Ad
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad

OBI si Toyota, un parteneriat european de success

OBI si Toyota Material Handling (TMH) au un parteneriat exclusiv pentru toate proiectele retailerului german, astfel ca TMH s-a ocupat si in Romania de echiparea tuturor celor patru magazine deschise pana acum. In ciuda crizei economice, OBI pregateste deschiderea unui nou centru de desfacere la Ploiesti, in primavara lui 2010.

Membru al grupului german Tengelmann, din care mai fac parte magazinele Plus si lanturile de retail pentru textile Kik, OBI si-a inceput activitatea in Romania in 2008, cand a deschis, in noiembrie, primele doua centre, din Bucuresti si Oradea, urmate, in aprilie 2009, de punctele din Pitesti si Arad.
 

Compania opereaza 540 de magazine in Europa, cu o extindere de 10-20 de centre pe an, inclusiv in Romania. Intrarea pe piata de la noi a fost facuta dupa o tatonare de lunga durata, iar rezultatele foarte bune obtinute cu Plus, dar si prezenta celorlalti competitori au determinat decizia de incepere a activitatii aici.

Organizare eficienta, direct la raft
Toate magazinele OBI folosesc ca baza de depozitare o curte de receptie marfa pentru articolele care pot fi pastrate la exterior, avand suprafata de 1.500 m2, iar restul se stocheaza in partea superioara a rafturilor. In plus, mai sunt zonele de paletizare, de promotii. „La momentul acesta nu ne punem problema unui centru logistic, pentru ca numarul magazinelor nu justifica investitia. Dimpotriva, un depozit central nu ar face decat sa genereze costuri suplimentare“, a explicat Laurentiu Mitrea, director regional OBI.
Toate magazinele sunt concepute pe aceleasi dimensiuni – 10.000 m2 – au aceeasi configuratie interioara, aceeasi lungime de rafturi si aceleasi echipamente.
Proiectul este standard si, in functie de suprafata dezvoltata pe domenii, separat pentru materiale de constructii si gradina, se comanda un anumit numar de utilaje. Parteneriatul cu Toyota Material Handling este negociat international, iar echipamentele au fost livrate de reprezentanta din Romania. Toata flota a fost noua, iar pentru viitor nu este exclusa varianta contractelor de leasing operational sau de inchiriere pe termen lung. Depinde insa care se va dovedi mai avantajoasa. In primavara lui 2010 va fi deschis si magazinul din Ploiesti si atunci se va decide modul de achizitie a echipamentelor. Contractul de service este, de asemenea, negociat la nivel international.

Flota BT pentru toate aplicatiile de interior
Cum toate magazinele OBI sunt proiectate dupa aceeasi reteta, echipamentele utilizate pentru manipulat marfa sunt identice. Retailerul german a optat pentru transpaleta hidraulica BT Lifter, model LMH 230 BP, in variantele cu lungimea furcilor de 1.150 mm si 1.800 mm, stivuitorul electric de interior BT Reach Truck, model Reflex RR B 1-3 AC, transpaleta electrica BT Ixion SPE 160 si electrostivuitorul C4E. Acesta din urma are o capacitate de 2,5 t, pentru pozitia centrului de greutate al incarcaturii la 500 mm si o inaltime de ridicare de 5.560 mm, si este dotat cu catarg Triplex FFL si o lungime a furcilor de 1 m, cu posibilitate de deplasare laterala a acestora (functia de sideshift). Echipamentul are motoare pe curent alternativ, de 14 kW, atat pentru tractiune, cat si pentru ridicare, si baterie de 80V/ 560 Ah. Sistemul de directie este complet asistat hidraulic, iar franele sunt autoreglabile si regenerative, de asemenea, servoasistate. Cabina este inchisa si incalzita, construita din cadre rigide pentru protectia operatorului impotriva eventualelor rasturnari de marfa, cauzate de manipularea sau stivuirea gresite. Nu in ultimul rand, panoul de bord cuprinde contorul orar digital, indicatorul de directie pentru rotile spate, indicatorul de descarcare a bateriei, precum si o gama completa de indicatoare ale starii tehnice a stivuitorului.
Transpaleta hidraulica BT Lifter, model LMH 230 BP, are manerul de operare din poliuretan, ergonomic, care protejeaza mainile operatorului de actiunea mecanica si de factorii de mediu. Prinderea sudata a manerului de operare asigura rezistenta crescuta si fiabilitate, iar tija supapei, ajustabila, confera, de asemenea, fiabilitate. Supapa de coborare a furcilor din otel inoxidabil asigura durabilitate in exploatare, fara intretinere. Rotile de directie nearticulate ofera stabilitate transpaletului incarcat cu marfa, iar rulmentul cu bile pe doua randuri, amplasat la extremitatea inferioara a pompei hidraulice, asigura schimbarea usoara si lejera a directiei. Rotile auxiliare amplasate la varful furcilor faciliteaza trecerea peste partea rigidizata a paletilor si preluarea acestora. Marcajele poansonate pe furci sunt speciale pentru manipularea in siguranta a paletilor pe latura scurta.
Reach truck-ul Reflex RR B 1-3 AC are capacitatea de 1,6 t, pentru sarcini avand centrul de greutate la 600 mm, o inaltime de operare de 5.400 mm si lungimea furcilor de 1.150 mm. Echipamentul este prevazut cu motor de tractiune pe curent alternativ de 5,5 kW, motor de ridicare de 10 kW, tot pe curent alternativ, precum si cu sistem electronic automat de comanda si control centralizat, de 48 V. Sistemul de virare la 360o este electronic, progresiv si programabil, si ofera un plus de confort operatorului, care se bucura de vizibilitate excelenta prin catarg si cabina din cadre rigide. Consola BT CONTROL™ este universal ajustabila ca inaltime si unghi, cuprinzand comenzile de directie electronica cu volan cu rotatie infinita si comenzile electronice de control al functiilor hidraulice. Optional, Reflex RR B 1-3 AC este dotat cu sistem de culisare lateral a furcilor, pentru o pozitionare precisa a paletilor cu marfa.
Transpaleta electrica BT Ixion SPE 160 opereaza la inaltimi de maximum 5,4 m si are sarcina maxima de 1,6 t. Aceasta beneficiaza de sistemul unic de sprijin in cinci puncte, Powertrak+, care regleaza automat presiunea de apasare pe roata de tractiune, pentru maximum de stabilitate si aderenta. BT Ixion SPE 160 are sistem electronic de comanda si control pe 24 V si motor de actionare a sistemului hidraulic de ridicare de 3 kW. Tractiunea cu CAN-bus BT Powerdrive ofera posibilitatea de programare a parametrilor functionali – viteza de tractiune, ridicare si coborare, acceleratie si franare. Cheia de contact este inlocuita de un cod PIN, ce poate seta pana la 10 parametri functionali diferiti, specifici pe operatori si aplicatie.   

