Cum pe segmentul turistic operatorii spanioli au ramas fideli autocarelor construite pe sasiu de carosieri locali, marii producatori internationali au pus accent la FIAA pe oferta de sasiuri, precum si pe gama de autobuze urbane cu sisteme de propulsie alternativa.
Astfel, in perioada economica cea mai dificila, Volvo Buses a promovat impreuna cu partenerul sau din Spania solutiile hibride. S-au adunat comenzi mai mici din diferite orase, iar in prezent flota de autobuze hibride din aceasta tara a ajuns la 200 de unitati, la fel ca in Suedia, a aratat Stefan Guttman, vicepresedinte Commercial Development Europe Volvo Buses.
Cum Spania este o destinatie turistica, aici este cerere mare pentru autobuzele etajate cu plafon descoperit, iar Volvo Buses are deja in oferta un sasiu de autobuz hibrid pe aceasta configuratie (B5LHDD). De altfel, in Barcelona vor fi livrate pana la sfarsitul anului opt autobuze hibride etajate cu plafon descoperit, cu caroserie Unvi. In prezent, producatorul suedez doreste sa dezvolte propria gama de autocare etajate, astfel ca este in cautarea unui partener pentru executia caroseriei.
Modelul Volvo 8600 a fost lansat la sfarsitul anului trecut, iar acum a fost prezentat in premiera la FIAA, fiind disponibil doar pentru pietele din Franta si Spania, special pentru transport scolar si respectiv intercity. Vehiculul este produs in fabrica Volvo din Bangalore (India) si are o configuratie foarte simpla, cu 55 de scaune, motor V8R si transmisie I-Shift.
Scania mizeaza pe combustibilii alternativi (biodiesel, CNG si etanol), ca o solutie mai versatila decat energia electrica si potrivita pentru o gama mai larga de aplicatii, inclusiv cele care necesita o autonomie crescuta a vehiculelor. De subliniat ca toate motoarele Scania sunt compatibile cu bio-combustibili.
La stand a fost realizat un mix intre vehiculele proprii (Scania Touring si autobuzul urban hibrid Citywide, produs pentru compania de transport public din Valencia) si cele carosate pe sasiu (un autobuz urban Castrosua si un autocar Irizar i6S). Nu a lipsit nici sasiul K450EB 6×2*4, foarte popular printre carosierii spanioli, care dispune de motor de 450 CP si cutie de viteze Scania Opticruise. O noutate aici este axa a treia viratoare controlata electric, cu suspensie pneumatica integrala, de asemenea, controlata electric.
Scania Touring este disponibil pentru transport turistic si intercity, cu o capacitate de pana la 55 de locuri, motor DC13 115, de 410 CP, si transmisie Scania de opt trepte sau Opticruise. Modelul Citywide LE hibrid combina propulsorul Scania de 9 l si 320 CP cu motorul electric de 130 kW si asigura o reducere cu 25% a emisiilor de CO2. La stand au mai fost expuse motoarele Euro 6 pe gaz si motorina, precum si cutia de viteze Scania GRSO895R, cu 12+2 trepte.
Iveco are o cota de piata in Spania de 35,2% pe segmentul de transport interurban (cu gama Crossway) si de 30,7% pe cel de minibusuri (Daily). Per total, la sfarsitul lui aprilie, cota de piata agregata este de 18,4%.
Iveco a prezentat un autobuz electric dezvoltat impreuna cu Heuliez, alaturi de autocarul Evadys, in premiera pe piata spaniola. Autobuzul electric are o capacitate de 93 de pasageri in varianta de 12 m lungime cu doua usi si o autonomie de 300 km (este disponibil si in varianta articulata).
Pentru gama mini si pentru transportul urban se ofera toate sistemele de propulsie alternativa: CNG, biometan, electric si hibrid diesel-electric. La ora actuala, la nivel european sunt in operare peste 6.000 de autobuze pe gaz natural comprimat si peste 1.000 de hibride. Printre cele mai recente livrari in Spania se numara 18 Urbanway CNG de 12 m lungime pentru Casal de Sevilla plus cinci sasiuri pentru Unauto Grup Ruiz din Toledo, precum si 11 Urbanway hibride pentru EMT Malaga.
Evadys este propulsat de motorul Cursor 9, ce dezvolta 400 CP. Autocarul poate fi configurat in versiuni de 12 si 13 m lungime si o capacitate a calelor de bagaje de pana la 12 m3. Alaturi de acestea, au mai fost expuse un autocar Magelys Pro de 13 m, cu acelasi motor Cursor 9 si transmisie automata, precum si un Crossway Line, produs pentru Consorcio Transporter Madrid. Din gama midi, alaturi de Iveco Daily Tourys, desemnat Minibusul Anului 2017, a fost aliniata o gama variata de vehicule carosate local, pe sasiuri Daily si euro Midi: Unvi Compa T, Ferqui Nora, Indcar.
