Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Oboseala COVID amorțește recuperarea industriei

Recuperarea din noul an a volumelor globale de marfă aeriană s-a oprit în martie, deoarece volumele au scăzut cu 3% comparativ cu cele din martie 2019, dar nivelurile reduse de capacitate ale companiilor aeriene au văzut „factorul de încărcare dinamic”, iar prețurile rămân „neîncetat de ridicate”, potrivit ultimelor date de piață de la analiștii din industrie CLIVE Data Services și TAC Index.

Pentru a oferi o perspectivă semnificativă asupra performanțelor industriei aeriene de marfă, primele date pe piață ale CLIVE Data Services continuă să se concentreze pe compararea stării actuale a pieței cu volumul, capacitatea și factorii de sarcină pre-Covid în 2019 până cel puțin în trimestrul al treilea din acest an. Analiza este produsă alături de comparația din 2020.

Pentru cele patru săptămâni complete din martie 2021, volumele globale nu au putut continua recuperarea înregistrată în ianuarie și februarie, comparativ cu aceeași lună din 2019. Tendința de scădere cu 3% a cererii pentru aceste săptămâni s-a înrăutățit și spre sfârșitul lunii, ajungând la 4% față de începutul lunii. Cu toate acestea, piața transportului aerian de mărfuri se află într-o formă mult mai bună decât în urmă cu un an, când izbucnirea pandemiei a dus la o prăbușire bruscă a capacității globale. Pentru context, volumele din martie 2021 au crescut cu 29% față de martie 2020, atingând un nivel maxim de 55% în ultimele două săptămâni.

Cu toate acestea, cu o capacitate de încărcare a companiilor aeriene scăzută cu 14% față de 2019, factorul CLIVE de încărcare dinamic al serviciilor de date – care ia în considerare volumul și estimările de greutate ale încărcăturii transportate pe cale aeriană și capacitatea disponibilă – au rămas ridicate: 73% pentru această perioadă, cu 7% mai mare decât în 2019. Această scădere a capacității față de 2019 ar trebui observată, totuși, în contextul în care companiile aeriene de pasageri își încep programele de vară tradiționale mai aglomerate în martie 2019 – ceea ce evident nu este cazul de data aceasta.

Niall van de Wouw, Managing Director al serviciilor de date CLIVE, a comentat: „Datele din martie ne arată că piața este încă foarte orientată spre aprovizionare. După indicatori, piața globală a mărfurilor aeriene a văzut o „lumină la capătul tunelului” în ianuarie și februarie după un an de întreruperi atât de mari. Acest lucru poate reflecta oboseala Covid-19 în obiceiurile de cumpărare ale întreprinderilor și consumatorilor, pe măsură ce vedem mai multe rapoarte despre ratele de infecție care cresc din nou în multe țări, temerile unui posibil al treilea val al virusului, mai multe blocaje și îngrijorări atât pentru aprovizionarea, cât și eficacitatea vaccinurilor. Zborurile sunt foarte pline din punct de vedere al încărcăturii, dar fără recuperare pe piața pasagerilor, operațiunile intercontinentale ale companiilor aeriene sunt încă, în principal, transporturi de mărfuri și au nevoie de prețuri mai ridicate pentru ca aceste operațiuni să fie viabile din punct de vedere financiar.”

Pe Atlantic, rapoartele CLIVE înregistrează factori de încărcare în ambele direcții, ajungând la 90% spre vest în ultimele două săptămâni ale lunii martie. Pe sectoarele spre est, de exemplu, ruta Chicago (ORD) către Europa de Vest a atins niveluri de 80% la începutul lui martie, punctul de cumpănă de la care prețurile cresc adesea exponențial. Pe această piață, au crescut cu aproximativ 25% în acest interval de timp, chiar dacă factorul de sarcină a crescut cu „doar” 5 puncte procentuale. „Și prețurile au scăzut la fel de repede din nou, atunci când încărcătorul a scăzut sub acest punct de cumpănă”, a declarat CLIVE.

Compararea actualului comerț chinez-european 2019 arată un model similar la nivel global. Impulsul înainte pe această piață pare să fie în decelerare. Volumele din a doua săptămână a lunii martie au fost cu 7% mai mari decât în 2019, dar apoi au scăzut la 6% și 4% în următoarele săptămâni. Dar datele arată că zborurile spre vest din China sunt încă umplute până la refuz cu un „factor de încărcare dinamic” de 93% pe lună.

Analizele după indicele TAC continuă să confirme impactul factorilor de sarcină ridicată asupra prețurilor transportului aerian. Prețurile pentru China și Hong Kong-Europa pentru ultimii 3 ani dezvăluie o creștere de 30% și, respectiv, 17% de la an la an, sau o creștere de peste 50% față de 2019 (martie 2019 – 2,70 USD/kg; martie 2020 – 3,51 USD/kg; martie 2021 – 4,09 USD/kg).

O comparație a prețurilor transportului aerian London Heathrow (LHR)-America de Nord pentru martie în luna februarie arată o creștere cu 0,28 GPB/kg sau 8% în prețul mediu. Comparând martie 2020 cu martie 2021, prețul mediu a crescut cu 2,13 EUR/kg. Cel mai mare preț din martie 2021 4,04 GPB (săptămâna 4/2021) a reprezentat o creștere de aproape 45%. Indicele TAC, comparând primele săptămâni din martie 2021 cu aceeași perioadă din martie 2019, arată o creștere a prețurilor și mai dramatică de aproape 400%, urcând de la 0,93 GBP  în 2019 la 3,7 GBP în ultima perioadă de raportare.

„Prețurile din martie și februarie nu au arătat o volatilitate mare de la o lună la alta și, de asemenea, volatilitatea intra-lunară nu a fost la fel de mare ca în perioadele anterioare. Rămâne de văzut dacă aceasta poate fi privită acum ca o situație relativ stabilă la un nivel mult mai înalt decât în 2019. Este cu siguranță interesant de remarcat faptul că prețurile pe toate benzile discutate aici sunt mai mari decât la sfârșitul lunii martie 2020, când a început impactul PPE ”, a declarat Robert Frei, director de dezvoltare a afacerii la TAC Index.

Articole similare

Ad
Ad