In perioada 10-13 iunie a avut loc TransportAr, targul care anii trecuti se bucura de o prezenta foarte mare atat in randul expozantilor, cat si al participantilor. De data aceasta, expozitia a oferit o imagine clara a pietei si a aratat cam ce ravagii a facut criza pe segmentul de transport, expozantii fiind in numar foarte redus, iar participantii, mult mai putini.
Targul s-a desfasurat intr-o atmosfera apasatoare si, chiar daca si asa putinii expozanti s-au straduit sa-si aduca noutatile, transportatorii nu s-au inghesuit.
Daca il citam pe unul dintre participantii traditionali, editia de anul trecut era la jumatatea celei din 2008, iar in 2010 scaderea a fost de 80% fata de acum doi ani, cand criza nu se simtea inca.
Acum, singurul producator de camioane prezent a fost Mercedes-Benz, importatorii de remorci sau semiremorci au lipsit complet, astfel ca am intalnit doar Auto Schunn si Atp Exodus si furnizori de tahografe, singurul domeniu cu mai mult de un expozant. In rest, service, solutii de tuning, vopsele, asigurari.
Pentru Mercedes-Benz, participarea a fost cu siguranta o oportunitate, avand in vedere faptul ca a fost singura reprezentanta de autovehicule comerciale prezenta si, chiar daca au fost putini vizitatori, au fost stabilite cateva discutii de achizitii, iar unele dintre ele sunt deja in stadiu avansat, si au fost programate si teste pentru autotractorul Actros, model cu o oferta avantajoasa.
„Ne-am orientat catre segmente de piata care au in continuare potential de crestere – distributie de alimente, bere, transport frigorific si produse pentru supermaketuri si transport international. Astfel, am expus un Actros 2541 cu box frigorific, un Atego 818L si un autotractor 1841LSNRL“, a declarat Stelian Campean, marketing communication trucks.
In ultimele doua luni, compania a primit semnale legate de cresterea importurilor, fapt care poate fi identificat si in cererea de informatii despre modelul Actros pentru transportul international.
Business-ul de camioane se bazeaza in primul rand pe autovehicule comerciale noi, cu toate ca in prima jumatate a anului cererile de autovehicule rulate au fost substantial mai mari comparativ cu aceeasi perioada din 2009.
Clientii trebuie sprijiniti
Pentru ATP Exodus, editia de anul acesta a fost prima la care a participat, la stand fiind expuse diferite tipuri de piese pentru camioane. Targul a fost vazut ca o oportunitate de a arata ca ATP Exodus isi sprijina clientii si are deschiderea necesara. ATP Exodus a anuntat prelungirea termenelor de plata ca urmare a faptului ca si transportatorii isi recupereaza greu banii. Din acest motiv, plus nevoia de a reduce costurile, unii transportatori sunt nevoiti sa apeleze la solutii ieftine cand vine vorba de piese de schimb si service.
„Piesele din Asia sunt o amenintare, sunt si cumparatori care cer oferte pentru astfel de produse, dar in timp renunta, pentru ca sunt de slaba calitate si necesita o investitie mica, dar care se repeta. Noi incercam sa oferim o solutie de calitate care in timp sa ofere economii. In plus, preturile pentru materii prime au crescut, dar noi incercam sa le pastram“, a afirmat reprezentantul companiei.
Cresterea usoara a pietei de transport nu s-a tradus intr-o crestere si pentru piata de piese, deoarece multi transportatori au disparut si, chiar daca cei ramasi simt o revigorare slaba a activitatii, cifrele se compenseaza. In cazul ATP Exodus, 2009 a fost un an mai slab cu 10-20% in functie de tipul de produs fata de 2008, iar anul acesta se simte o crestere fata de 2009.
Si in 2010 se cumpara SH
Standul Auto Schunn a gazduit multe vehicule, din toate categoriile de greutate, Sprinter de 19+1 locuri sau pentru marfa, Vito, Actros cu bena Marsa, semiremorca Schmitz cu prelata. Au fost prezentate si promotii: reducere de 10% fata de pretul de lista, oferta de finantare prin Mercedes-Benz Leasing, cu dobanda de 6,93%, iar la Vito, in afara de reducere, se ofera si taxa de poluare cadou. O alta noutate este faptul ca de anul acesta Auto Schunn este acreditat pentru efectuarea ITP.
In 2010, compania deruleaza o oferta prin care, pentru utilitarele usoare pana la 3,5 t, clientii pot opta pentru o garantie prelungita, platind o suma lunara. Pentru comercialele usoare aceasta garantie este gratuita.
„Si acum, ca si in 2009, se cumpara cu preponderenta vehicule second-hand, avem posibilitate de buy back, ceea ce pe noi ne ajuta, deoarece sunt masini carora le stim istoricul, putem sa le oferim garantie. Dar se cauta si masini noi, in general de catre transportatorii care lucreaza extern in mod deosebit“ a afirmat Marcel Pocriser, reprezentant vanzari vehicule comerciale usoare.
Cererea in cazul Auto Schunn a fost constanta anul acesta si se vand bine vehicule frigorifice, deoarece piata alimentara nu a scazut, fiind unul dintre domeniile care inca mai merg.
