AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

O afacere inteligenta

IB Cargo a reusit anul trecut sa obtina cea mai mare crestere a profitului din top 500 companii de logistica din Romania, respectiv de 77% fata de 2017. Cresterea spectaculoasa s-a datorat masurilor de eficientizare introduse in companie, dar si unor contracte punctuale pentru transport aerian. Compania si-a propus o crestere anuala a cifrei de afaceri de 8%, iar pentru a ajunge la acest deziderat a introdus mai multe sisteme care pot genera rapid diferite statistici, dar care ajuta si la customizarea ofertelor catre clienti. In plus, IB Cargo si-a dezvoltat puternic serviciul de grupaj marfuri containerizate din Asia, astfel incat organizeaza plecari saptamanale din mai multe porturi din China, Coreea sau India spre Constanta. Afacerea a crescut puternic si pe partea de transport intern, unde ofera volume constante pentru circa 130 de camioane contractate.
 
Prezenta pe piata din Romania din 2008, IB Cargo se bazeaza pe trei linii de business: transport rutier domestic si international, maritim si aerian. Deoarece nu a gasit pe piata niciun instrument IT care sa poata acoperi toate activitatile asa cum si-a dorit, conducerea IB Cargo a investit intr-un instrument BI (business inteligence), care poate extrage date din toate cele trei sisteme si le poate procesa intr-un timp foarte scurt, astfel incat sa raspunda imediat cererilor clientilor si sa ia decizii strategice. Compania are si o echipa IT interna care se ocupa de implementare si mentenanta. 
In plus, de anul trecut are o aplicatie usor de utilizat unde sunt arhivate toate informatiile despre clienti, care poate genera diferite statistici si este folosita de toti angajatii, pe care ii ajuta sa ofere cotatii clientilor. „Pentru a ne mentine cresterea, in fiecare an am castigat clienti noi, dar vrem sa ii pastram si pe cei existenti, de aceea este important sa ne facem bine treaba, iar ei sa fie multumiti cu ceea ce le oferim. Avem si clienti care pleaca, dar acest lucru nu inseamna neaparat ca nu le convine ce facem noi. Unii pleaca pentru ca au un business sezonier, iar noi trebuie sa aducem un alt client care sa acopere volumele pe care le pierdem. Noi suntem o casa de expeditii fara proprietati, ceea ce reduce la minimum numarul de bariere, atat in alegerea industriei si a tipului de clienti, cat si a dimensiunii acestora. Ne intereseaza orice client care are nevoie de mai mult decat de transport din A in B, pe care il poarte face orice transportator“, a spus Catalin Putineanu, managing director IB Cargo.
Potrivit acestuia, pentru a putea atrage si pastra clientii, este nevoie sa intelegi business-ul lor, provocarile pe care le au si totodata sa detii si softurile necesare care sa-ti permita o viteza de reactie foarte buna si oferirea de servicii adaptate la nevoile fiecaruia. Solutia de transport pe care o ofera clientului este discutata si customizata impreuna cu acesta. De aceea, Catalin Putineanu considera ca solutii precum Uberfreight nu ar trebui sa fie o amenintare pentru casele de expeditii de la noi, deoarece companiile care doresc sa isi dezvolte afacerea aici vor trebui sa se adapteze la nevoile clientilor de aici. „De Uberfreight am auzit prima data in urma cu doi ani si jumatate la Hong Kong, cand au testat piata. Acum au in plan sa investeasca 200 de milioane de dolari anual in USA pentru dezvoltarea partii de transport rutier de marfuri. Nu cred insa ca ar putea veni cu un serviciu care sa canibalizeze piata si putin probabil pe zona de transport maritim si aerian. In plus, daca ai un soft care nu ia in calcul si ce vrea clientul si fluctuatiile din piata, pierzi. Asta facem noi, in calitate de casa de expeditii. Ascultam clientul, ii intelegem nevoile si provocarile, gandim impreuna cu el solutia si o customizam ca sa ii dam ceea ce vrea.“ 
IB Cargo lucreaza cu peste 2.300 de clienti unici din totate industriile, dar cea mai mare pondere de volume vine din industriile automotive si fashion. Potrivit lui Putineanu, in tara noastra se importa multe role de material care sunt transformate in haine si exportate, iar acestea reprezinta un volum important pentru companie atat pentru transportul aerian, cat si maritim. 
Pentru anul acesta, IB Cargo a preconizat o crestere a volumelor de circa 10%, respectiv peste 40.000 de curse pe an. 
 
Capacitate constanta de transport
Pe partea de transport rutier intern, compania lucreaza cu peste 130 de camioane subcontractate care transporta exclusiv pentru IB Cargo si carora le asigura lunar un minimum de kilometri. La randul lor, transportatorii trebuie sa puna la dispozitia casei de expeditii numarul de camioane din contract, sa indeplineasca anumite standarde de mediu si SSM, iar soferii acestora trebuie sa aiba anumite standarde de comportament si nivel de cunostinte. Clientii vizati de companie pentru rutier sunt cei care genereaza volume mari, precum cei din FMCG, produse chimice, materiale de constructii sau bauturi. Astfel, in cazul in care unul din aceste domenii are volume in scadere, poate fi compensat cu marfurile din alt domeniu. „Ne dorim o relatie win-win cu clientii si furnizorii. Ne dorim predictibilitate legata de cost si volume distribuite uniform pe tot parcursul anului. Pentru aceasta, suntem atenti la schimbarile din piata si lucram cu clienti din industrii diferite, astfel incat sa nu fim afectati de discrepantele mari dintre cerere si oferta care pot aparea pe parcursul unui an.” 
 
