
Anul 2025 a început dificil pentru piața italiană a vehiculelor comerciale grele, cu o scădere semnificativă a înmatriculărilor. Potrivit sondajelor lunare realizate de Unrae, în ianuarie 2025 înregistrările au scăzut cu 13,7% comparativ cu aceeași perioadă a anului precedent, afectând toate categoriile de vehicule. Cele mai mari scăderi au fost înregistrate în segmentul vehiculelor light și medium-light.
Mai exact, vehiculele cu o masă totală maximă autorizată între 3,51 și 6 tone au înregistrat o scădere de 35,1%, de la 77 la 50 de unități înmatriculate, iar segmentul de vehicule între 6,01 și 15,99 tone a suferit o reducere de 34,9%, scăzând de la 350 la 228 de unități. Chiar și vehiculele grele de peste 16 tone, care reprezintă majoritatea pieței, au scăzut cu 10,1%, până la 2.292 de unități.
În segmentul vehiculelor grele de transport de marfă, există o tendință mixtă: în timp ce șasiurile de camioane au înregistrat o creștere de 2,4%, ajungând la 935 de unități, tractoarele rutiere au scăzut cu 17,1%, înregistrând 1.357 de unități înmatriculate.
Paolo A. Starace, președintele secției camioane și vehicule comerciale al Unrae, a declarat că această scădere a fost anticipată în prognozele pentru sfârșitul anului 2024, semnalând dificultățile sectorului, în special în segmentul de peste 16 tone, care reprezintă aproape 90% din piață. De asemenea, scăderea tractoarelor rutiere, esențiale pentru logistică, este îngrijorătoare.
Starace a subliniat că incertitudinile externe, în special declarațiile recente ale președintelui SUA privind impozitele pe importuri, ar putea afecta și mai mult piața, având în vedere legăturile economice ale Italiei cu SUA. Au fost cerute măsuri decisive la nivel european, menționând necesitatea unui dialog pentru a evita un război comercial și pentru a sprijini creșterea economică internă. Piața italiană de vehicule comerciale se confruntă cu provocări semnificative, iar strategiile economice coordonate la nivel european sunt esențiale pentru a depăși aceste dificultăți și a asigura stabilitatea sectorului pe termen lung.