Chiar dacă importatorii de tahografe au venit cu stocuri şi oferte bunicele pentru înlocuirea tahografele digitale cu cele inteligente de generaţia a doua, cum cere setul de reguli care formează Pachetul Mobilitate, transportatorii nu s-au înghesuit să le schimbe, aşteptând să primească o veste bună privind amânarea termenului limită de 1 ianuarie pentru a înlocui tahografele sau o posibilă subvenţionare a costurilor necesare înlocuirii tuturor acestor tahografe de către stat. Unii care au camioane noi dar cu tahografe inteligente de generaţia I nu se îndură să îşi înlocuiască tahografele de nici doi ani vechime, încă neamortizate.
Deşi DG Move a respins orice solicitare de amânare a termenelor deja prevăzute, transportatorii din mai multe ţări au solicitat guvernelor proprii să facă front comun şi să ceară în continuarea amânarea acestei măsuri care vizează schimbul în masă a mai multor milioane de tahografe digitale a autovehiculelor care circulă în Uniunea Europeană în câteva luni.
Chiar dacă măsura se aplică doar camioanelor care circulă la transportul internaţional, în România sunt peste 100.000 de vehicule vizate imediat, iar Polonia ar trebui să schimbe în perioada următoare aproape 250.000 de tahografe digitale.
Deşi asociaţiile patronale din Polonia au cerut insistent guvernului din această ţară subvenţionarea achiziţiei de tahografe inteligente pentru transportatori, pentru că firmele din industrie au traversat doi ani extrem de dificili pentru transportatori, Ministerul Infrastructurii din Polonia le-a explicat acestora că Ministerul de Finanțe a stopat toate cheltuielile pentru a reduce deficitul bugetar, care a atins un nivel record.
Potrivit presei poloneze, transportatorii din această ţară au înlocuit abia 10% din tahografele vizate de noua legislaţie, preţurile de înlocuire fiind aşteptate să crească semnificativ, mai ales că disponibilitatea tahografelor nu este suficientă pentru necesarul pieţei.
Companiile trebuie să finalizeze înlocuirea tahografelor neinteligente (G1) până la sfârșitul anului 2024, iar pentru cele cu tahografe inteligente de prima generație (G2V1), termenul limită este 18 august 2025.
Noua legislație care prevede clasificarea mai severă a încălcărilor legate de utilizarea tahografelor și respectarea timpilor de conducere și odihnă pentru șoferii profesioniști şi sancțiuni mai mari pentru nerespectarea regulilor trebuie implementată până pe 14 februarie 2025, iar statele membre mai des tranzitate, renumite pentru un control rutier sever, abia aşteaptă să colecteze venituri din aceste amenzi.