Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O afacere sensibilă, care cere mult profesionalism

Transportul de bitum este unul „dedicat”, cei care se decid să ofere un astfel de serviciu având o relație de parteneriat solidă cu beneficiarii. Și asta pentru că semiremorcile cu izolație pentru transport de bitum nu pot fi folosite și pentru transportul altor produse ADR, transportul pe „plin” se desfășoară pe un singur sens, iar timpul de descărcare este mai mare, ceea ce face ca această activitate să fie dependentă de câțiva producători specializați, de regulă petroliștii care au dezvoltat în cazul rafinăriilor și unități de producție de bitum. Bitum Truck este unul dintre operatorii care au decis să investească în echipamente noi și scumpe de transport, profitând de perioada încă bună a construcțiilor publice din prezent, compensând inactivitatea pe segmentul bitumului din sezonul rece cu transportul de produse alimentare care necesită temperatură controlată.

Bitum Truck s-a înființat în 2011, cu scopul principal de a face transportul de emulsii bituminoase produse de o altă companie dezvoltată de mai mult timp în familie. Rapid, a ajuns una dintre cele mai importante companii de transport bitum din țară atât prin numărul de cisterne deținute, cât și prin standardele de calitate a echipamentelor: 25 de ansambluri autotractoare Euro 6 și semiremorci noi de la Felbinder, Kässbohrer și Magyar pentru transport produse petroliere (bitum, păcură, CLU, emulsii bituminoase).

Compania lucrează cu majoritatea producătorilor de bitum din țara noastră, transportul fiind atât pe rute interne, cât și externe, în funcție de rafinăria de la care livrează.

„În prezent este un singur producător de bitum în România – rafinăria Vega. În rest, mare parte din bitumul folosit în țară este importat din Austria, dar și din Ungaria, Grecia și alte rafinării mari din regiune”, explică Florentina Ciobanu, directorul general al firmei.

Transportul bitumului presupune un grad înalt de echipare și specializare a personalului, pentru că în cazul în care durează mai mult de trei zile, mai ales dacă plouă sau afară sunt temperaturi mai scăzute, există riscul ca bitumul să se solidifice și atunci nu numai că se mai recuperează doar o parte din material, dar cisterna este total compromisă și nu mai poate fi folosită.

„Bitumul se încarcă la o temperatură de 180 OC și pe timpul verii se poate transporta și la distanțe mai mari, răcindu-se mai greu. Sub 110 OC, bitumul se solidifică, devine precum untul, nu se mai poate descărca și atunci semiremorca cisternă se taie pentru a reuși să mai recuperăm ceva din bitumul transportat.”

Directorul Bitum Truck spune că, din păcate, pe perioada pandemiei s-a confruntat cu o situație în care un camion a stat peste 30 de ore pentru a trece vama dintre România și Ungaria, norocul fiind că semiremorca era goală, mergând la încărcare. Însă transportul ADR nu are culoar special la trecerea punctelor de frontieră, astfel că în cazul unui nou blocaj cauzat de criza sanitară trebuie să se țină seama și de timpul lung de așteptare la graniță.

Alternative pentru sezonul rece

Transportul de bitum se confruntă cu un grad mare de sezonalitate, lucrările de construcții desfășurându-se de regulă 6-8 luni pe an, astfel că Bitum Truck a investit și într-un parc de 10 semiremorci frigorifice cu care lucrează când nu sunt comenzi de bitum, pentru a păstra constant șoferii și a nu avea perioade de concediu forțat. Chiar și așa, există o oarecare fluctuație de personal, cam jumătate dintre șoferi fiind foarte stabili. „De regulă, cei mai tineri nu apreciază neapărat stabilitatea, deși în prezent șoferii care lucrează la intern sunt aproape la fel de bine plătiți ca și cei de la internațional, diferența fiind recompensată de faptul că sunt în fiecare week-end acasă.”

În lunile bune, camioanele Bitum Truck ating un rulaj de circa 11.000 km, fără a fi nevoie de lucru în echipaj. Anul acesta, deși se vorbește de explozia lucrărilor de construcții la infrastructură, compania din București nu se confruntă cu un volum de comenzi mult mai mare decât anul trecut.

Dacă autotractoarele sunt achiziționate de la fiecare producător, semiremorcile cisternă sunt luate în leasing operațional de la TIP Trailers. „Am optat pentru leasing operațional nu neapărat pentru că acest instrument financiar aduce mai multe avantaje, ci pentru că producătorii de cisterne precum Felbinder sau Magyar au termene de producție care depășesc 12 luni, în timp ce companiile care închiriază le au pe stoc și le oferă imediat, explică Florentina Ciobanu.

Chiar dacă în ultimii ani s-a lucrat puțin mai mult în construcții decât în anii anteriori, managerul Bitum Truck adoptă o politică prudentă în extinderea parcului de autovehicule, mai ales că are experiența crizei din 2009, când mulți transportatori specializați pe bitum nu au făcut față ratelor de leasing la autovehiculele destul de scumpe folosite în acest segment de activitate. „Noi avem oricum un parc foarte nou, deci nu e nevoie de o creștere a standardului, așa că așteptăm să vedem ce ne rezervă viitorul, mai ales că toată lumea se așteaptă să vină o criză economică.”

Tariful de transport este stabilit în mare parte de piață, operatorii de transport specializați și clienții din domeniu fiind o comunitate relativ mică, la fel cum este și în distribuția de carburant. „Avem o grilă de ajustare a tarifului de transport, care ține cont atât de prețul combustibilului, cât și de costul cu personalul, ultimul fiind în creștere în ultimii doi ani”, spune Florentina Ciobanu. Directorul Bitum Truck își specializează șoferii nu numai prin cursurile obligatorii pentru obținerea atestatului ADR, ci și prin organizarea altor sesiuni de instruire, colaborând cu specialiști în domeniu. De altfel, firma este foarte atentă la calitate, fiind certificată ISO 9001 (management al calității în transporturi rutiere de produse alimentare în regim frigorific și non frigorific), ISO 14001 (mediu) și ISO 18001 (management al sănătății și securității în muncă).

Tot parcul este monitorizat prin GPS – doar funcția de poziționare – parcul de semiremorci frigorifice fiind monitorizat constant și din punct de vedere al temperaturii din duba izotermă. Bitum Truck deține 10 semiremorci frigorifice Schmitz Cargobull și Krone, single sau double deck, dotate cu lăzi pentru paleți și imprimantă pentru tipărirea diagramei de temperatură certificată TÜV.

Compania nu dorește momentan să își extindă activitatea de transport la temperatură controlată, folosită mai ales ca alternativă atunci când nu există comenzi pentru transport bitum, fie că vorbim de sezonul rece, fie că se reduc investițiile publice în infrastructură.

Articole similare