AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad

Pledoarie pentru liberalizare

In contextul apropiatei revizuiri a regulamentului european 1072/2009, UNTRR sustine liberalizarea cabotajului de la 1 ianuarie 2014, fara nicio alta amanare, iar temerile exprimate cu diferite ocazii de reprezentantii tarilor din UE15 sunt nefondate. Acceptand raportarea diferita cu privire la liberalizarea pietei de transport marfa intre tarile membre UE15 si UE12, UNTRR solicita Comisiei Europene o abordare echilibrata a problematicii cabotajului, care sa fie in beneficiul unei piete unice de transport la nivelul Uniunii Europene.
 

In ciuda recunoasterii de catre Comisia Europeana a necesitatii liberalizarii complete a cabotajului, astazi se poarta discutii aprinse pe marginea asigurarii de conditii sociale si oportunitati egale in toate statele membre ale Uniunii inainte de ridicarea restrictiilor cu privire la cabotaj, fiind analizata si varianta prelungirii termenului de 1 ianuarie 2014 pentru liberalizarea sa. Si asta deoarece reprezentantii majoritatii tarilor occidentale doresc sa ridice anumite bariere, cu precadere pentru statele est-europene, de teama competitiei din partea companiilor de transport de aici.
Principalul argument al celor mai multe state din UE15 se bazeaza pe gradul scazut de implementare a actualelor reglementari privind cabotajul. Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este de parere ca acesta este doar un pretext, in conditiile in care este de datoria autoritatilor insarcinate cu controlul sa verifice ca se respecta prevederile legale in vigoare pe aceasta tema. Nu este posibil ca din cauza incompetentei institutiilor abilitate in aceasta problema, care nu vor sa-si asume si sa-si bugeteze activitati suplimentare de control, statele membre UE sa transfere responsabilitati suplimentare industriei de transport prin schimbarea legislatiei, gandind registre de cabotaj sau alte solutii de acest gen.
„Tarile est-europene, cum este cazul Romaniei, sunt interesate de liberalizarea imediata a cabotajului. Odata admisi in familia europeana, ultimii sositi nu pot fi exclusi in momentele grele, ci cu totii trebuie sa muncim impreuna pentru a avea rezultate mai bune maine. UE ar trebui sa actioneze ca o entitate unitara, iar efortul comun al statelor membre trebuie sa fie in beneficiul tuturor celor implicati. Si, de altfel, deschiderea pietei poate avea o contributie importanta la armonizarea conditiilor sociale intre statele estice si cele occidentale. Este adevarat ca importante cantitati de produse sunt transportate pe teritoriul tarilor mari si dezvoltate, dar, in acelasi timp, solutiile mai eficiente de transport oferite de carausii est-europeni ar putea reduce cota de piata a celor vestici si ar putea oferi avantaje operatorilor economici din Occident”, subliniaza Radu Dinescu, secretarul general al UNTRR, in expunerea de motive prezentata grupului de lucru care analizeaza oportunitatea liberalizarii cabotajului din 2014.

Articole similare