Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Opinii contradictorii privind aparatele de taxat si cardurile

Proiectul de ordonanta de urgenta prin care se impune echiparea autovehiculelor cu aparate de taxat fiscale si cititoare de carduri a fost propus de Autoritatea Rutiera Romana (ARR) in scopul diminuarii fraudelor comise prin decontarea abuziva a cupoanelor de transport ale categoriilor sociale subventionate de catre stat (veterani de razboi sau pensionari). Mai exact, reprezentantii ARR au atras atentia asupra situatiilor cand s-au depus spre decontare atatea cupoane cate locuri are vehiculul sau a altor cazuri greu de crezut ca se intalnesc efectiv in realitate. Chiar daca la baza proiectul are o cauza obiectiva, multi operatori reclama valoarea mare a investitiei pe care o au de facut, in conditiile actuale ale pietei.

 
Pentru a avea o evidenta mai clara asupra calatorilor transportati si a descuraja practicile ilegale, dotarea tuturor vehiculelor de transport cu aparate de taxat fiscale si cititoare de carduri trebuie facuta intr-un timp cat mai scurt, respectiv pana la 31 decembrie 2011. Sunt vizate aici firmele care fac transport prin servicii regulate si care sunt obligate prin lege sa transporte pasageri pentru care statul acorda subventii. Dezbaterea pe marginea banilor care trebuie incasati de operatori pentru aceste servicii este lunga, in conditiile in care de aproape doi ani se inregistreaza intarzieri permanente la plata datoriilor catre operatori. Acum, insa, autoritatile atrag atentia asupra sumelor mari de bani pe care unii carausi le solicita si asupra necesitatii verificarii corectitudinii acestora.
Emiterea cardurilor de calatorie pentru categoriile sociale subventionate se va face de catre Ministerul Transporturilor. Cardurile vor avea elemente de siguranta si vor fi „incarcate“ cu un numar de calatorii gratuite. Ele vor fi validate si la urcare si la coborare, astfel incat sa se cuantifice exact distanta parcursa de persoana in cauza si sa nu mai existe situatiile din prezent, cand unii operatori inregistreaza fals cupoanele de calatorie intre capetele de traseu, pentru a mai „castiga“ kilometri in plus.

Verificare multipla
In sistemul informatic al ARR vor exista si filtre care sa arate daca transportatorul este licentiat, daca masina are licenta de traseu, copie conforma, ITP etc. sau daca operatorul a oprit pentru a lua calatori intr-o statie autorizata. Daca nu se trece de aceste filtre, atunci calatoria nu este validata si nu va fi decontata, a explicat directorul general ARR, Florian Coman. „Operatorii vor trebui sa se doteze cu case de marcat fiscale pentru ca vor trebui sa emita bonuri fiscale pe jumatate din suma pe care o incaseaza si cu cititoare de carduri care transmit informatiile de la card la serverele de informatii. Transportatorii se plang ca aceste lucruri au costuri foarte mari, dar la comisia de dialog social i-am rugat sa dea o fundamentare a sumelor pe care le vehiculeaza si nu au putut face asta. In sistemul nostru informatic, pe langa baza de date care acopera peste 80% din informatiile necesare, va trebui sa configuram un soft cu specialistii nostri care sa asigure complementaritatea bazei de date, dar si existenta filtrelor amintite. Se transmit datele, saptamanal se verifica si se trimit catre directia de buget pentru decontare. Atunci cand operatorii vor depune deconturile si vor exista diferente, vom verifica de unde provin acestea. Pentru ca am avut exemple clare de frauda, acum in curs de cercetare penala, de genul ca au circulat plin-plin numai cu pensionari. Cand vom avea in sistem, de exemplu, informatia ca o masina de 45 de locuri are tot atatia pensionari vom sti traseul si vom trimite echipajul in control pentru a vedea daca cei transportati sunt sau nu pensionari“, a mai explicat directorul ARR.
Din 2.800 de operatori, 487 au depus cereri de decontare a biletelor subventionate anul trecut, facandu-se decontare doar pentru 473. Pentru ceilalti se fac inca investigatii.

Piata este libera, dar nu exista decat un singur furnizor!
Indiferent daca au sau nu aparate de taxat si/sau cititor de carduri, toti operatorii au fost rezervati privind costurile de achizitie si respectiv de updatare a sistemelor deja folosite, acolo unde este cazul. Directorul general ARR ne-a asigurat ca, in ceea ce priveste achizitia si montarea echipamentelor necesare, piata este libera. Singura conditie este ca sistemele utilizate sa fie compatibile cu cele din autogari si cele ale Autoritatii Rutiere, pentru a se putea face verificarea cardurilor in timp real.
Cu toate acestea, confederatia patronala COTAR reclama ca pe piata exista un singur furnizor de sisteme compatibile cu cel utilizat de ARR, astfel ca aceasta ordonanta nu face decat sa deserveasca anumite interese.

