Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

O crestere spectaculoasa de flota pentru un segment de nisa

Dolo Trans Olimpic a depasit in prima jumatate din 2016 volumul de activitate din intregul an anterior, iar luna trecuta a inaugurat noul sediu de birouri din Pitesti si a anuntat modificarea numelui in Dolo Trans Olimp, in vederea inregistrarii marcii la OSIM. Compania pitesteana, membra a unui grup cu traditie in industria auto, a avut o ascensiune spectaculoasa in cei cinci ani de existenta, ajungand la o flota de peste 250 de ansambluri, din care circa 100 de transportoare, si isi propune sa continue investitiile in aceasta directie, dar si in extinderea service-ului si construirea unei platforme betonate pentru transport intermodal de autovehicule.
 

Noul sediu presupune o investitie de circa un milion de euro si include 1.500 m2 de birouri pentru toate departamentele firmei, iar in spatele cladirii se afla service-ul propriu si depozitul modular de piese de schimb, cu sase module de cate 30 m2 fiecare, specializate pentru anvelope, componente mari, componente mici s.a.
Dolo Trans a mai cumparat in Pitesti un teren de 5 ha, cu acces la calea ferata, unde isi propune sa construiasca in 2017 o platforma betonata pentru stocaj de masini, distributie si transport intermodal – fara ca asta sa presupuna si cumpararea de vagoane proprii.
In prezent compania are 323 de angajati, din care 255 de soferi si 34 de tehnicieni in service.

Flota si cifra de afaceri permit acum participarea la si mai multe licitatii
Dolo Trans si-a inceput activitatea in 2011, cu trei camioane pentru transport de marfuri generale si trei pentru transport de masini, iar flota a fost extinsa an de an, numai cu vehicule rulate, pentru ca in 2013 sa se ia decizia de a se achizitiona doua camioane Mercedes-Benz noi si de a se compara costurile lor de exploatare – reparatii, consum s.a. – cu cele ale masinilor second-hand. „Astfel am ajuns la concluzia ca e mult mai rentabil sa cumparam vehicule noi“, isi aminteste Cristian Dolofan, director general si actionar majoritar, „si asta am facut de atunci incoace“. Firma a investit masiv in extinderea flotei si in 2016, cand a cumparat 54 de ansambluri – 34 cu prelate si 20 pentru transport de masini – si va continua sa o faca si anul viitor, fara ca deocamdata sa fi stabilit insa bugetul pentru asta, „deoarece avem discutii cu potentiali clienti, dar inca nu s-a concretizat nimic“.
Toate achizitiile au fost facute din fonduri proprii, amortizarea lor a fost calculata la 4-6 ani, iar in prezent flota numara 255 de camioane, din care 160 cu semiremorci cu prelata si 95 de transportoare de masini Lohr de 12 si 40 t, dar si 5-6 de 7,5 t, pentru distributie interna de masini. Cu exceptia unui Volvo cumparat anul acesta pentru teste si a vehiculelor de 7,5 t, care sunt MAN, flota firmei include doar camioane Mercedes-Benz de 12 si 40 t.
Dolo Trans face parte dintr-un grup de firme care include si Trust Motors, unicul importator in Romania al autovehiculelor Peugeot si Citroën, si Eurial, service-ul Peugeot, astfel ca si-a inceput activitatea de transport de masini oferind servicii in acest cerc restrans, „dupa care am gasit si case de expeditii care aveau astfel de comenzi“. In prezent 75% din cifra de afaceri Dolo Trans este obtinuta din contractele cu clienti directi, iar restul, din colaborarea cu case de expeditii.
Printre clienti se numara Mercedes-Benz, pentru care transporta autovehicule de la fabrica din Kecskemet (Ungaria) spre Germania si Belgia. Chiar si inainte de semnarea acestui contract insa Dolo Trans avea suficiente comenzi pentru a acoperi intreaga flota, deoarece are colaborari cu case de expeditii din strainatate. In prezent cursele bilaterale reprezinta 60% din totalul transporturilor de masini, iar cele intracomunitare, 40%.
Dolo Trans nu a avut pana acum contract direct cu Dacia, ci a lucrat pentru GEFCO pentru exportul masinilor de la Mioveni, dar cresterea parcului si a cifrei de afaceri i-ar permite sa participe la licitatii, deci „probabil pe viitor vom face asta. Deja am completat toate documentele cerute de producator pentru a fi in panel.“
Compania se mai ocupa si de stocarea si distributia de masini, inclusiv de pregatirea si cosmetizarea lor in vederea livrarii, iar in 2016 si-a inceput si activitatea de casa de expeditii, dar deocamdata aceasta contribuie doar cu 1-2% la cifra totala de afaceri.

