Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pentru a șaptea oară lider de piață

Mercedes-Benz urma să încheie anul cu peste 1.000 de camioane înmatriculate în România și să ocupe, cel mai probabil, poziția de lider pe piața autohtonă de vehicule grele, pentru a șaptea oară consecutiv. Iar pentru divizia de camioane rulate, care din 2019 face parte din rețeaua internațională TruckStore, 2020 a fost un an record, cu mai mult de 750 de unități livrate. Primul trimestru din noul an este deja acoperit de comenzi, astfel că se estimează o creștere cu 20% a vânzărilor de camioane noi față de 2020, până la aproximativ 1.200 de unități înmatriculate în 2021, din care circa 60% pentru transport pe distanțe lungi și 40% pentru construcții.

În anii din urmă autotractoarele pentru transport pe distanțe lungi reprezentau circa 80% din vânzările companiei – procent aproximativ similar cu ponderea de pe întreaga piață locală – dar în 2020 structura s-a schimbat, așa cum remarcă Valeriu Zaharia, CEO Mercedes-Benz Trucks&Buses Romania, astfel că „pentru noi camioanele pentru construcții și cele pentru transport internațional pe distanțe lungi se apropie fiecare de 50%, iar restul sunt specializate, pentru aplicații municipale, unele dintre ele vândute în urma unor licitații“.

Compania a livrat mai puține flote decât în trecut și mai mici – câteva de 10-20 de autotractoare pentru mărfuri generale și trei flote de peste 25 de camioane de construcții – dar a fost văduvită, ca număr de înmatriculări în România, de faptul că multinaționalele cu filiale la noi au adus în țară mult mai puține vehicule noi decât în anii trecuți, „un număr aproape irelevant“.

Cele mai bune luni din activitatea Mercedes-Benz Trucks&Buses România au fost octombrie și noiembrie, cu peste 100 de înmatriculări, iar cele mai slabe, martie și aprilie, în timpul stării de urgență care a adus un blocaj aproape total al economiei.

Rezultatele bune din 2020 se datorează în mare măsură faptului că, la fel ca în 2019, compania a comandat numeroase vehicule pe stoc, pentru a putea reacționa cât mai rapid la nevoile pieței. Sigur că oprirea producției de camioane și autobuze din primăvară a creat probleme, „dar am menținut un echilibru și o fluctuație relativ bună a stocurilor: nici nu am ajuns la un nivel îngrijorător de mare, dar nici nu s-a întâmplat să nu putem să onorăm rapid o cerere. Și în acest fel am trecut cu bine peste perioada de oprire a producției.“

La final de 2020 fabrica lucra la capacitate normală, deci pandemia nu mai afecta ritmul de producție, însă termenele de livrare erau, în funcție de model și de necesitatea de a-l carosa sau nu, de 2-5 luni, pentru că în ultimele luni a crescut nevoia de transport, deci și cererea de camioane și de semiremorci din toate țările Europei. „Noi deja avem foarte multe vehicule comandate sau aflate în diverse stadii de discuție, ceea ce ne face încrezători în ce va aduce 2021.

Actros F ar putea reprezenta 20% din vânzările în România în 2021

În 2020, nu atât din cauza stocurilor pe care importatorii le aveau din 2019, cât mai ales din cauza accentului pus de clienți pe reducerea costurilor de operare și pe funcționalitate, prețurile camioanelor noi au scăzut puțin inclusiv prin preferința pentru vehicule cu echipare mai modestă – fiind eliminate opționalele care nu sunt absolut necesare.

În acest context, Mercedes-Benz a reacționat rapid la schimbarea comportamentului de cumpărare și a lansat Actros F (Functional), un model proiectat să răspundă strict nevoilor transportatorilor și care astfel are și un preț mai mic – fără a se ști deocamdată exact diferența față de un Actros mai bine echipat. „Astfel vom intra pe un segment de piață puțin restrictiv pentru noi până acum, în care clienții vor un camion mai bun, mai eficient, mai performant din punct de vedere al costului total de operare, dar la un preț mai mic. Este o ofertă optimă din acest punct de vedere, dar cu aceeași calitate Mercedes-Benz. Și vom putea participa cu el și la licitații, unde prețul contribuie cu o pondere mare la decizia de achiziție.“ Actros F – care poate fi comandat din ianuarie și livrat din aprilie – ar trebui să fie de un real folos pentru obținerea unei noi poziții de lider pe piața românească a camioanelor în 2021 și se estimează că va deține circa 20% din vânzările MB România.

Totuși, Valeriu Zaharia se așteaptă că, odată trecută criza din 2020, pentru că volumele de transport erau deja mai mari încă din toamnă, mulți clienți vor continua să cumpere camioane cu echipare mai bogată, cu un preț mai mare decât cel din 2019.

Mercedes-Benz se numără printre producătorii care au venit cu cele mai multe inovații de-a lungul timpului, înainte ca sistemele respective să fie obligatorii prin lege, iar în 2020 și 2021 în categoria celor care au trecut de la statutul de opțional în echiparea standard se numără ABA5. Iar Sideguard Assist va deveni în 2021 activ, în sensul că va frâna automat camionul la detectarea unui biciclist sau pieton, nu doar va avertiza șoferul să facă asta.

