Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pachetul rutier ar putea baga carausii estici in faliment

Propunerea de modificare a noului pachet rutier in ceea ce priveste organizarea transportului de marfa la nivelul Uniunii Europene si accesul la profesia de transportator a ajuns intr-o forma foarte avansata si, deloc surprinzator, defavorabila carausilor estici. Restrictii peste restrictii si controale peste controale. Foarte grav, transportul international ar putea fi complet reinventat daca se va accepta propunerea ca dupa doar trei zile petrecute pe teritoriul unui stat membru unui sofer sa i se aplice salariul minim din statul respectiv. Pentru ca simpla tranzitare a unei tari tur-retur in cadrul aceleiasi curse ar putea depasi trei zile. La acest moment, Ministerul Transporturilor pregateste pozitia Romaniei fata de toate modificarile propuse.
 

Comisia Europeana a prezentat pe 31 mai, in plenul Parlamentului European, prima parte a Pachetului Rutier „Europa in Miscare“ – un set de opt propuneri legislative si recomandari cu privire la viitorul pietei de transport din Europa.
Principalele elemente urmarite in modificarea regulamentelor 1071/2009 si 1072/2009 sunt eliminarea companiilor fantoma, reglementarea cabotajului pentru a fi mai usor de verificat si introducerea unui regim de autorizare a companiilor care opereaza vehicule sub 3,5 t pentru transportul de marfuri.

Eliminarea companiilor fantoma
Comisia Europeana considera ca firmele de transport trebuie sa dovedeasca, in momentul autorizarii, ca au sediul in statul membru de unde isi gestioneaza activitatea, prin bunurile mobile/imobile detinute si prin personalul angajat, proportional cu volumul de activitate desfasurat. In plus, se doreste intarirea cooperarii intre autoritatile nationale pentru a depista frauda.
Comisia Europeana mai este de parere ca sistemele de clasificare a riscului utilizate in prezent nu sunt uniforme la nivelul statelor membre, ceea ce determina tratamente inegale si distorsiuni in zona concurentei. Ca solutie au fost propuse termene fixe pentru transmiterea raspunsului la solicitarile de cooperare venite din alte state membre, stabilirea unui model unic de determinare a gradului de risc, accesul autoritatilor nationale de control la datele privind riscul si comunicarea acestor date autoritatilor de control straine, la cerere, precum si stabilirea, prin acte de implementare, a modului in care se inregistreaza si controleaza perioadele de activitate de cel putin o saptamana in care soferul a fost departe de vehicul.

Reglementarea cabotajului
Daca pana acum legislatia permitea trei operatiuni de cabotaj in sapte zile, noul Pachet Rutier ar putea permite oricate operatiuni, insa in numai cinci zile de la incheierea transportului international efectuat anterior.
S-ar realiza aplicarea mai simpla si realista a legii, deoarece nu mai e nevoie sa se numere operatiunile. In plus, activitatea firmelor de transport si a soferilor va fi mai usoara si mai flexibila, transportul va fi mai sustenabil, deoarece vor fi mai putine curse pe gol, si se vor institui aceleasi reguli in intreaga Uniune.
In opinia IRU, noile reguli nu sunt clare, deoarece nu se precizeaza cand incepe de fapt operatiunea de cabotaj. In plus, operatiunile de cabotaj nu trebuie sa includa doar tara gazda, ci si tarile vecine, iar statele membre vor trebui sa organizeze controale pentru cabotaj si sa desfasoare de trei ori pe an astfel de actiuni transfrontaliere.

Autorizarea operatorilor cu vehicule de 3,5 t
Introducerea unui regim de autorizare a companiilor care opereaza vehicule sub 3,5 t pentru transportul de marfuri se axeaza pe indeplinirea conditiei de a avea un sediu real si stabil, proportional cu numarul de vehicule utilizate (pentru un singur vehicul s-ar accepta domiciliul administratorului) si a conditiei de a avea o capacitate financiara suficienta (1.800 de euro pentru primul vehicul si cate 900 de euro pentru fiecare din celelalte). Conditia de competenta profesionala nu a fost avuta in vedere intrucat creeaza costuri disproportionate, iar cea de onorabilitate, de asemenea, pentru ca face trimitere la incalcarea unor reglementari care nu sunt aplicabile transporturilor cu vehicule usoare.
In cazul regulamentelor 561/2006 si 165/2014/UE, respectiv a propunerii de directiva de modificare a directivei 2006/22/CE, dar si a normelor speciale privind directivele 96/71/CE si 2014/67/UE, Comisia Europeana urmareste imbunatatirea prevederilor privind repaosul saptamanal, uniformizarea sistemelor de clasificare a riscului intreprinderilor, includerea activitatii lucratorilor mobili in obiectivele de control, precum si clarificarea modului de aplicare a legislatiei privind detasarea lucratorilor in domeniul transportului rutier.

Pauza de 45 de ore nu va mai putea fi facuta la bordul vehiculului
Potrivit modificarilor propuse la pachetul rutier, respectiv regulamentele 561/2006 si 165/2014/UE, repaosul saptamanal normal nu va mai putea fi petrecut la bordul vehiculului, ci intr-un spatiu de cazare adecvat, pus la dispozitie prin grija angajatorului.
Luarea repaosului saptamanal a fost facuta mai flexibila, pentru a permite soferilor sa ajunga acasa si sa se evite, daca este posibil, situatia in care sa fie nevoiti sa ia un repaos de 45 de ore la o distanta mica de casa. Astfel, se ofera posibilitatea aranjarii convenabile a doua repaosuri saptamanale reduse si doua repaosuri saptamanale normale pe parcursul a patru saptamani.

Articole similare