Ad
Ad
Ad

Piața containerelor, între scădere și creștere: Europa se răcește, SUA se încinge

Începutul anului 2025 marchează un nou echilibru în transportul maritim global

După luni de volatilitate intensă, piața transportului maritim pare să-și caute un nou echilibru. În prima săptămână a anului 2025, tarifele de transport pentru containere au înregistrat o evoluție mixtă: scăderi semnificative pe rutele Asia-Europa și creșteri notabile pe segmentul transpacific, în special în relația China – Statele Unite.

Potrivit World Container Index (WCI) publicat de Drewry pe 8 mai, prețul mediu global al transportului pentru un container de 40 de picioare a coborât cu 1%, până la 2.076 USD. Această medie maschează însă tendințe divergente între rutele majore.

Europa: semne de slăbiciune pe fondul cererii reduse

Rutele dintre Asia și Europa resimt presiunea unei cereri în scădere și a unei capacități excesive. Transportul de la Shanghai la Rotterdam a înregistrat o scădere abruptă de 7%, pierzând 156 USD și stabilindu-se la 2.046 USD per container. În oglindă, ruta către Genova a coborât cu 4%, până la 2.766 USD.

Aceeași tendință este observabilă și în zona transatlantică: transportul de la New York la Rotterdam s-a ieftinit cu 3%, atingând 814 USD, iar returul – de la Rotterdam la New York – a suferit aceeași variație negativă, stabilindu-se la 1.972 USD.

Chiar și pe ruta Europa – Asia, prețurile au fost în ușoară scădere. Tariful de la Rotterdam la Shanghai a coborât cu 2%, ajungând la 457 USD pe container.

Statele Unite: cerere în creștere, tarife în urcare

În contrast, rutele asiatice către Statele Unite au arătat o dinamică diferită, semnalând o cerere în creștere, posibil influențată de sezonul de reconstituire a stocurilor și de modificări în lanțurile de aprovizionare.

Transportul de la Shanghai la Los Angeles a crescut cu 5%, adăugând 123 USD și ajungând la 2.713 USD. Mai accentuată a fost creșterea pe relația Shanghai – New York, unde tariful a urcat cu 4%, până la 3.646 USD, un semn că Estul american devine un pol logistic activ. Inclusiv ruta inversă, Los Angeles – Shanghai, a înregistrat o creștere de 2%, până la 706 USD.

O piață în tranziție: între ajustări și stabilizare

Drewry avertizează că, în ciuda acestor variații, volatilitatea ar putea scădea în următoarele săptămâni. Companiile de shipping par să-și calibreze mai fin capacitatea, pe fondul reducerii comenzilor de marfă din China, un semn că piața intră într-o fază de ajustare matură.

După luni de oscilații haotice și reorganizări post-pandemie, transportul containerizat global pare să intre într-o fază de stabilizare relativă, în care cererea, capacitatea și tarifele încep să se alinieze într-un nou echilibru.

Articole similare

Ad