Flota de prelate, innoita de curand pentru specializare in transport de anvelope
In ceea ce priveste camioanele cu prelata, acestea au trasee „destul de fixe“: pleaca din Romania si descarca in Germania sau Italia, de unde incarca pentru Spania sau Anglia, iar de acolo iau marfa pentru Germania si se intorc in tara o data la trei saptamani. Si soferul stie inca de la plecarea in cursa toate locurile unde urmeaza sa ajunga.
Cel mai mult se transporta anvelope – export de la fabricile din Floresti, Zalau si Slatina – si componente auto, astfel ca cele 160 de semiremorci, din care 25 Schmitz si restul Krone, sunt echipate special pentru pneuri, avand scanduri de aluminiu, prelate cu insertie metalica s.a. si fiind, desigur, certificate in acest sens.
Prelatele au o pondere mai mare din cifra de afaceri decat transportoarele de masini, deoarece sunt si mai multe, dar si gradul de incarcare este mai mare, asa cum indica programul de la Windsoft: 95% dus-intors, fata de 75%, adica „valori foarte bune pe ambele segmente, pe care reusim sa le atingem si datorita faptului ca in cazul transportoarelor de masini dislocarea maxima este de 300 km, dar de obicei se ajunge la 30-100 km“.

Pregatirea soferilor, un proces cu adevarat continuu
Dolo Trans a gasit, mai ales in Arges, dar si in judetele invecinate, suficienti soferi pentru a nu fi nevoit sa traga masini pe dreapta. Dimpotriva, are cate 0,5% soferi de rezerva pentru camioanele cu prelata, respectiv pentru transportoare, deci Cristian Dolofan este de parere ca nu se poate vorbi de o criza de forta de munca, desi „sigur ca mai sunt si unii care creeaza probleme“. La inceput 70% dintre conducatorii auto au fost recrutati de la alti transportatori, iar restul au fost pregatiti in firma, si chiar si in prezent se intentioneaza deschiderea unei scoli proprii de soferi, pentru a oferi celor interesati de aceasta meserie posibilitatea de a-si lua permisul si atestatele, de a se perfectiona si de a merge o vreme in curse cu un coleg cu experienta, iar in 6-7 luni sa poata sa se descurce foarte bine pe cont propriu.
In plus, ei sunt instruiti o data la trei luni din punct de vedere tehnic, al manevrarii vehiculelor, la Mercedes-Benz, Lohr si Krone, si in firma exista trei persoane care se ocupa doar de pregatirea soferilor la intoarcerea din curse. Angajatii Dolo Tans au urmat si cursuri de condus economic si doi dintre ei s-au clasat pe primele doua locuri in competitia FleetBoard.
Firma nu lucreaza cu echipaje decat extrem de rar, poate o data pe luna, in cazul unor curse spot urgente.
Preocuparea pentru pregatirea si pastrarea conducatorilor auto, alaturi de noile reglementari referitoare la salariile acestora, au facut ca in 2015 costurile cu personalul sa creasca si in cazul Dolo Trans.