Solutii 100% electrice
Solaris a incheiat 2016 cu 1.300 de vehicule, din care 829 exportate, si o cifra de afaceri de 396 de milioane de euro. Constructorul polonez livrat pana acum in Spania 150 de autobuze, dintre care peste 80 cu propulsie alternativa. La inceputul acestui an a fost primita o comanda pentru 18 autobuze hibride din partea municipalitatii din Barcelona, livrarea fiind planificata pentru septembrie. Alte 208 Urbino hibrid au fost comandate de catre compania de transport din Wallonia (Belgia), iar din Italia s-a primit o comanda record pentru 300 de Interurbino, din partea Cotral (operator din regiunea Roma). In Norvegia urmeaza sa fie trimise 99 de autobuze Urbino diesel plus alte patru electrice, iar de anul trecut se livreaza si versiunea scurta, de 10,5 m lungime.
Piata autobuzelor electrice va creste in continuare, sunt de parere reprezentantii constructorului polonez, in conditiile in care anual se vand cu 20% mai multe vehicule de acest fel comparativ cu anul precedent. Din 2001 Solaris a livrat pana acum 1.500 de vehicule electrice (inclusiv troleibuze si tramvaie). Pentru anul viitor se estimeaza vanzarea a 150 de autobuze electrice.
La FIAA, Solaris a expus modelul Urbino 12 electric, autobuzul anului 2017, alaturi de o versiune pe gaz natural comprimat, echipata cu motor Cummins ISLG 6B 320 si transmisie Voith Diwa.6.
MAN a prezentat prototipul de autobuz electric modular, care este in lucru si va intra in teste anul viitor. Vehiculul va fi disponibil in variante de 12 sau 18 m lungime, 100% electric sau hibrid bio-combustibil-electric.
Separat a mai fost expus modelul Intercity C, care in configuratia de 13,25 m lungime are 63 de locuri si corespunde directivei R66.02 privind rasturnarea. Vehiculul este echipat cu motor de 290 CP, cu transmisie ZF EcoShift sau automata EcoLife/Voith Diwa.6.
Din gama sasiurior, producatorul german a ales versiunea de 13 m lungime pentru autocare, cu motor D2676 LOH (420/460/500 CP), cutie de viteze TipMatic sau EcoShift si un pachet complet de sisteme de siguranta, inclusiv Efficient Cruise si Eficient Roll.
Din familia Neoplan, noul Tourliner a fost prezentat acum in premiera pe piata din Spania, cu aerodinamica imbunatatita cu 20% (Cw = 0,36).
Si Daimler mizeaza pe solutiile inovatoare pentru transportul urban. La FIAA a prezentat autobuzul Mercedes-Benz Future Bus cu Citypilot, primul model autonom pe acest segment, care garanteaza maximum de eficienta si siguranta in operare chiar si in cele mai aglomerate conditii de trafic. Tot din gama urbana a fost prezentat si Citaro NGT, care reduce emisiile poluante cu pana la 10% si este foarte economic in exploatare. Compania de transport public EMT Madrid are deja in operare autobuzul pe gaz natural si pentru 2018 a planificat achizitia altor 240 de unitati. Din familia Mercedes-Benz au mai fost expuse autocarul Tourismo RHD 2 si un Sprinter City 65.
Gama Setra a fost reprezentata de S418 LE business, pentru servicii suburbane si transport scolar, alaturi de autocarele integrale S 511 HD, S 516 HDH si S 519 HD.
Cum Spania este o piata cu apetit mare pentru sasiuri, la stand a fost expusa versiunea OC500 RF 2546, de 15 m lungime, cu motor OM470 de 456 CP si transmisie PowerShift.
CaetanoBus a expus minibusul iTrabus, cu o capacitate de pana la 31 de locuri, dezvoltat pentru aplicatii turistice sau transport scolar. Vehiculul este interesant nu doar pentru operatorii autohtoni, ci si pentru Orientul Mijlociu, conversii ale acestui model fiind utilizate in aeroporturi, pentru transportul echipajelor.
Constructorul portughez a prezentat in premiera noul autobuz electric e.CityGold, construit cu caroserie de aluminiu, care are o autonomie de 200 km. Echipat cu ultima generatie de baterii Siemens si un sistem de tractiune eficient, e.City Gold are o capacitate de pana la 88 de pasageri. Avand in vedere valoarea investitiei initiale, dar si economiile obtinute din operare, amortizarea autobuzului electric se face in 6-8 ani, in functie de regimul de functionare.