Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

O cariera dedicata transportului

Adrian Sorin Mihail, director executiv al TPBI, are o experienta bogata in transportul urban, domeniu in care lucreaza inca de la terminarea studiilor. De-a lungul timpului, a facut parte din diferite structuri de conducere din cadrul RATB, actuala Societate de Transport Bucuresti (STB SA), fiind initiatorul mai multor programe revolutionare in transportul public din Capitala. Acum, la TPBI, proiectele de viitor sunt ambitioase, obiectivul pe termen mediu si lung fiind cresterea mobilitatii intre Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov, concomitent cu reducerea congestiei traficului urban.
 
Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov (TPBI), care asigura coordonarea transportului dintre Bucuresti si localitatile din judetul Ilfov, este in prezent in plin proces de atribuire a tuturor liniilor de transport metropolitane. Societatea de Transport Bucuresti (STB) – care are in derulare inca din 2011 contracte de transport cu anumite municipalitati din Ilfov – a primit 41 de rute metropolitane prin incredintare directa. Tot prin incredintare directa au fost atribuite trasee catre Societatea de Transport Voluntari (STV) si catre Ecotrans, din Chitila, iar 20 de rute (dintre care doua cu autobuze de 8 m lungime) vor fi licitate de catre operatorii privati – in patru loturi. 
Adrian Sorin Mihail, directorul executiv al TPBI, care a detinut in trecut mai multe functii de conducere in cadrul Regiei de Transport Bucuresti (actualmente STB SA), manageriaza – impreuna cu colegii din conducerea Asociatiei – buna desfasurare a transportului in Capitala si imprejurimi. „Speram ca in Bucuresti sa poata circula cat mai multe autobuze cu grad de poluare redus (electrice si hibrid), pentru ca, impreuna cu masuri suplimentare de prioritizare a transportului public, sa fie rezolvata problema congestiilor din trafic. Acestea sunt determinate in special de fluxul de masini care intra si ies zilnic din oras (circa 400.000). Din pacate, reteaua feroviara nu este bine pusa la punct pentru a prelua tot acest trafic, asa cum se intampla in Occident. Proiectul de Centura «verde» a Capitalei e in analiza la TPBI, Asociatia urmand sa faca demersurile necesare la forurile superioare. In functie de oportunitate, in anumite regiuni se vor prelungi liniile de tramvai, in altele, cele de metrou, cu legatura la linia de tren din jurul Capitalei. Iar in toate punctele principale de acces in oras se vor construi parcari cu conexiune la reteaua de transport public. Termenul de finalizare a tuturor acestor proiecte se preconizeaza a fi 2030.“
Investitiile au un rol foarte important in desfasurarea activitatii unei societati de transport, atat cele in mijloace de transport, cat si in utilaje si infrastructura.
Directorul TPBI precizeaza: „Este important sa primesti finantare de la municipalitate si chiar am avut sprijin din partea Primarului general, care a facut o prioritate din transport in perioada in care am fost director general al STB. Atunci am reusit sa derulam licitatiile pentru toate investitiile planificate (in valoare de 52 de milioane de lei) si sa finalizam procedural investitii de 33 de milioane de lei. Iar in al doilea an am avut 212 milioane si am finalizat 183 de milioane. Pare simplu, dar de fapt este necesara o evaluare foarte buna a proiectelor, a fiecarei pozitii din planul de investitii, astfel incat in licitatie sa fii cat mai aproape de valoare si sa o poti adjudeca.” Separat, scoaterea din imobilizare a 300 de autobuze si 40 tramvaie intr-un an si jumatate nu este putin lucru. La ora actuala, in Bucuresti ruleaza peste 900 de autobuze, din care 400 de Otokar Kent, Euro 6, noi, aproximativ 280 de tramvaie si 189 de troleibuze. „Aici, insa, depourile Colentina si Titan ar trebui modernizate, pentru a putea primi tramvaie cu tehnologie noua“, precizeaza directorul TPBI, care isi aminteste cu nostalgie de inceputurile carierei sale in RATB.
 