Importuri saptamanale din mai multe porturi din China
IB Cargo a dezvoltat de mai mult de 10 ani un serviciu de grupaj maritim pentru importul de marfuri din China. Saptamanal compania organizeaza 14-20 de containere care pleaca din Coreea de sud, din Japonia, din porturile Qingdao, Shanghai, Ningbo, Hong Kong, Shenzhen, dar si din Singapore, unde sunt consolidate marfurile din S-E Asiei direct la Constanta cu ajutorul partenerilor de acolo. De la inceputul acestui an compania aduce marfuri si din India, care sunt consolidate la Mumbai si apoi duse direct la Constanta. „Suntem singura companie care organizeaza servicii de grupaj cu frecventa regulata din India in Romania.“ 
Pentru a avea suficiente volume care sa ii asigure plecari saptamanale din toate aceste porturi, compania colaboreaza cu firmele care pe plan local au cele mai multe marfuri. „Daca, de exemplu, la Shanghai colaborez cu o companie care are birou si in Qingdao, dar unde nu este la fel de bun ca in Shanghai, atunci in Qingdao lucrez cu o alta companie care este acolo numarul 1. Peste tot am cautat companii independente care sa fie foarte bune pe segmentul de grupaj maritim. Asa incat lucram cu parteneri diferiti care sunt numarul 1 in fiecare port. Ceea ce inseamna ca aduc si ei volume pe care le pun alaturi de ale noastre si asa reusim sa strangem suficiente marfuri pentru a avea plecari saptamanale catre Constanta. Daca noi tinem marfa clientilor in port din lipsa de volume, atunci i-am pierdut.“ 
Cele mai multe marfuri din China sunt aduse pe cale maritima, dar exista si o mica parte pe care compania o aduce pe tren. Trenul pleaca din nordul Chinei, ajunge la granita dintre Polonia si Ucraina, unde se schimba garnitura. Aici se face tranzitul vamal si ulterior marfa este adusa in Romania pe camion (in medie in 5 zile). „Pe vapor se fac circa 40 de zile din China in Romania, iar cu trenul circa 20 de zile pana la usa clientului. Costul pe tren este de 2-3 ori mai mare decat cel pe maritim. Transportul aerian dureaza aproximativ 5 zile, dar costurile sunt mult mai mari decat pe cale feroviara. Transportul feroviar pe relatia China este accesat din ce in ce mai mult. Oricum, transportul feroviar nu il va putea suplini pe cel maritim.“ 
 
Criza de camioane la Constanta
Pentru activitatea pe care o desfasoara in portul Constanta, Catalin Putineanu considera ca serviciile oferite aici sunt bune, insa nu la fel este si infrastructura. Astfel ca in continuare exista o lipsa de spatii de depozitare decente, dar si de camioane in varf de sezon. „Este foarte greu sa gasesti camioane care pleaca din Constanta. Preturile in varf de sezon sunt chiar si duble fata de o perioada normala. Daca, de exemplu, un pret normal de la Constanta la Bucuresti este de 1.000 de lei, in perioada de varf se poate ajunge si la 1.800-2.000 de lei si chiar si asa nu se gasesc. Astepti 2-3 zile pana gasesti pe cineva dispus sa faca respectiva cursa. Si vorbim de camioane cu prelata. Acelasi lucru se intampla si in alte state, inclusiv in America, unde este o criza foarte mare de camioane. La fel este si in China, unde inainte de marile sarbatori nu mai gasesti camioane decat la preturi foarte mari. Iar pretul la transportul pe tren de la Constanta la Bucuresti este comparabil cu cel pe camion, astfel incat clientul prefera camionul.“ 
 
Cresteri pe toate liniile de business
IB Cargo a avut anul trecut o crestere de 22% a cifrei de afaceri, ajungand la 31 de milioane de euro, si de 77% a profitului net, pana la doua milioane de euro, care a venit din eficientizarea proceselor din companie realizata prin instruirea oamenilor si investitii in solutii IT. In plus, a fost implementat si un sistem de imbunatatire continua. O crestere spectaculoasa pentru IB Cargo a avut-o activitatea din domeniul automotive, unde compania a avut multe proiecte speciale, mai ales cele „time-critical“, unde marfa trebuia sa ajunga foarte repede la destinatie fie cu un charter, fie cu urmatorul zbor disponibil. 
Compania a inregistrat cresteri ale activitatii si pe transport maritim si aerian intern, dar si extern. „Cresterea a venit pe toate segmentele de business. Noi am avut crestere an de an de 15-20%, iar la inceput aceste cresteri erau si de 50%. Dar acum, odata cu nivelul pe care l-am atins, cresterile vor fi mai mici. Anul acesta avem bugetata o crestere de 8% fata de anul trecut ca cifra de afaceri. Profitul a fost foarte mare anul trecut, dar a fost datorat si unor proiecte pe care nu le poti bugeta, insa pentru care trebuie sa fii disponibil atunci cand apar. Dar daca nu apar, trebuie sa te bazezi pe ceva, asa ca la profit nu luam in calcul cifra de anul trecut. Noi vrem sa continuam cu cresterea volumelor si o crestere de 10% este realista. Profitul cu siguranta ar trebui sa fie aproape de anul trecut pentru ca am lucrat si la eficientizare, care se va vedea.“ 

Articole similare

Ad
Ad