Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata de semiremorci din est, in scadere considerabila in 2015

Conform celei mai recente estimari a CLEAR International (un grup de consultanta care lucreaza cu firme din transport si industria automotive) referitoare la piata de suprastructuri din Europa de Est, instabilitatea din Ucraina si scaderea pretului carburantului au avut un impact negativ foarte puternic asupra pietei din Rusia: aproape 24.000 de unitati au fost sterse din estimarea pentru 2015-2019, iar cea mai mare scadere se asteapta sa aiba loc in 2015-2016. Asta in conditiile in care estimarile au fost mai fost deja ajustate in minus o data in 2014, dupa anexarea Crimeei. Scaderi nu vor avea loc doar in Rusia, ci si in Ucraina si Belarus.
 

In a doua jumatate din 2014 se credea ca tensiunile din Ucraina se vor diminua si ca se va gasi o solutie la problemele din zona, dar aceste asteptari s-au dovedit prea optimiste si, in ciuda unui acord de incetare a focului, prevederile lui nu s-au aplicat niciodata in realitate. Iar asta, alaturi de sanctiunile internationale aplicate Rusiei si de scaderea pretului carburantului, au adus statele din zona in recesiune.
Ca urmare, Rusia, care a fost din 2010 cea mai mare piata est-europeana pentru producatorii de semiremorci, este acum in urma Turciei si Poloniei, iar Ucraina si Belarus au fost intrecute de Ungaria si Cehia.
In ciuda unei scaderi cu 4,7% a cererii de semiremorci in 2014 in aceasta regiune, trebuie sa precizam ca numai in cinci tari piata s-a contractat semnificativ, in timp ce in alte noua a crescut in medie cu aproape 14%. O situatie similara va fi in 2015, cand 11 tari vor avea o crestere modesta.
Astfel, dupa o crestere puternica a vanzarilor in 2011 si dupa un record absolut la final de 2013, piata din est a inceput iar sa scada in a doua jumatate a lui 2014 si o vreme nu se estimeaza ca se va opri.
Pe de alta parte, PIB si investitiile vor creste in 2016/2017, astfel ca si nevoia de transport, deci si de vehicule comerciale, va creste iar. Concret, in 2016 se asteapta ca cererea de semiremorci sa fie mai mare in toate cele 15 tari din regiune, iar o noua crestere in 2017 va depinde doar de o eventual revenire sustenabila a economiei din Rusia, Gary Beecroft, managing director CLEAR, considerand chiar ca pana in 2017 se poate atinge nivelul din 2006, de dinainte de recesiune.
Reamintim ca multe tari est-europene au aderat la UE in 2004, ceea ce a dus la cresterea foarte puternica a cererii de suprastructuri, in special de semiremorci, deoarece au crescut mult volumele de transport international si intre est si vest, si intre tarile estice. Astfel ca din 2002 pana in 2007 media anuala de crestere a fost de 25,7%, atingandu-se 100.000 de unitati in 2007. Dupa care insa in 2009 vanzarile s-au redus la 40.000.

Articole similare

Ad