Navele petroliere foarte mari (VLCC) cu o vechime de 5 ani au atins cel mai ridicat preț din 2009, potrivit biroului de piață Vessels Value. Ca exemplu, acesta citează evaluarea unei nave de 320.000 DWT, veche de 5 ani, la un preț de 95,74 milioane de dolari, cu 33% mai mare decât la începutul anului. Vessels Value arată că a înregistrat 1.026 de tranzacții în acest an, cu 12% mai mult decât anul trecut.
Creșterea prețurilor merge mână în mână cu creșterea tarifelor de închiriere pentru acest tip de navă. Navele petroliere din clasa VLCC câștigă 79.833 de dolari pe zi pe ruta din Orientul Mijlociu spre China. Acesta este cel mai ridicat nivel din aprilie 2020 și cu aproape 78.000 de dolari mai mult decât cu un an mai devreme, la mijlocul lunii noiembrie.
Analiștii de la Vessels Value explică aceste creșteri prin schimbarea direcției fluxurilor de petrol și prin embargoul asupra petrolului rusesc care a intrat în decembrie. Este posibil ca unii armatori să folosească navele pentru a face contrabandă cu petrol rusesc, profitând de tarifele ridicate. Cererea de petrol în emisfera nordică este, de asemenea, în creștere. Petrolierele din clasa Suezmax au reprezentat 41% din tranzacții, VLCC-urile au reprezentat 30% din vânzări, în timp ce Aframax a reprezentat 29%. Vessels Value calculează că prețurile celor mai vechi petroliere din clasa Aframax au crescut cel mai mult, cele mai vechi de 20 de ani devenind cu 0 94% mai scumpe decât în ianuarie 2022. Nava Maria Grace (160 000 DWT), în vârstă de zece ani, a fost vândută pentru 22,5 milioane de dolari.
Spre deosebire de petroliere, prețurile pentru vrachiere sunt în scădere. Vessels Value estimează o scădere cu 7% a prețurilor pentru navele din clasa Capesize, până la 42,6 milioane de dolari. În timp ce prețurile rămân peste medie, acestea ar putea continua să scadă pe măsură ce scade cererea de importuri de minereu în China.
Valoarea navelor indică faptul că cel mai bun potențial de câștig este în cazul navelor din clasa Baltic Exchange, care câștigă 12.809 USD pe zi, cu 59% mai puțin decât în anul precedent.
Proprietarii de vrachiere din clasa Capesize aleg din ce în ce mai des să vândă unități. În noiembrie, numărul tranzacțiilor de vânzare a fost mai mare decât în octombrie. Nava de transport în vrac True Patriot (180.600 DWT), în vârstă de 7 ani, din clasa Capesize, a fost schimbată pentru 40 de milioane de dolari. Navios Obeliks (181.400 DWT), o navă de 10 ani din clasa Capesize, a fost vândută pentru 29,5 milioane de dolari. Navele listate au revenit unor armatori greci.
Specialiștii Vessels Value subliniază că clasa Supramax a înregistrat cea mai mare scădere de preț, de 12% de la începutul anului, până la 26,74 milioane de dolari. De exemplu, vrachierul Bulk Carina (57.800 DWT), în vârstă de 7 ani, a fost vândut pentru 22 de milioane de dolari. Nava Worldera 6 (52.300 DWT), în vârstă de 17 ani, a fost achiziționată de un cumpărător chinez pentru 12,5 milioane de dolari.
Prețurile navelor sunt în scădere, pe măsură ce cererea incertă de mărfuri în vrac și prețurile de transport de marfă urmează aceeași tendință. Indicele Baltic Dry Index indică faptul că rata zilnică de închiriere pentru o navă din clasa Supramax este de 12.800 de dolari, cu 48% mai puțin decât anul trecut.