Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pe o piață fără predictibilitate, flexibilitatea face diferența

Chiar și cu o ușoară scădere de 3% în 2019, comparativ cu anul anterior, justificată prin revizuirea portofoliului de clienți și prin separarea activităților de expediție și logistică, Gopet România se situează între primele 15 companii de logistică după cifra de afaceri, o poziție datorată eforturilor susținute desfășurate de-a lungul anilor, de a dezvolta continuu gama de servicii și acoperirea acestora, prin includerea cât mai multor destinații în portofoliu. Acum, în ciuda situației dificile generate de pandemie, compania își continuă planurile de investiții și de dezvoltare, cu accent în special pe sectorul intermodal, pentru a fi cât mai flexibilă în termeni de servicii și capacitate. Pașii sunt însă atent gândiți, pentru că piața, lipsită de predictibilitate, nu îi mai permite nimănui să își asume obiective mari.

Cifra de afaceri a companiei a fost anul trecut de 41 de milioane de euro, în scădere cu 3% față de 2018, an în care luase un avans de 2%. Această variație, care nu e majoră, după cum consideră Anda Drăghici, Chief Marketing Officer Gopet România, are la bază o serie de cauze, între care și revizuirea portofoliului de clienți. „În cazul conturilor importante, contractele nu se aliniază perfect cu anul calendaristic. De altfel, previziunile noastre presupuneau recuperarea acestei diferențe în decursul lui 2020, ceea ce nu mai este fezabil în contextul actual al pandemiei.“

Pe de altă parte, au fost separate și activitățile de expediție și logistică în entități diferite, tocmai pentru a avea un focus mai bun asupra acestora. „Ne concentrăm pe expediții internaționale în întreaga Europă, astfel că și cifra afaceri e generată de acest segment. Dezvoltarea noilor divizii, precum transportul maritim și aerian, este gestionată la nivel de Grup, acest lucru fiind posibil datorită modelului de business care poate fi pilotat în mod centralizat. Evident, odată cu creșterea volumelor și frecvenței de livrare le vom aduce și în plan local, aspect esențial în construirea unor relații de business de lungă durată. Însă suntem mai puțin activi în zona de distribuție națională în care există deja jucători puternici, mai ales că intenționăm să ne consolidăm businessul și expertiza acolo unde suntem competitivi, în expediții internaționale și în diversificarea serviciilor complementare (intermodal, sea, air).“

Evoluția volumelor depinde de cea a pandemiei

În primele șapte luni ale anului în curs, Gopet România a înregistrat o scădere medie a volumelor de 20% față de același interval din 2019. Compania încearcă să recupereze o parte din scădere pe final de an, însă pentru asta este esențial ca, pe lângă păstrarea sub control a pandemiei, care reprezintă un real factor de stres pentru șoferi, să se evite blocajele din diverse frontiere, care au impact negativ asupra încărcărilor și livrărilor. „Sperăm că toate statele europene au învățat lecția din martie și că acele culoare verzi cerute de Comisia Europeană vor fi implementate rapid în cazul în care va fi nevoie“, a punctat Anda Drăghici, subliniind că o altă condiție esențială pentru recuperare ar fi ca și clienții să înțeleagă că presiunea suplimentară pe costuri într-o astfel de perioadă nu e deloc echitabilă, mai ales în situația în care previziunile transmise au un grad redus de aplicabilitate, pot provoca întârzieri în planificare sau necesită dislocări mult mai mari decât cele agreate la început.

Planurile inițiale ale companiei erau orientate spre creșterea businessului, prin accelerarea creșterii de noi vânzări și consolidarea segmentului Key Accounts și al companiilor medii. Însă la finele lui 2019 era dificil de preconizat efectul disruptiv produs în 2020 de Covid-19. „Firul roșu al anului e imprevizibilitatea mare care face foarte dificilă planificarea eficientă a capacității. Nu se poate vorbi nici de termen mediu, fluctuațiile de pe piață permițând un management doar pe termen scurt. E nevoie de multă flexibilitate pentru a gestiona schimbările bruște care vin mai ales dinspre companiile mici și mijlocii care, atât aici, cât și în Europa, nu au reușit încă să atingă un nivel relativ stabil de activitate. Semne pozitive vin dinspre companiile mari care și-au recâștigat cadența, fără însă a atinge volumele pre-Covid“, a precizat Anda Drăghici, care sesizează o revenire a volumelor. „Dacă însă vor apărea din nou lockdown-uri, va exista o prăbușire probabil în aceleași industrii în care am întâlnit-o deja. În plus, dacă instabilitatea continuă, consumatorul va deveni și mai puțin optimist, nefiind interesat de cheltuielile care nu sunt absolut necesare. De altfel, vedem chiar acum pe piață cum industrii precum automotive, fashion sau cea a obiectelor de lungă folosință își revin destul de greu.“

