Piața de camioane în Polonia se confruntă cu probleme de cerere, după cum arată un raport realizat de compania de cercetare Eurotax. Cererea de transport de marfă este scăzută, oferta excesivă de servicii de transport ducând la scăderea tarifelor de transport și, implicit, la scăderea cererii de camioane.
Companiile de transport poloneze întârzie reînnoirile, diminuarea flotelor repercutându-se și în lipsa de activitate pentru șoferi. Interesul pentru vehiculele noi este în scădere drastică, susțin analiștii polonezi, chiar și în ciuda scăderii prețurilor de vânzare. Astfel, multe dintre camioanele comandate cu multe luni în urmă nu mai sunt preluate acum de transportatori.
De asemenea, și piața de second hand reacționează la fel. Oferta încă redusă de autotractoare uzate nu este capabilă să susțină nivelul prețurilor de transport, care a scăzut în al doilea trimestru al anului 2023.
Piața vehiculelor de distribuție de până la 18 tone masă maximă autorizată GVW reacționează în mod similar. Boom-ul din domeniul transporturilor este slăbit în mod clar și este probabil ca aceasta tendință să fie de durată.
Importatorii de camioane și remorci au încheiat una dintre cele mai bune luni iunie înregistrate și un semestru foarte reușit. S-au înmatriculat 3.184 de camioane noi cu masa totală autorizată de peste 3,5 tone în iunie, semestrul fiind, de asemenea, un succes, cu 17.314 înmatriculări în total, cu aproape 11% mai bine decât în aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor asociației poloneze a industriei auto. În iunie, au fost înregistrate 2.253 de semiremorci, adică cu 4% mai multe decât în iunie 2022, și 276 de remorci cu o masă totală maximă autorizată de peste 3,5 tone, adică cu 7,4% mai multe decât în iunie 202.
Totuși, punctul de referință, respectiv anul trecut, a fost o perioadă de lipsă drastică a ofertei de vehicule, iar înmatriculările actuale, din cauza perioadei lungi de producție, nu reflectă situația actuală a pieței.
Problemele industriei de transport și logistică sunt cauzate de recesiunea economică din Europa. Creșterea PIB-ului în UE ar trebui să ajungă la 1% anul acesta (conform analizelor CE) și la 1,7% anul viitor. În urmă cu câteva luni, previziunile erau chiar mai proaste: 0,8% anul acesta și 1,6% anul viitor. Însă, cel puțin până la jumătatea anului viitor, oferta de transport de marfă va fi la fel sau chiar mai rea. În același timp, tarifele reale au scăzut cu cel puțin 5%, excluzând, desigur, inflația. Transportatorii internaționali vor fi, de asemenea, afectați de un curs de schimb mai mic al euro, pe lângă creșterea costurilor. În plus, analiștii polonezi preconizează că tarifele vor mai scădea cu aproximativ 5% până la mijlocul anului viitor, fără a fi luată în considerare inflația. În plus, după două luni de vară slabe, mulți dintre micii transportatori își vor opri activitatea sau se vor reorienta pe intern