Cresteri de costuri din mai multe directii
Si acesta nu a fost singurul cost care a urcat: la inceputul lui septembrie firma a innoit contractele pentru RCA si a platit cu circa 75% mai mult decat in aceeasi perioada din 2015, in conditiile in care istoricul este „bunicel: nu am avut decat incidente minore“. Pentru Casco si CMR firma apeleaza la asiguratori din strainatate.
Cristian Dolofan declara ca nu ar vrea ca, din cauza cresterii tarifelor RCA, sa inmatriculeze vehiculele in alta tara, „dar daca nu se va reglementa piata vom lua si asta in calcul. In ceea ce priveste protestul, am trimis camioane si toti cei cu care am vorbit au facut acelasi lucru.“
Dolo Trans are deja un reprezentant in Franta, asa cum prevede legea Macron, „dar deocamdata nu se fac controale“. Iar pauza saptamanala normala se face la hotel daca se intampla ca soferii sa fie in Franta, insa de obicei se evita ca ei sa ramana acolo.
In ceea ce priveste cheltuielile cu motorina, in cazul unor contracte au crescut tarifele, in cazul altora au scazut, in functie de momentul cand au fost semnate. Firma are statie proprie pentru alimentarile din tara, iar pentru cele din strainatate apeleaza la carduri Shell – folosite si pentru plata taxelor de drum si recuperarea TVA – si merge in statiile cele mai economice ale acestui furnizor.

Eficienta in exploatare datorita numeroaselor sisteme IT folosite
Toate vehiculele din flota Dolo Trans sunt echipate cu sisteme de monitorizare prin GPS, iar camioanele Mercedes-Benz si cu FleetBoard, „unul dintre cele mai bune instrumente de acest fel de pe piata, care da note soferilor si permite controlul timpilor de condus, transmiterea de alerte catre sofer daca face greseli s.a.“ Firma are trei angajati care monitorizeaza traseele, stilul de condus al soferilor – si le atrage atentia cand apar probleme – si tot ce tine de exploatarea flotei.
In plus, ERP-ul, care initial a fost folosit intr-o varianta de baza, a fost completat de cateva luni cu noi functii, si alerteaza soferul daca nu are sanse sa ajunga la timp la descarcare sau daca se apropie sfarsitul perioadei de condus, astfel incat, la nevoie, firma sa poata anunta clientul de eventualele intarzieri. Pachetul include o tableta la bord, pe care conducatorii auto pot vedea traseul cel mai economic si pot beneficia de trei butoane pentru comunicarea rapida, fara a folosi telefonul, a statusului comenzii. Implementarea softului cu toate functiile noi s-a facut in martie 2016, deci folosirea lui efectiva la capacitate maxima abia a inceput.
Tot pentru a spori eficienta in folosirea masinilor, Cristian Dolofan ar fi interesat si de un serviciu de tip Uptime, care urmareste camioanele din punct de vedere tehnic si permite reducerea perioadelor de imobilizare a acestora prin detectarea din timp a problemelor si un program strict de intretinere preventiva.
„Dar depinde de costurile pe care le va presupune acest serviciu. In prezent masinile sunt verificate din punct de vedere tehnic la fiecare plecare in cursa, iar la intoarcere soferii le spala, le duc in service, masoara profilul anvelopelor si presiunea din pneuri cu ajutorul softului de la Windsoft, se trec toate observatiile pe fisa interna si apoi merg la decont.“ Dolo Trans le ofera soferilor, o data la trei luni, si bonusuri in functie de mai multi parametri: daune, intretinerea masinii (daca o mentin curata, au presiune corecta in pneuri, pentru ca „toate sunt dotate cu furtun si manometru pentru completarea aerului, care ar dura 10 minute, dar nu toti soferii au grija de asta“) si consum – pornind de la o lista de indicatori si de la datele din CMR-uri.

2017 va aduce investitii in extinderea capacitatii de service
Firma pitesteana are din 2015 si service de camioane autorizat RAR si service de semiremorci autorizat Lohr, pentru reparatii si lucrari in garantie, iar acesta, desi initial a fost conceput exclusiv pentru flota proprie, a ajuns sa lucreze si pentru terti – „nu prea a mai fost nevoie de el pentru parcul propriu din momentul in care am decis sa cumparam doar vehicule noi“ – si in prezent cele trei posturi de lucru nu mai fac fata comenzilor, astfel ca in 2017 spatiul va fi extins cu o cladire similara, de 750 m2, cu trei posturi de lucru. Aici se pot face interventii la orice marca de camion sau semiremorca, existand inclusiv aparatura de diagnoza pentru fiecare.
Cristian Dolofan declara ca nu intentioneaza sa se axeze si pe alte tipuri de servicii pe viitor, ci ca va continua investitiile in flota, service si transport intermodal.

Articole similare