Subventia incarcata pe card bancar
COTAR a propus conducerii ARR acordarea subventiilor pe carduri bancare pentru cei sase milioane de pensionari si 200.000 de veterani de razboi. „Se poate alege o banca cu care sa se colaboreze pentru emiterea cardurilor, iar transportatorii nu vor trebui sa isi monteze decat aparatele POS, care sunt gratuite. In felul acesta, se controleaza faptul ca beneficiarii nu se folosesc de banii respectivi decat la plata calatoriei, iar operatorii isi vor incasa si mai repede banii. Acest lucru nu numai ca reduce la zero investitiile din partea noastra, dar rezolva si plata subventiilor, care in prezent a ajuns la un an intarziere“, a explicat Vasile Stefanescu, presedinte COTAR. El a mai semnalat faptul ca, pe fondul acestor intarzieri nepermis de mari, carausii au ajuns sa fie, practic, cei care-i subventioneaza pe pensionari si veterani de razboi, nu autoritatile.
Propunerea COTAR a fost respinsa cu vehementa de conducerea ARR, fapt care ii determina pe reprezentantii confederatiei sa atace ordonanta in instanta si sa depuna memorii la Parlament si Guvern, iar daca nici asa nu se vor rezolva lucrurile, sunt decisi sa recurga si la alte forme de protest.
Nu trebuie omis faptul ca aceasta regula va afecta toti transportatorii de persoane, in conditiile in care numai o parte dintre ei depune spre decontare cupoane subventionate. Prin urmare, nu ar trebui fortati cu totii la investitii in aparate de taxat si cititoare de carduri. Si, chiar si cu aceasta investitie, nimeni nu garanteaza ca plata datoriilor statului catre operatori se va face la timp.

Alte amendamente ale asociatiilor profesionale
Reprezentantii asociatiilor profesionale sunt de parere insa ca data limita de 31 decembrie 2011 este prea curand pentru ca operatorii sa poata face o asemenea investitie pentru tot parcul auto. In plus, este vorba de aproximativ sapte milioane de persoane pentru care trebuie sa se faca emiterea de carduri. „In anii ’85-86 s-a mai incercat implementarea unui sistem de autotaxare, valabil la nivel national, dar s-a renuntat pentru ca nu s-a dovedit a fi eficient. Chiar daca acum se doreste eliminarea fraudelor, oricum se vor gasi solutii de pacalire a sistemului. Iar soferii vor gasi variante de defectare a aparatelor“, este de parere Laszlo Orban, director Open World si vicepresedinte al Federatiei Operatorilor Rutieri de Transport (FORT).
In acelasi timp, aparatele de taxat fiscale nu au legatura cu transportul veteranilor sau pensionarilor, sunt de parere si reprezentantii Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR), care sustin ca ar fi fost potrivita acordarea unor deduceri fiscale sau de alt tip pentru cei care isi monteaza astfel de aparate. In acelasi timp, se introduce o noua discriminare intre transportul rutier si cel feroviar, in cazul celui din urma nefiind impusa utilizarea acestor echipamente.

Unii carausi au deja aparate de taxat
Sunt si companii care si-au montat deja aparate de taxat. Este cazul BV Dasler, care are case de marcat pe toate cele 80 de masini din flota. Toate rutele sunt inscrise cu coduri de bare, in functie de care se face taxarea. Vasile Burla, directorul general al companiei, nu este insa de acord cu impunerea cumpararii de cititoare de carduri, pentru ca reprezinta o investitie suplimentara, care nu este neaparat necesara. Iar daca se doreste subventionarea unor categorii sociale, atunci acest lucru sa se faca din bani platiti direct de la stat catre calatorii in cauza, pentru a nu mai fi afectati carausii de intarzierile de plata. In acelasi timp, transportatorii acuza autoritatile ca nu fac nimic pentru a rezolva alte probleme importante cu care acestia se confrunta, cum ar fi pirateria.
Si Antares si-a montat deja un sistem cu case de marcat si, in plus, are cititoare de carduri si camere video pe toate cele 80 de vehicule din parc, investitia ridicandu-se la 500.000 de euro. Nistor Caramida, reprezentantul Antares, a precizat ca sistemul este foarte eficient: monitorizeaza incasarile si fluxul de calatori, iar abonatii au carduri. Separat, sunt contabilizate si persoanele care se incadreaza in categoriile sociale subventionate de stat. Nu toate experientele cu casele de marcat sunt pozitive. Olimpia Travel si-a montat pe autovehicule aparate de taxat in urma cu trei ani, contra sumei de 700 de lei per bucata, dar apoi le-a scos.
„Imbarcarea mergea greu, mai ales atunci cand erau multi calatori. Cum avem si situatii cand urca cate 60 de persoane odata, timpul pierdut cu taxatul biletului era prea mare. In plus, soferii le-au stricat pe multe dintre ele, iar, odata montate, aparatele trebuie duse anual la verificare“, a aratat Olimpia Huzau, director general al companiei.
Chiar daca nu face transport prin servicii regulate, Euromaidec Touring si-a achizitionat POS-uri pentru a facilita plata cu cardul.
„Avem trei aparate, pe care le montam la cererea clientilor. Acestea functioneaza cu Visa si MasterCard si sunt solicitate mai ales pe cursele business sau turistice, cu grupuri care au o planificare clara a programului. Avantajul este ca banii se incaseaza repede, iar comisionul perceput de banca este infim“, a explicat administratorul companiei, Calin Pacurar. Acesta a mai aratat ca pe transportul intern de linie implementarea unui sistem de taxare si/sau cu carduri de calatorie va fi destul de dificila, in conditiile in care se cunosc multe cazuri in care managerii se inteleg cu soferii, iar acestia din urma isi scot bani „la negru“.

Articole similare