AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
AdAdvertisement
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia a dublat capacitatea principalei sale frontiere rutiere cu Ucraina

Polonia a extins trecerea rutieră de la Korczowa cu 5 benzi suplimentare pentru camioane, care au fost deschise traficului pe 20 iunie,  si a mărit personalul la această trecere pentru a-i crește capacitatea. „Acest lucru va duce la dublarea traficului”, a subliniat șeful Cancelariei prim-ministrului, Michał Dworczyk.

Transportatorii sunt foarte mulțumiți de această veste. „Am făcut presiuni pentru această extindere de ani de zile. Este păcat că a fost nevoie de un război pentru ca acest lucru să se întâmple. Ne așteptăm la o creștere semnificativă a transportului de cereale prin acest punct de trecere a frontierei”, subliniază reprezentantul regiunii Podkarpackie al Asociației Transportatorilor Rutieri Internaționali, Tadeusz Furmanek.

Ucraina intenționează să exporte 20 de milioane de tone de cereale din recolta de anul trecut. Asociația ucraineană a exportatorilor de cereale, UGA, estimează că recolta din acest an se va ridica la 66,5 milioane de tone. O parte din această cantitate va ajunge pe piețele mondiale prin Polonia, dar infrastructura lipsește. Unul dintre planuri este ca recolta să fie livrată cu trenul la Medyka și transbordată în vagoane sau elevatoare, care trebuie însă construite. „Rusia a blocat 80% din capacitatea de export de cereale a Ucrainei”, recunoaște ministrul ucrainean al transporturilor, Oleksandr Kubrakov.

Infrastructura lipsește peste tot, inclusiv spre România. În porturile de la Marea Neagră și Dunăre, tarifele pentru încărcăturile mici au crescut de la 20-25 de dolari pe tonă la 150-200 de dolari/t.

Cu toate acestea, nu este ușor să se ajungă la mărfurile ucrainene. Asigurările nu funcționează într-o țară aflată în război, așa că șoferul conduce pe propriul risc, iar proprietarul mașinii nu o va asigura. Un vehicul în leasing (deținut de o societate de finanțare) nu are voie să intre în Ucraina cu o astfel de mașină.

Cu toate acestea, creșterea prețurilor încurajează persoanele care își asumă riscuri să se orienteze spre cereale. Transportatorii polonezi se aventurează de obicei în Lviv. Nici măcar nu este necesar să dețină bene basculante sau semiremorci-siloz, ci în ultima vreme se practică încărcarea cerealelor în saci mari care pot fi transportate în remorci standard cu prelată.

Comisia Europeană a făcut aluzie la un fond de garantare, dar această idee a fost ținută sub tăcere deocamdată. Autoritățile poloneze, pe de altă parte, se pregătesc pentru creșterea traficului. Începând cu 13 iunie, punctul de trecere Zosin este deschis pentru vehiculele de până la 7,5 tone (anterior până la 3,5 tone). Direcționarea traficului de vehicule ușoare către terminalul Zosin va ușura povara de pe Korczowa.

Furmanek se întreabă cum va fi rezolvată problema autorizațiilor. Deocamdată, traficul de marfă este redus, iar parcarea tampon situată lângă terminal este ocupată doar într-o mică măsură. Cu toate acestea, în cazul în care începe transportul de cereale ar putea apărea rapid un deficit de autorizații.

Valoarea exporturilor agricole ale Ucrainei în 2021 a ajuns la 28 de miliarde de dolari, reprezentând 42% din totalul exporturilor țării.

80% din exporturile agroalimentare au ajuns pe piețele externe prin intermediul porturilor. Rata de transbordare a fost de 5 milioane de tone pe lună. În prima lună a războiului, acesta a scăzut de 25 de ori, ajungând la 0,2 milioane de tone, iar în mai au fost manipulate 1,7 milioane de tone, prea puțin pentru a goli depozitele înainte de recolta din acest an.

Articole similare

Ad
Ad