Glasul rotilor de… tramvai
Adrian Sorin Mihail si-a dorit dintotdeauna sa lucreze in domeniul transporturilor, astfel ca a urmat studiile Facultatii de Transporturi din cadrul Politehnicii Bucuresti, sectia Material Rulant. Dupa o scurta perioada in care a profesat in domeniul IT, s-a angajat inginer la RATB, in 1994. Repartizat la Exploatarea Transport Electric (ETE – actuala Divizie Transport Electric), s-a aflat o perioada scurta de timp la Serviciul Tehnic, condus in acea perioada de Vasile Soita, directorul ETE fiind Gheorghe Lemnaru, iar apoi a ajuns la depoul de tramvaie Colentina. „Timpul petrecut in hala, printre maistri, a fost o oportunitate pentru a invata practic functionarea tramvaielor, cu toate micile secrete ale meseriei. In perioada respectiva era in derulare un contract cu Faur, pentru modernizarea boghiurilor de tramvai, dar si un proiect pe trei ani de monitorizare a tramvaielor V3A. Am preluat urmarirea in exploatare a acestor tramvaie executate in Uzina de Reparatii Atelierele Centrale (URAC)”, isi aminteste directorul TPBI.
„La depoul Colentina, nivelul de pregatire a personalului era unul mai ridicat la acel moment, fiind un depou unde se faceau si testari pentru solutii si sisteme noi. Tramvaiele au venit initial dotate cu suspensie secundara Tatra, dupa care aceasta a fost schimbata cu suspensie ContiTech. In functie de datele preluate de noi din exploatare, departamentul de proiectare prelucra datele primite, configuratia altor componente etc. Imi amintesc ca am stat sub tramvai pana cand am invatat ce functie are fiecare componenta in parte pe vehicul.“
In 1996, Adrian Sorin Mihail a fost numit sef de atelier la depoul Colentina, iar in 2002 a fost avansat sef adjunct de atelier la depoul Victoria, cu mai multe responsabilitati administrative. „Acesta era cel mai vechi depou de tramvaie si avea nevoie de cateva schimbari, in special de natura organizatorica, dar si administrativa, pe care am reusit sa le implementam intr-un an si jumatate. Principalul obiectiv a fost reducerea timpilor de imobilizare a vehiculelor. Aici am aplicat pentru prima data un program diferit de lucru pentru angajati: cei de la schimbul III veneau mai devreme la munca, intrucat tramvaiele se retrageau de pe traseu de la schimbul II, incepand cu orele 20:30, si era nevoie de mai mult personal atunci, pentru a face fata fluxului de vehicule si a nu mai ramane tramvaie care sa astepte in strada intrarea in depou. In acelasi timp, am echilibrat programul de lucru de sambata/duminica, astfel incat toti angajatii sa poata lucra un numar aproximativ egal de ore si sa fie multumiti. De aici, sistemul a fost preluat si in celelalte depouri.“
 
Program electronic de repartitie pentru soferi si transport de noapte
In 2006, ca sef de depou la Colentina, Adrian Sorin Mihail a realizat primul program electronic de repartizare a vatmanilor din depourile de tramvaie, program care se utilizeaza si astazi, cu optimizarile aferente, fiind extins si in autobaze, la soferii de autobuz si troleibuz. Principiul de functionare era preluarea tuturor itinerariilor soferilor si echipajelor, concediilor si repartizarea programelor in functie de toate prevederile Codului Muncii si de necesarul de operare, cu numar echilibrat de sambete si duminici lucrate etc. Actualizarea programului se face zilnic, astfel incat repartizarea sa se poata modifica per total pe luna, in functie de situatie. „Odata cu implementarea programului electronic de repartizare s-a putut verifica mult mai simplu timpul de munca si am putut sa echilibram numarul total de ore lucrate pentru fiecare angajat“, a subliniat Mihail.
In 2011 s-a ivit o noua provocare: functia de sef-serviciu in cadrul diviziei Programare. Directorul TPBI a pus aici bazele modificarii programului de circulatie in Bucuresti, fiind infiintate pentru prima data traseele de noapte, ce aveau cap de linie comun la Piata Unirii, terminal care asigura transportul din centrul orasului catre cartiere si catre Aeroportul Otopeni. Totodata, a fost infiintata prima linie cu program de 24 de ore (linia expres 783), care preia calatorii din Aeroportul Otopeni catre centru si, de aici, catre cartiere. Nu in ultimul rand, a fost infiintata prima linie de tramvai circulara – linia 1/10.
Incepand cu 2013, Adrian Mihail a preluat temporar functii de conducere in cadrul RATB (director de exploatare si inclusiv director general) si a facut parte din grupul de mobilitate din RATB, sub umbrela Primariei Capitalei.
Acum, la TPBI, se afla in revizuire Planul de Mobilitate Urbana Durabila, pentru a putea pregati noi rute, in functie de dezvoltarea orasului – cartiere si zone economice noi. Pentru a optimiza functionarea transportului in comun, chiar si in conditii de congestie, trebuie infiintate benzi unice pentru transportul public si, totodata, trebuie adoptat un sistem de management al traficului. De asemenea, se impune implementarea unui sistem tarifar flexibil, care sa raspunda nevoilor tuturor utilizatorilor.

Articole similare