Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata de logistica, afectata serios de instabilitatea politica

Balbaiala politica de anul trecut a influentat serios piata de logistica din Romania. Companiile din acest domeniu si-au scazut atat cifra de afaceri si profitul, cat si activele realizate anul trecut, dar au crescut, in schimb, gradul de indatorare si pierderile. Majoritatea a preferat anul trecut sa investeasca mai mult in dezvoltarea sistemelor IT, atat pentru a fi in pas cu cererile clientilor, cat si din cauza lipsei de personal cu care se confrunta de cativa ani deja. Astfel, primele 250 de companii de logistica au realizat anul trecut o cifra de afaceri totala de 1,3 miliarde de euro, cu 4,5 milioane de euro mai putin decat in 2015. Profitul a fost, de asemenea, mai mic decat in urma cu doi ani, ajungand la un total de 49,8 milioane de euro, fata de 57,5 milioane de euro in 2015. Si activele au cunoscut o usoara scadere de la 647,3 milioane de euro in 2015 la 617,6 milioane de euro anul trecut. Au crescut, in schimb, pierderile acestor companii, care au ajuns anul trecut la valoarea de 4,7 milioane de euro, de la 3,4 milioane, dar si datoriile, de la 354 la 367 de milioane de euro.
Text: Mariana BLEORT
 

In topul de anul acesta am luat in calcul primele 390 de companii de logistica si expeditii, insa analiza comparativa cu situatia de anul trecut a fost realizata cu cifrele primelor 250 de companii. Anul trecut, primele 390 de companii de logistica au realizat o cifra de afaceri cumulata de 1,3 miliarde de euro, cu doar 1,5 milioane de euro mai mult decat au realizat primele 250 de companii din acest top.
Pe primul loc in Top cifre de afaceri se afla Schenker Logistics, cu 107 milioane de euro, urmata de Havi Logistics, cu 75 de milioane de euro, si Transmec, cu 67,7 milioane de euro. Havi Logistics a intrat in topul companiilor de logistica direct pe locul doi dupa Schenker Logistics, insa o mare parte din aceasta suma este realizata din activitatea de comert a companiei.
In rest, majoritatea companiilor de logistica si-a pastrat aproximativ aceleasi locuri ocupate in 2015. Tibbett Logistics a trecut inaintea FM Romania, dupa ce anul trecut a inregistrat o crestere de 2,3 milioane de euro, ajungand la 26,2 milioane de euro, in timp ce FM Romania a inregistrat 24,4 milioane de euro anul trecut, cifra aproape similara cu cea din 2015.
O usoara urcare in acest top a inregistrat-o si European Logistics, de pe locul 18 in 2015 pe 20 anul trecut, situandu-se inaintea All Cargo Expres, cu o cifra de afaceri de 17,2 milioane de euro, in crestere cu 2,7 milioane de euro fata de anul precedent.

Quehenberger are cea mai mare crestere a cifrei de afaceri
Cea mai mare crestere a cifrei de afaceri anul trecut a fost inregistrata de Quehenberger Logistics, care a ajuns de la 26,3 milioane de euro la 46,3 milioane de euro. Daca pana acum activitatea companiei era in principal de transport, de anul trecut a inceput sa activeze mai mult pe piata de logistica, iar anul acesta a ajuns sa opereze peste 100.000 m2 spatii de depozitare in tara. Astfel, compania a intrat in topul operatorilor de logistica din Romania direct pe locul al optulea. Aceasta este, de altfel, si compania de logistica cu cea mai mare flota din Top, de 319 vehicule, urmata de European Logistics, cu 199 de camioane, si Transmec, cu 168 de unitati.
A doua crestere a cifrei de afaceri a fost inregistrata de Gopet Romania, care a ajuns la 46,3 milioane de euro, cu 8,4 milioane de euro mai mult decat anul trecut. Iar in topul final ocupa locul sapte, in timp ce in Top profit se situeaza abia pe 17.
Cresteri de circa cinci milioane de euro a cifrei de afaceri au inregistrat DSV Solutions si DHL Logistics, care au ajuns anul trecut la 49,8 milioane de euro si, respectiv, 27,2 milioane de euro.
Desi Havi Logistics ocupa un loc fruntas in acest top, compania a inregistrat anul trecut si cea mai mare scadere a cifrei de afaceri fata de 2015, respectiv de 62,7 de milioane de euro. A doua mare scadere a cifrei de afaceri a fost inregistrata de Kuehne+Nagel SRL, care a ajuns la 39,3 milioane de euro, cu 5,9 milioane de euro mai putin decat in 2015, cifra ce o coboara de pe locul al cincilea, ocupat anul trecut, pe locul 9.
Tot o scadere a inregistrat si OTZ Central, de cinci milioane de euro, ajungand la o cifra de afaceri de 9,2 milioane de euro, ceea ce a coborat compania de pe locul 21, ocupat in 2015, pe 33 anul trecut.