Scăderile din automotive, echilibrate de creșterile din retail, FMCG și pharma

Criza poate genera însă și oportunități în ceea ce privește portofoliul de clienți. Ca urmare, Gopet România se află în discuții cu noi clienți, deși încă există multă reticență în a face schimbări. „Activăm aproape în toate industriile, atât în România, cât și la nivel de Grup. Poate doar pharma este printre puținele cu o pondere limitată în portofoliul nostru, dar lucrăm și în direcția aceasta“, a precizat Anda Drăghici, subliniind că, dintre segmentele deservite de companie au înregistrat scăderi, mai ales în martie și aprilie, în special sectorul automotive și cel de producție, și s-au menținut relativ dinamice sectoarele de retail și FMCG. „Deși industria auto contribuie cu aproximativ 6% la cifra de afaceri a companiei, care își dorește un portofoliu de industrii și tipologii de clienți cât mai diversificat, în cazul nostru volumele nu au scăzut spre finalul anului trecut. Chiar dacă în martie/aprilie piețe importante precum Spania, Italia și Franța au fost complet închise, am văzut reactivări de rute spre Germania, însă nu putem discuta despre o compensare completă a pierderilor de pe acest segment“, a precizat reprezentanta companiei, care a explicat că, deși piața actuală este mai expusă la instabilitate financiară, au existat numai câteva cazuri în care clienții au cerut extinderea termenelor de plată, fără ca aceasta să se generalizeze. „La majoritatea Key Accounts nu au fost probleme. Întârzieri au apărut mai degrabă ca urmare a transmiterii cu dificultate a documentelor de transport, dar totul s-a reglat rapid.“

În ceea ce privește modul în care Pachetul Mobilitate I va afecta vânzarea de servicii de transport rutier pe extern, Anda Drăghici consideră că situația va fi mai ușor de evaluat după șase luni de rulare în noile condiții, asta în situația în care s-ar stabiliza într-o oarecare măsură și piețele (volumele existente, importurile și exporturile). „Momentan au intrat în vigoare doar reglementările privind timpii de condus și de odihnă și întoarcerea la maximum patru săptămâni în țară. Până acum nu putem spune că am întâmpinat probleme majore la serviciile rutiere“, a spus aceasta, evidențiind că un caz aparte îl constituie transportul intermodal. „Aici, reglementările pun presiune pe tracționiștii folosiți de noi – români, bulgari – care trebuie într-adevăr să revină în țările de origine. Împreună cu colegii de la intermodal vom testa în decursul lunilor următoare mai multe soluții, pentru a le identifica pe cele mai eficiente.“

Investițiile în infrastructura IT continuă

În continuare, condițiile de pe piață țin compania în alertă, pentru că fluctuațiile sunt destul de bruște în perioada curentă, iar lipsa de predictibilitate se va extinde, în opinia Andei Drăghici, și asupra următoarelor șase luni. „De exemplu, industria auto, care este foarte dezvoltată în Europa, încă are nevoie de timp pentru a se stabiliza la nivel de output. Ultimele statistici arată scăderi în august la nivel european, însă acesta a fost întotdeauna un lucru normal într-o lună de vacanță. La nivel orizontal, sectorul auto are un supply chain extrem de stufos, iar efectele scăderii se simt în numeroase alte industrii complementare“, a spus aceasta, completând: „spre final de an, ne așteptăm la un boom în pharma, dar și în anumite segmente din retail și FMCG, deci implicit și în industriile complementare lor. În acest moment, potrivit preconizărilor specialiștilor privitoare la evoluția pandemiei în sezonul rece, e greu de crezut că va exista o revenire a apetitului de consum pentru orice alte categorii.“

Însă compania se pregătește pentru orice scenariu, investind în continuare în zonele care pot eficientiza activitatea. Astfel, dacă în 2019, costurile pentru actualizarea infrastructurii IT au fost cele mai semnificative, ponderea se păstrează și în 2020. „Am păstrat deschise liniile de investiții în IT și vom continua în această direcție, mai ales că și telemunca a necesitat reacții și investiții rapide în achiziția de echipamente și în securitate.“

În plus, se urmărește și dezvoltarea unor noi soluții în sectorul intermodal, după ce, la nivel de Grup, pentru a fi alături de clienți pe piețele locale, compania a intrat în Turcia cu o nouă filială, cu sediul la Istanbul. „În condițiile actuale, e dificil să ne asumăm obiective mari. Cel mai important e să rămânem flexibili în termeni de servicii și capacitate, pentru a putea face față deselor fluctuații“, a punctat directorul de marketing.

Concentrarea tot mai atentă pe soluții care implică transportul intermodal, sector în care compania are deja o experiență serioasă in-house, atât la nivel de expertiză de dezvoltare de setup-uri, cât și operațională, iese și în întâmpinarea ideii de reducere a amprentei de carbon din transport. „Acesta rămâne un subiect la modă. Clienții sunt interesați în adoptarea unor soluții, dar sunt și cazuri concrete în care tot costurile par a dicta în luarea deciziei finale. Suntem deschiși să implementăm soluții personalizate, însă în condițiile unor parteneriate pe termen lung care să ne permită să susținem eventualele investiții.“

Articole similare

Ad
Ad