED, ce dezvoltă „semnătura“ luminozității caracteristică Ducato. Pe lângă aspectul futurist adus de cele trei zone de lumini LED centrale, blocurile optice oferă cu 30% mai multă luminozitate decât farurile cu halogen convenționale, așa cum au mai subliniat reprezentanții Fiat. Reîntorcându-ne la aspect, secțiunea superioară a farurilor este dedicată semnalizării, dar nu una oarecare, ci una elegantă, lumini LED portocalii care circulă de la un capăt la celălalt pe comutator glisant. Este un efect foarte apreciat la autoturisme, iar acum este disponibil pentru prima dată și într-o utilitară. Pentru a sublinia faptul că avem de-a face cu un nou Ducato, unul mai elegant, așa cum lesne se poate vedea, Lanzarote Grey este noua culoare cu care a fost lansat acesta, nuanță despre care Fiat spune că subliniază spiritul „de aventurier”, fiind dedicată în mod special clienților din sectorul recreativ.
Adevărata schimbare mi se pare însă că vine la interior și, de ce nu, chiar de sub capotă. Dacă la precedentul facelift, din 2018, ne raportam la un model prea puțin înnoit, iată că acum constructorul italian a redesenat complet interiorul, pornind practic de la zero, și a adus un nou propulsor pentru toată gama – 2,2 l MultiJet Euro 6D – despre care spune că este mai eficient în termeni de TCO și CO2, concomitent cu performanțe superioare „vechiului“ 2,3 l MultiJet. În versiunea automată, chiar dacă a schimbat propulsorul, producătorul a păstrat transmisia cu nouă rapoarte 9Speed, despre care, la lansare, a spus că „este cea mai bună din categoria sa în termeni de greutate și garantează fiabilitate și durabilitate“, atribute care fac condusul mai plăcut.
Confortul unui autoturism
După scurta prezentare pentru presă, care a avut loc într-un mic salon vitrat aflat în zona centrală a circuitului de la Balocco, am avut ocazia să testăm cele patru motorizări ale noului Ducato furgon – 120, 140, 160 și 180 CP – în diverse variante de echipare, cu ambele tipuri de cutii de viteze, manuală cu șase rapoarte și automată „9Speed“. Primul lucru pe care l-am remarcat odată urcați la bordul vanului italian a fost acea senzație de familiaritate, nu neapărat datorată faptului că am condus și precedentul model, ci mai degrabă asimilată unui autoturism. Vorbim de un interior complet înnoit, astfel că Ducato vine cu un pachet exclusivist de dotări și inovații menite să sporească productivitatea, așa cum mi s-a părut măsuța pliabilă aflată chiar în spătarul banchetei din dreapta șoferului, ce poate fi transformată într-un suport pentru laptop, un mic birou sau chiar un loc de luat masa, în funcție de necesități.
În prima versiune testată, cu ampatament mediu și înălțime mică, nu mi s-a părut că inginerii au suplimentat spațiile de depozitare – vorbim de „clasicele“ spații din uși pentru sticla de apă și documente, despre care am aflat că acum sunt mai mari, de torpedoul pentru acte aflat în centrul consolei centrale deasupra display-ului, suportul de pahar de lângă schimbător și alte asemenea spații – însă au schimbat cu totul bordul. Dacă la MY2020 vorbeam de o planșă de bord dintr-un plastic negru dur, cu aceleași guri de ventilație vopsite gri deschis ca pe modelul din 2016, acum vorbim de materiale mai plăcute la atingere, precum și de o reconfigurare a spațiilor. Spre exemplu, în dreapta comenzilor sistemului climatronic se află un suport de pahar și două prize, una USB și alta de 12 V. Bordul, cel puțin consola centrală, mi s-a părut foarte tehnologizat pentru un van, dar ce am remarcat la monitorul de 7″ (există și unul de 10″ în versiunile de 180 CP) al sistemului de infotainment este că arată întocmai ca ecranul unui smartphone. Claritatea pixelilor e impresionantă, de parcă te joci cu o tabletă. Ulterior am observat că navigația a fost legată prin intermediul unui telefon mobil conectat la sistem, iar accesul se face prin funcția tactilă. Am mai aflat de la inginerii Fiat că prin intermediul acestui sistem se poate obține acces și la funcția UConnect, prin care șoferul nu doar că află informații utile despre călătorie, dar obține și feedback de la sistemele de asistență instalate, asigurând totodată și legătura cu sistemul de management de flotă și cu dispeceratul, lucruri deosebit de utile pentru companiile de transport. La fel, sistemul este compatibil cu Apple CarPlay și Android Auto, soluțiile cel mai des întâlnite în termeni de conectivitate.
