Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad

Piata anvelopelor de camion, in crestere cu 20-30% fata de 2009

Cu ocazia inaugurarii centrului Premio din Suceava am stat de vorba cu Thierry Villard, director general Goodyear pentru centrul, sud-estul si vestul Europei si presedinte al consiliului de administratie Sava Tires, care ne-a confirmat faptul ca piata de anvelope incepe sa-si revina, dupa o criza care in acest domeniu a fost mai severa decat in altele: „Asa cum ne aducem aminte, piata de anvelope de camion a inceput sa cada in prima jumatate a lui 2008, inainte de instalarea crizei economice, deoarece carburantul se scumpise mult, si totusi firmele de transport nu aveau posibilitatea de a creste tarifele, astfel ca flote intregi erau aproape de faliment.
 

Apoi a venit criza, care a dus la scaderea cererii, deci si a transportului, mai ales in Europa de Est, care depindea mult de vest, pentru a-si exporta acolo productia.
Astfel ca piata de anvelope de camion a ajuns in 2009 la 30-40% din nivelul anului anterior.“
Piata celor de prima echipare a scazut cu 70-80%, iar cea after-market, doar cu 20-25%.
Din ultimul trimestru al lui 2009 asistam la o crestere cu 20-30% a pietei de anvelope de camion, si in est, si in vest, datorata in special faptului ca flotele isi reconstituie inventarele, dupa ce, in ultima vreme, „poate nu in Romania, dar in alte tari, ca Cehia, 80% dintr-o flota de 1.000 de camioane erau trase pe dreapta si li se luau anvelopele. Canibalizarea aceasta a incetat, iar acum, pentru ca e din nou de lucru, masinile trebuie reechipate. In plus, si vanzarile de camioane au inregistrat o crestere cu doua cifre fata de 2009.“
Reprezentantul Goodyear estimeaza ca piata anvelopelor de camion va ajunge la nivelul din 2007 in 2013-2014.
Si preturile au crescut in ultimul timp, nu doar din cauza cresterii cererii, ci mai ales a scumpirii materiei prime, in special a cauciucului natural, care la anvelopele de camion are o pondere foarte mare. Acesta a ajuns la cel mai mare pret din istorie, deoarece unii producatori au disparut in timpul crizei, iar oferta nu se ridica la nivelul cererii.
Si, pentru ca pretul anvelopei este un criteriu important in decizia de achizitie, am vrut sa aflam de la Thierry Villard ce pondere au in totalul vanzarilor Goodyear diferitele categorii oferite. In Europa de Est, exceptand insa Rusia si Turcia, care sunt doua piete aparte, marcile buget reprezinta 40-45%, iar gama Premium, 25%. Aceasta din urma insa a scazut mult la inceputul crizei si acum merge tot mai bine, deoarece clientii s-au convins de faptul ca durata de viata este mai mare si, raportate la ea, costurile sunt mai mici – mai ales ca aceste anvelope permit si reducerea consumului de carburant.
In plus, anvelopele Premium pot fi si canelate, recanelate si resapate, prelungindu-li-se viata. Insa Thierry Villard considera ca nu multi transportatori apeleaza la aceasta solutie, astfel ca numarul anvelopelor resapate vandute de Goodyear este la 20-25% din cel al pneurilor noi. Tarile in care se vand cele mai multe anvelope resapate sunt Franta, Germania si Anglia, unde exista numeroase flote – posesorii de flote sunt clientii principali de anvelope resapate, ca si de sisteme de monitorizare a presiunii din pneuri – iar infrastructura este buna, deci carcasa permite resaparea si este si mai usor de organizat colectarea pneurilor uzate si distributia lor. „Romania, in schimb, face parte din categoria statelor in care nu exista incredere in resapare. Un alt specific national este infrastructura nu tocmai buna, care nu-ti da certitudinea ca mai poti folosi carcasa.“
Serviciul cost/km este considerat de Goodyear avantajos numai pe pietele foarte stabile, in care nu exista riscuri atat de mari ca vehiculele sa fie trase pe dreapta, cum s-a intamplat in Europa.

Articole similare

Ad