Colaboratorii permanenti confera eficienta
Furnizorii OBI de rafturi sunt agreati la nivel european. Este vorba de un producator din Rusia si unul din Polonia. „In cazul magazinelor de acest gen, reconfigurarile interioare se fac destul de des. Tot timpul este necesara o imagine noua, care sa atraga clientii. Si din acest motiv rafturile sunt modificate periodic. Avantajul colaborarii cu numai doi furnizori consta in faptul ca standardele de mercantizare sunt pastrate la nivel european, iar reamenajarea magazinului se poate face rapid si fara probleme suplimentare.“
Aprovizionarea se face pe timpul zilei, nefiind vorba de produse perisabile. Si astfel se scutesc cheltuieli suplimentare. De regula, vin pe zi circa 30 de furnizori, iar pentru descarcarea camioanelor se foloseste si rampa special amenajata in zona de preluare a marfii, care are o suprafata de 1.000 m2.
Valoarea investitiei este mare, motiv pentru care se si merge pe ideea grupurilor de magazine. De exemplu, in Berceni, OBI imparte „curtea“ cu Metro si Real, iar cu acesta din urma este prezent in toate celelalte locatii din tara.

Criza a reorientat achizitiile in retail
Faptul ca dezvoltarea OBI in Romania a coincis oarecum cu intrarea in criza economica nu este neaparat un lucru rau. „Criza este mult amplificata si de mass-media si nu i-as spune criza, ci mai degraba o stabilizare a pietei, pentru ca in 2006-2008 cresterea inregistrata la noi a fost mai mult artificiala, cu credite de consum. Bani exista pe piata in continuare, asa ca asteptam sa vedem ce se va intampla in 2010. Este adevarat ca oamenii au revenit in aceasta perioada la produsele de baza – gresie, faianta etc. – clientii fiind sensibili la articole cu un pret mai mic“, a explicat Laurentiu Mitrea.
Chiar daca volumele au mai scazut in 2009, ponderea produselor a ramas aceeasi. Promotiile au fost facute egal pe grupe de produse, cu accent pe cele de gradina, care reprezinta in cadrul OBI un segment specializat. De altfel, rezultatele obtinute au fost peste estimarile grupului la intrarea pe piata din Romania. Scaderea vanzarilor s-a facut simtita imediat dupa decembrie 2008, dar, fata de planificarea de la momentul deschiderii magazinelor, cifrele obtinute sunt peste asteptari. Grupul are experienta si pe alte piete estice (Rusia, Ungaria), astfel incat planul de afaceri a fost facut cu o previzionare cat mai aproape de realitatea curenta. Furnizorii au ramas aceiasi, dar, cum toata lumea face presiuni pentru tarife cat mai mici, OBI si-a renegociat preturile. „Producatorii nu vor sa ramana cu stocuri, pentru ca acestea reprezinta bani blocati, astfel ca am reusit sa ajungem la un compromis. Multi dintre furnizori si-au schimbat intre timp modul de lucru si nu mai lucreaza cu stocuri de tip «buffer». Stocurile in magazin au ramas insa la acelasi nivel, volumele fiind calculate in special raportat la valoare. Stocurile sunt in stransa legatura cu vanzarile, pentru a nu avea costuri suplimentare de manipulare sau riscul deteriorarii“, a mai aratat directorul regional de vanzari OBI. El a adaugat ca „2009 a fost un an greu pentru multi furnizori, nu numai din tara, ci si din afara, unii disparand chiar de pe piata, iar afacerile lor fiind preluate de alte companii. Produsele au ramas aceleasi, dar distribuite in piata de firme noi.“
Prima jumatate a lui 2010 se asteapta sa fie mai dificila, dar evolutia anului se vede, de regula, din vanzarile inregistrate in ianuarie-februarie. Estimarile sunt insa ca va merge mai bine decat in 2009.

Articole similare

Ad
Ad