Constructiile sunt la pamant
Prezenta traditionala la TransportAr, Hyva a expus macaraua HA22E1, de 2 t, destinata transportului de materiale de constructii, care poate fi montata pe sasiu de 3,5-7,5 t, dar si pe sasiu in combinatie cu basculanta.
Aceasta nu necesita priza de putere, are actionare electrica si poate sa ridice 930 kg la 2,15 m. Optional sunt disponibile extensii suplimentare pana la 4 m, pentru a ridica 400 kg. A fost ales acest echipament deoarece va fi baza unor produse pentru lucrari edilitare, realizate impreuna cu carosierii.
„Anul trecut am vandut in general echipamente pentru constructii, cilindri, dar se pare ca in 2010 cererea va fi mai mica, deoarece nu se mai cumpara basculante, iar cilindrii nu se mai vand pentru prima echipare. Macarale am furnizat in special pentru ridicari masini si pentru carat stalpi de telecomunicatii si conducte de gaz. Speram ca in 2010 sa avem o crestere, dar nu sunt investitii nici in domeniul reciclarii deseurilor sau al salubritatii. Se simte o lipsa acuta de finantare, iar la macarale e mai rau, vindem numai super specializate, pentru aplicatii mai deosebite, gaz, petrol, telecomunicatii, domenii unde mai exista bani“, a afirmat Vladimir Duca, managing director Hyva Romania.
ATP Exodus va fi distribuitor Hyva pe anumite segmente, de aceea a expus un kit hidraulic de basculare, piese si componente pentru basculare, o pompa hidraulica si o priza de putere.
Pentru o descarcare corecta a datelor
Standul Tachonan Service a cuprins produse noi, tahografe digitale si solutii de descarcare si management al flotei. Descarcarea este impusa si de lege, dar ofera si un control asupra flotei. Cererea de sisteme de descarcare este destul de mare, in schimb nu este cunoscuta foarte bine necesitatea descarcarilor, sau ele nu se fac cu echipamentele cele mai performante. Este vorba de protejarea functionalitatii tahografelor dupa descarcare in sensul ca se poate sterge semnatura digitala. Este un aspect foarte important pentru ca, odata stearsa, tahograful nu inregistreaza corect datele care pot fi apreciate de catre controlori ca masluite, iar transportatorul este expus sanctiunilor chiar daca nu a fost ceva intentionat. Se folosesc sisteme care nu urmaresc evolutia tehnica a tahografelor.
De aceea, reprezentantii companiei au profitat de ocazie pentru a sublinia din nou importanta acestui aspect, mai ales ca mare parte a sanctiunilor pe acest segment se dau din cauza unor greseli cauzate nu intentionat, ci de necunoastere in utilizare. Anul acesta, Tachonan Service va incerca demararea unei investitii intr-un nou service propriu la Bucuresti.
Tas Distribution a expus cel mai nou tahograf intrat pe piata romaneasca, Efcon, produs in Austria de Intelic, membra a grupului Efcon. Un avantaj al acestuia este faptul ca imprimanta este detasabila, deci in caz de defectare nu trebuie inlocuit tot tahograful. Deocamdata acest model nu este disponibil decat ca piesa de schimb. El permite o descarcare a datelor foarte rapida, de circa cinci minute.
Tas Distribution este reprezentant unic in Romania, iar pentru partea de service deja au fost autorizate cateva ateliere. Pentru flotele mari, compania deruleaza si o promotie: se instaleaza gratuit tahografele, care sunt lasate transportatorului pentru o perioada, sa fie testate.
Tachospeed a prezentat in premiera softul care in Polonia, tara de origine, detine o cota de piata de circa 70%. Este un program specializat pentru citirea automata a timpilor de conducere si odihna, inregistrati de tahografele analogice si digitale.
„In Romania dorim sa imbunatatim modul de lucru, oferim consultanta, instalare gratuita, training, si venim si cu un pret foarte bun. Semnalele sunt pozitive, problema este ca marile companii deja lucreaza cu alte softuri, nu neaparat la fel de bune, dar nu considera ca acesta este momentul pentru investitii“, crede Dan Giurgiu, reprezentant vanzari.
Softul poate fi folosit pentru cel putin doua masini. Dar cum foarte multi dintre cei care au accesat site-ul companiei sunt persoane fizice, de luna aceasta va incepe promovarea unei alte optiuni, cea pentru soferi: daca isi cumpara un cititor de card, interpretarea datelor se poate face gratuit, direct pe site, folosind un user-name si o parola.
Nu avem standuri de proba pentru motoare
Tecno El a prezentat parti dintr-un sistem de proba pentru motoare (un banc de proba, o frana, un motor si un monitor, un soft). Este o noutate pentru Romania, deoarece service-urile nu au in dotare astfel de echipamente. Cu ajutorul acestei solutii, se verifica daca dupa reparare motorul functioneaza la parametrii pe care i-a dat fabricantul. Cu ajutorul unor fire care conecteaza computerul la motor se determina daca e cazul ca acesta sa fie dat jos sau reparatia se poate face fara.
Tehno El ofera training celor care achizitioneaza acest pachet, asigura service gratuit pe o perioada de un an si consultanta tehnica si dupa garantie. Pentru achizitie se da un avans de 30%, alti 30% in momentul in care se termina dotarea, urmand ca restul de 40% sa se achite in maximum 90 de zile.