O altă schimbare majoră ce mi s-a părut că denotă eleganță este legată de gurile de ventilație, care acum, pe lângă faptul că sunt vopsite în negru, au o formă pătrată, față de cele mai alungite de pe vechiul model, care erau argintii. Ca niște adevărați profesioniști, accesul la bordul noului Ducato l-am făcut cu cheia în buzunar, iar pornirea și oprirea motorului, printr-o simplă apăsare a unui buton. De senzație mi s-a părut volanul. În fiecare versiune testată, acesta a fost de mici dimensiuni și a avut comenzi integrate, un alt plus pentru senzația de autoturism pe care o dă noul Ducato. În stânga volanului avem o altă manetă de viteze, de tip joystick, bine plasată, pe care am putut să o manevrez cu ușurință, fiind la îndemână, chiar și într-o poziție mai îndepărtată a scaunului.
Performanță ridicată oferită de un nou propulsor
Vârful de motorizare pentru Ducato este noul propulsor Multijet3 Euro 6D final, de 180 CP, ce dezvoltă un cuplu motor maxim de 450 Nm și asigură o economie de combustibil de până la 7% comparativ cu generația anterioară. Nu l-am condus pe acesta, în schimb am testat versiunile de 140 și 160 CP în ambele variante de cutii de viteze. Vorbim de un propulsor de 2.184 cm3 cu patru cilindri în linie, Common Rail MultiJet 3, cu intercooler și turbină. Ce am remarcat prima dată la el? Silențiozitatea. Oricât am fi urcat ca turații, chiar și la viteze de circa 110 km/h, zgomotul în cabină era unul mai mult decât acceptabil, în sensul în care, cu tot cu navigația pornită, îl auzeam foarte clar pe interlocutorul meu, un alt jurnalist. Testul s-a desfășurat în două părți. Prima parte a constat din câteva ture, cu o lungime de circa 35 km fiecare, în jurul comunei Balocco, pe drumuri naționale și județene, chiar printre câmpurile de orez din zonă, în timp ce în partea a doua am condus direct pe circuitul de teste Fiat, însă doar variantele cu transmisia automată 9Speed. Traseele de la Balocco ne-au oferit șansa să punem la încercare calitățile de cărăuș ale noului Ducato, fiind încărcați cu un bloc de marmură de circa 500 kg, pe drumuri șerpuite și cu diverse grade de înclinare.
De menționat că în versiunea de 140 CP, prima pe care am condus-o, și care ni s-a părut că are un raport de putere/greutate foarte bun, cutia manuală cu șase trepte este una complet nouă. Nu am schimbat doar la turații mici, undeva în plaja de 1.200-1.600 rpm, iar cuplul de 350 Nm l-am simțit foarte bine după 1.400 rpm. Pentru un model care are ADN de cărăuș, noul Ducato s-a comportat extrem de versatil, schimbările rapoartelor fiind foarte line. În afară de faptul că vorbim de un cuplu care intră la turații mai mari și implicit o așezare mai bună pe șosea, cea de-a doua variantă de putere, respectiv propulsorul de 160 CP, personal nu am simțit-o foarte diferită, în sensul că ambele se comportă la fel de bine și sunt apropiate ca performanțe. Dacă în cazul primei motorizări vorbim de un neverosimil 7,5 l/100 km arătat de computerul de bord după tura de 36 km, pentru partea a doua traseul a fost parcurs într-un ritm ceva mai sportiv, cu o viteză medie de 54 km/h și un consum de 9,3 l/100 km.