Un an record pentru vânzările de camioane rulate

Vânzările de camioane second-hand ale MB România au crescut constant în ultimii ani, sau chiar în salturi în 2017 și 2018, iar divizia sa specializată, care din 2019 face parte din rețeaua TruckStore, a înregistrat în 2020 un record de peste 750 de camioane.

Circa 25% dintre vehicule provin din import și restul de pe piața locală, unde MB continuă să ofere trade in (pentru aproximativ un sfert din vânzări) și să verifice atent sau chiar să repare mașinile aduse de clienți ca avans pentru unele noi și să le revândă.

Compania nu a avut în 2020 reposesii pentru niciun tip de camion, deoarece mulți clienți au apelat la facilitatea de amânare a ratelor contractelor încheiate cu Mercedes-Benz Financial Services.

Prețul vehiculelor rulate a tot scăzut în ultimii ani, iar tendința a continuat în prima parte a lui 2020, dar în al doilea semestru al anului, pe fondul cererii mari din întreaga Europă, a crescut ușor, „ceea ce este normal, dacă ne gândim la faptul că ajunsese foarte mic, nu numai în România. Și sper ca tendința de creștere să se vadă și în anii următori și să ajungem la un nivel rezonabil de preț al camioanelor rulate.“

Compania a avut numeroase cereri de vehicule rulate de construcții, dar, neavându-le în stoc, a reușit să vândă doar câteva unități.

La final de 2020 MB România avea cel mai mic stoc din ultimii 4-5 ani și se pregătea să facă noi achiziții din trade in sau din Germania, deși nici acolo nu este prea ușor de găsit camioane rulate.

Compania nu închiriază vehicule – nici nu a avut prea multe cereri, dar nici nu pune prea mult accent pe acest produs – decât, eventual, clienților tradiționali, cu istoric bun, în perioadele lor de vârf de activitate.

Gamă diversă de servicii personalizate

Mercedes-Benz România oferă pachete complete ce includ, în afară de camion, diverse variante de contracte de service și de soluții de finanțare prin Mercedes-Benz Financial Services, precum și trade in și buy back.

Circa 63% din vehiculele vândute în 2020 au fost finanțate, procent similar celui din 2019, iar soluția preferată a fost leasingul financiar, care a câștigat o pondere mai mare decât în trecut, „poate și pentru că și noi l-am oferit ca primă opțiune în campaniile noastre“.

Volumele After-Sales ale companiei au scăzut, 2020 fiind, de altfel, primul an de recul în ceea ce privește vânzările de piese. Pe de altă parte, 2019 oricum fusese cel mai bun an din toate timpurile, și în România, și la nivel european, și, date fiind cele două luni de activitate blocată, deci de consum redus de componente, rezultatul era de așteptat și este oricum peste cel din 2018, „detaliu important, care constituie o bază foarte bună de plecare în încercarea de a depăși aceste performanțe. Astfel că în 2021 ne propunem să fim chiar la un nivel mai bun decât în 2019.“

Din oferta companiei face parte și sistemul de monitorizare a flotelor Fleetboard, care s-a poziționat în 2020 pe piața noastră conform așteptărilor și pentru care a trebuit să se facă trecerea de la vânzarea de către Fleetboard GmbH la vânzarea de către Mercedes-Benz Trucks & Buses România, deci efortul logistic de a muta contractele de pe o firmă pe alta a fost uriaș. „Am reușit să facem asta cu o rată de succes foarte mare, de peste 90%, ceea ce ne confirmă că serviciile noastre sunt apreciate și utile pentru clienți.“

În prezent la noi sunt circa 300 de companii, cu 2.800-2.900 de camioane, care folosesc Fleetboard. Trecerea contractelor pe firma din România ar urma să aducă o creștere a volumelor, câtă vreme organizarea se va face direct de aici, deci orientarea spre client și controlul vor fi mai bune.

Sistemul nu a adus funcții noi în 2020, dar trece printr-un program amplu de dezvoltare „și sperăm să vedem asta cel târziu în al doilea trimestru din 2021“, promite Valeriu Zaharia.

În ceea ce privește posibilitatea de a oferi Fleetboard firmelor care au (și) alte mărci de camioane decât Mercedes-Benz, ea există, „dar nu ne propunem în mod special acest obiectiv“.

Optimism pentru 2021, umbrit ușor de Pachetul Mobilitate

Valeriu Zaharia este încrezător în faptul că 2021 va fi un an mai bun, dar nu trece cu vederea posibilul impact pe care l-ar avea Pachetul Mobilitate asupra transportatorilor autohtoni și implicit asupra investițiilor acestora în camioane. „Încercăm să ne facem temele, să găsim cele mai bune soluții pentru a ne păstra clienții și a continua să le vindem din România camioane chiar și celor care își deschid filiale sau se mută de tot în alte țări. Vrem să vedem cum îi putem sprijini cu finanțarea și chiar cu înmatricularea în 1-2 state, în care vor fi mai multe asemenea cazuri, iar producătorul este de acord să facem asta. Practic, se întâmplă, dar în sens invers, ce s-a întâmplat când firmele vestice și-au deschis filiale în est, dar au continuat să facă achiziții, și pentru ele, tot din țara de origine.“

Pentru contractele de service se procedează la fel, existând deja clienți care le achiziționează din România, dar merg pentru intervenții în ateliere din alte țări unde lucrează mai mult.

Articole similare