Schenker Logistics, din nou cea mai profitabila firma de logistica
Anul trecut 279 de companii de logistica din top 390 au inregistrat profit in valoare totala de 49,8 milioane de euro. Cel mai mare profit a fost realizat si anul acesta tot de Schenker Logistics Romania, de 2,5 milioane de euro, desi profitul sau operational depaseste 3 milioane de euro. Pe locul doi si trei in Top Profit se afla Tibbett Logistics si Karl Heinz Dietrich, cu circa 2,2 milioane de euro. Cu o crestere cu 767.492 de euro, Tibbett Logistics a urcat pe locul al doilea in acest top, dupa ce in 2015 a ocupat locul 9. De remarcat este cresterea profitului in cazul Karl Heinz Dietrich, cu 1,9 milioane de euro fata de numai 300.000 de euro in 2015, din cauza investitiilor mari facute.
DSV Solutions a inregistrat anul trecut un profit aproape similar cu cel din 2015, respectiv de 1,7 milioane de euro, situandu-se pe locul al patrulea, iar pe cinci se afla Quehenberger Logistics, tot cu 1,7 milioane de euro, care a avut a doua mare crestere a profitului in 2016, dupa ce in 2015 a inregistrat o pierdere de 733.837 de euro. Iar a treia crestere a profitului a fost inregistrata anul trecut de Panalpina, de aproape un milion de euro.
Daca in 2015 Gebrüder Weiss s-a aflat pe locul al doilea in Top profit, anul trecut a ajuns pe locul al saptelea, cu 1,6 milioane de euro. Iar Gefco, dupa ce in 2015 a ocupat locul al treilea in acest top, cu un profit de doua milioane de euro, anul trecut a avut un profit de numai 1,2 milioane de euro, ocupand astfel locul al zecelea.
Cea mai mare scadere a profitului a inregistrat-o anul trecut Werco Logistics, de 1,1 milioane de euro, ajungand la circa 630.000 de euro, urmata de Schenker Logistics, cu un profit cu un milion de euro mai mic decat in 2015 (dar din alte cauze decat operationale, dupa cum au explicat reprezentantii companiei) si Gefco Romania, care si-a scazut profitul cu circa 800.000 de euro. Dintre acestea trei, Gefco Romania este singura care si-a crescut activele totale cu 1,7 milioane de euro.

OTZ Central, cele mai mari pierderi
Din cele 390 de companii de logistica analizate, 95 au inregistrat pierderi in valoare totala de 4,6 milioane de euro. Cea mai mai mare pierdere din acest top a inregistrat-o OTZ Central, de 1,8 milioane de euro, dupa ce in 2015 a avut un profit de circa 27.000 de euro, urmata de Expres Auto cu 484.727 de euro si Konkret Cargo, cu 382.289 de euro. De altfel, OTZ Central a inregistrat anul trecut si cea mai mare adancire a pierderii comparativ cu 2015, urmata de Konkret Cargo, cu o crestere a pierderii de aproape 200.000 de euro si CDC Star cu 83.090 de euro.
Dupa ce in 2015 Companie D’Affretement et de Transport Romania (CAT) a ocupat locul al treilea in topul pierderilor, cu 192.281 de euro, anul trecut compania a reusit sa inregistreze un profit de 83.709 de euro.
CETA a continuat si anul trecut sa inregistreze pierdere, la fel ca in ultimii cinci ani. Pierderea companiei a ajuns la 182.815 euro, cifra care o situeaza pe locul al patrulea in topul pierderilor in 2016, dupa ce in 2015, cu o pierdere de 387.938 de euro, se afla pe locul al 16-lea.
Panalpina Romania este o alta companie care a reusit sa isi acopere pierderea din 2015 de 167.339 de euro si, in plus, sa realizeze anul trecut un profit de aproape un milion de euro.

Au scazut investitiile in active
Jumatate din primele companii de logistica din top au reusit anul trecut sa isi creasca usor valoarea activelor totale detinute. Primele patru locuri din Top active au ramas constante. Cu alte cuvinte, pe primul loc se afla Karl Heinz Dietrich International, cu active totale in valoare de 75,6 milioane de euro, in crestere cu 3,9 milioane fata de 2015. Pe locul al doilea se afla Schenker Logistics, cu active totale de 65,2 de milioane de euro, iar locul al treilea este ocupat in continuare de Gebrüder Weiss cu active de 25,2 milioane de euro.
Daca in 2015 cea mai mare crestere a activelor totale, de opt milioane de euro, a fost inregistrata de OTZ Central, anul trecut topul cresterilor de active a fost condus de European Logistics, care figureaza cu active in valoare de 18,8 milioane de euro, cu 5,4 milioane de euro mai mult decat in 2015, pe locul al doilea in topul cresterilor de active totale se afla Karl Heinz Dietrich, care a inregistrat anul trecut active cu 3,9 milioane de euro mai mari decat in 2015. Compania a reusit anul trecut o crestere a activelor imobilizate cu 9,2 milioane de euro fata de 2015 si o scadere a celor circulante de 5,3 milioane de euro fata de acum doi ani.
Pe 3 este OTZ Central, cu active totale cu 3,7 milioane de euro mai mari decat in 2015. Iar locul al patrulea in acest top este ocupat de Quehenberger Logistics, cea mai mare parte a cresterii fiind inregistrata la activele circulante, datorita parcului de camioane care a ajuns la peste 300 in acest an.
Cea mai mare scadere a activelor totale de anul trecut a fost inregistrata de firma BTF Trasporti Frigo din Brasov, cu 2,9 milioane de euro, urmata de Havi Logistics, cu 2,1 milioane de euro mai putin decat in 2015, si Transterra Logistics, care si-a scazut valoarea activelor cu 1,4 milioane de euro fata de 2015.
In top 100 companii de logistica, doar 11 figureaza cu flota de peste 3,5 t. Majoritatea si-a pastrat constant numarul vehiculelor in ultimul an. Cea mai mare crestere de flota a fost inregistrata de Quehenberger, de 69 de unitati, iar scaderea cea mai mare apartine Transmec, care are anul acesta cu 39 de camioane mai putin decat anul trecut.

Articole similare

Ad