În cei peste 55 de ani de existență, Balocco și-ar fi câștigat renumele de Nürburgring-ul Italiei, mai mult pentru zona de circuit care are anumite ace de păr copiate după unele din pistele celebre precum Monza și Zandvoort. În total, numeroasele drumuri de aici, care se întind pe o suprafață de peste 80 km, te fac să te simți într-un mic orășel plin de modele din gama FCA, acum Stellantis. Așadar, am avut astfel prilejul să facem cunoștință cu propulsoarele de 140 și 160 CP cuplate cu transmisia automată 9Speed. Având în vedere că am mers mai tare și am abordat unele viraje cu pedala la podea, am remarcat faptul că schimbările s-au făcut ușor, la turații de circa 2.000 rpm, fără smucituri. Nu am spus nimic despre sistemele de asistență, dar și-au făcut treaba foarte fin și, în ciuda provocărilor, m-am simțit mereu în deplină siguranță, chiar și atunci când am luat locul pasagerului în cazul versiunii de top, de 180 CP, care face parte din gama Heavy-Duty, al cărei convertizor de cuplu se simțea foarte bine cu noul propulsor de 2,2 l. De altfel, această gamă de motoare numită Heavy Duty este și ea disponibilă în cele mai mari trei niveluri de putere – 140, 160 și 180 CP – oferind același cuplu ca modele Light, cu vârful de gamă de 180 CP și cuplul de 450 Nm. „O misiune, un singur motor”, spune Fiat, care anunță că pot exista în total 13 combinații diferite, în funcție de aplicații.
Accent pe versatilitate și accesibilitate
Pentru a oferi o experiență cu adevărat plăcută ce se bazează pe personalizare, inginerii de la Centro Stile au dezvoltat o strategie de pachete de specificații pentru noul Ducato, disponibile în trei configurații: Easy, Business și Lounge. Fiecare dintre ele poate fi completată și mai mult prin adăugarea altor pachete cu sisteme ADAS, funcționalitate și estetică îmbunătățite. Versatilitatea Ducato furgon MY2021 se observă însă și din punct de vedere al spațiului de încărcare. Vorbim de o caroserie pătrată, ceea ce îți ușurează munca la aranjarea mărfii, dar în același timp îți poate conferi, în funcție de configurație, de la 8 până la 17 m3, disponibili în versiunea de ampatament cea mai voluminoasă. Accesul se face atât pe lateral, cât și prin intermediul celor două uși batante la 180O, iar ancorarea mărfii se poate face prin cele șase cârlige din podea. Suspensia pneumatică având sistem de reglare automată în funcție de sarcină face ca vehiculul să fie stabil și ușor de manevrat. Avem astfel un spațiu de marfă cu o lungime între 2,67 și 4,07 m, o lățime de 1,56 m și o înălțime cuprinsă între 1,66 și 2,17 m.
Merită menționat și faptul că distribuția optimă a sarcinii – apropo, vorbim de un maximum de 2,2 t în varianta cu tracțiune față – permite ca și versiunea electrică a Ducato să aibă aceeași sarcină utilă ca modelul convențional. Varianta furgon este dotată cu un prag de încărcare, ceea ce simplifică transportul și facilitează încărcarea/descărcarea.
Acestea fiind spuse, am descoperit cu adevărat un nou Ducato, stilizat, performant și bine echipat, o rețetă reinterpretată cu succes de specialiștii Fiat. Modelul este produs la fabrica Sevel din Atessa, Val di Sangro, Italia, cea mai mare unitate de producție LCV din Europa, cu o capacitate de circa 300.000 de unităț/an, inclusiv modelele Peugeot Boxer și Citroën Jumper, parte a acordului de colaborare dintre grupurile FCA și PSA. Prețurile nu au fost anunțate, însă în Italia versiunea cu sistemul automat de climatizare, intrare Keyless, încărcător wireless și sistem de infotainment de 7″ pleacă de la 19.250 de euro plus TVA, cu mașină la schimb sau într-un program de casare similar Rabla.