Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Oficial, doar 1.000 de soferi au plecat din tara prin intermediul agentiilor de plasare

Camioane trase pe dreapta, achizitii de vehicule amanate, probleme cu forta de munca in depozit, contracte amanate sau, mai rau, neonorate! De cativa ani toate acestea sunt realitati cotidiene in industria locala de logistica si transport, care se zbate sa gaseasca solutii pentru a face fata crizei de personal. Pentru a avea o privire si mai cuprinzatoare asupra fenomenului, am incercat sa aflam direct de la sursa, in acest caz Ministerul Muncii, care sunt cifrele oficiale privind migratia romanilor in transporturi si logistica. Datele pe care le publicam in continuare pot fi lejer multiplicate de cateva ori, deoarece sursa citata prezinta numai datele romanilor angajati prin intermediul agentiilor de ocupare a fortei de munca sau cu ajutorul retelei EURES, care promoveaza toate ofertele primite de la angajatorii europeni.
 

Potrivit legislatiei romanesti si a celei europene care se aplica in statele membre, singurele forme legale prin care cetatenii romani pot desfasura activitati in domeniul transportului rutier in afara granitelor sunt: angajare directa, detasare transnationala conform prevederilor Legii nr. 16/2017 si prin selectare si plasare pe teritoriul statului gazda de catre agentii de ocupare a fortei de munca. Prin urmare, in urma demersului nostru catre Ministerul Muncii, am putut obtine raspunsuri numai pentru aceasta ultima categorie, cea a agentiilor de ocupare a fortei de munca ce desfasoara activitati de mediere a angajarii cetatenilor romani in domeniul transportului rutier, cifrele fiind furnizate de catre specialisti din Directia de Control Relatii de Munca din cadrul Inspectiei Muncii.
In ceea ce priveste detasarea transnationala, la nivel european, regulile privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii transnationale sunt stabilite de prevederile Directivei 96/71/CE privind detasarea lucratorilor in cadrul prestarii de servicii transnationale. Astfel, intreprinderea comunitara in regim de detasare opereaza in statul membru respectand regimul de contributii (contributii sociale obligatorii si asigurarea impotriva accidentelor de munca si a bolilor profesionale) corespunzator tarii de origine, prin intermediul documentului portabil A1 care are o valabilitate de 24 de luni. Mai simplu spus, soferii sunt detasati in alte tari, iar prin intermediul documentului obtinut de la Casa Nationala de Pensii este demonstrat ca angajatorii le platesc acestora contributiile sociale in Romania.
Anul trecut prin intermediul agentiilor au fost plasati pe teritoriul altor state 1.028 de conducatori auto profesionisti, iar in primele trei luni din 2017 numarul s-a ridicat la 138. Totodata, prin intermediul retelei EURES, care promoveaza toate ofertele de locuri de munca primite de la angajatorii europeni, in perioada ??? 2016-iulie 2017 au fost angajate numai cinci persoane: patru in Germania – un stivuitorist si trei lucratori in depozit – si una in Marea Britanie, ca sofer de camion cu un contract de doua luni, avand un salariu brut de opt lire/ora. „Salariul brut al unui lucrator in transporturi, in UE, difera in functie de stat, angajator, atributii, si variaza intre 10 si 14 euro/ora, la care se adauga diverse beneficii oferite, dupa caz. Domeniile principale de ocupare a lucratorilor plecati prin reteaua EURES sunt: agricultura (muncitori necalificati), asistenta medicala (in principal ingrijitori la domiciliu), hotelier-gastronomie“, se arata in raspunsul trimis de Ministerul Muncii la solicitarea noastra, care mai precizeaza ca persoanele ocupate prin EURES provin, in principal, din randul somerilor.
Totodata, in baza de date a ANOFM existau, la momentul redactarii acestui articol, 849 de locuri de munca vacante pentru diverse categorii de soferi, oferta fiind actualizata in timp real si putand fi vizualizata pe site-ul ANOFM (www.anofm.ro), la sectiunea „Locuri de munca” (http://www2.card-profesional.ro/). In ceea ce priveste cererea de soferi inregistrata de companiile europene prin intermediul ANOFM, aflam ca sunt puse la bataie 191 de posturi pentru soferii romani, din care 150 de soferi de autobuz in Malta, un sofer de camion in Germania, opt soferi de autotractor si 30 de soferi de autobuz in Republica Ceha, un sofer/specialist carnaval in Norvegia si un sofer CE cu experienta in utilizarea macaralei in Belgia. „Este posibil ca unele din locurile de munca vacante promovate pe portalul EURES sa fi fost ocupate de lucratori ca urmare a promovarii noastre, insa acestia nu au obligatia raportarii catre agentiile judetene a faptului ca au incheiat un contract individual de munca“, se mai arata in completarea raspunsului.

Imposibil de angajat soferi non-comunitari
Pentru ca una dintre marile probleme cu care se confrunta transportatorii romani este legata de birocratia stufoasa in cazul angajarii soferilor non-comunitari, de pilda moldoveni, i-am intrebat pe specialistii din Ministerul Muncii in ce conditii pot fi angajati acestia si cum se poate demonstra faptul ca in toata Europa, nu numai in Romania, exista o criza generala de soferi profesionisti.
In prezent, accesul cetatenilor straini pe piata muncii de la noi este reglementat de O.G. nr. 25/2014, care priveste incadrarea in munca si detasarea, si de O.U.G. nr. 194/2002, privind regimul strainilor in Romania. Primul pas pe care trebuie sa il faca un angajator este sa depuna o cerere la Inspectoratul General pentru Imigrari, pentru obtinerea avizului de angajare. Cererea va fi insotita de un set de documente, printre care o adeverinta eliberata de agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca in a carei raza are sediul angajatorul, adeverinta care atesta disponibilitatea fortei de munca pentru postul vacant. Din pacate, in Romania legislatia prevede ca incadrarea cetatenilor non-UE pe locurile de munca vacante este posibila numai daca acestea nu au putut fi ocupate de cetateni romani, de cetateni ai statelor membre ale UE/SEE, ai Confederatiei Elvetiene sau de catre un strain titular al dreptului de sedere pe termen lung pe teritoriul Romaniei. „Mentionam faptul ca, odata declarata oferta de munca la agentia teritoriala pentru ocuparea fortei de munca, aceasta este preluata implicit de portalul european al locurilor de munca vacante EURES, asigurandu-se vizibilitatea ofertei la nivel european. Dupa analiza dosarului depus de angajator pentru incadrarea unui cetatean non-UE, Inspectoratul General pentru Imigrari elibereaza angajatorului autorizatia de munca pentru persoana respectiva“, mai spune Ministerul Muncii.
Tot legea, mai precis HG 35/2017, spune ca pentru 2017 a fost stabilit un numar maxim de 5.500 de lucratori straini nou-admisi pe piata fortei de munca din Romania, in baza avizelor de angajare/detasare, din care 3.000 de lucratori permanenti si 700 detasati. Cu alte cuvinte, soferii profesionisti din tari precum Moldova sau Ucraina, care vor sa munceasca in Romania, nu pot depasi numarul maxim pentru cele doua categorii enumerate mai sus. Asta daca si Autoritatea Rutiera Romana ar permite sustinerea examenului de atestat profesional in limba engleza sau in orice alta limba in afara de romana, cu prezenta unui translator, asa cum se permite in alte tari.

Articole similare