Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia crește de la 1.02.2026 și taxa de drum, și rețeaua pe care se aplică

În Polonia au început consultările publice și acordurile interministeriale privind proiectul de modificare a Regulamentului Consiliului de Miniștri referitor la drumurile naționale sau sectoarele de drumuri naționale pe care se colectează taxă și cuantumul acesteia, așa cum informează Ministerul Infrastructurii din Polonia. Proiectul prevede extinderea rețelei pe care se va colecta taxa începând cu 1 februarie 2026 și stabilirea noilor tarifele aplicabile vehiculelor cu greutatea mai mare de 3,5 t și autobuzelor. (Nu există planuri de introducere a taxelor pentru autoturisme și motociclete care circulă pe sectoarele de drum administrate de Directoratul General al Drumurilor Naționale și Autostrăzilor). 

Extinderea rețelei de drumuri cu taxă va include drumuri sau segmente noi de clasa A (autostrăzi), S (drumuri expres) și anumite drumuri G și GP (drumuri principale, drumuri principale expres). Lungimea noilor segmente pe care se va plăti taxă este de aproximativ 645 km, care se adaugă la rețeaua deja existentă de circa 5.250 km. 

Tariful pentru parcurgerea unui kilometru de autostradă pentru cel mai greu vehicul Euro 6 (care nu are emisii reduse de CO2) va fi de 0,56 de zloți (un zlot polonez este echivalentul a circa 1,2046 lei), deci cu câteva zeci sau chiar sute de procente mai mic decât în alte țări europene. În Cehia este 1,00 zlot, în Slovacia 1,14 zloți, în Germania 1,48 de zloți, în Austria 2,25 de zloți, iar în Ungaria 2,28 sau în unele cazuri 2,42 de zloți. Deci chiar și după aceste modificări taxele medii de drum din Polonia vor rămâne printre cele mai scăzute din Europa.

Reamintim că taxa de drum din Polonia pentru vehicule grele, colectată în sistemul e-TOLL, merge către Fondul Național pentru Drumuri, care finanțează construcția de drumuri noi și renovarea rețelei existente.

Iar creșterea ei de la 1 februarie 2026 vine, așa cum explică Ministerul Infrastructurii, tocmai ca urmare a faptului că nivelul actual nu este suficient pentru a permite construcția, operarea, întreținerea și dezvoltarea rețelei. În plus, de la introducerea sistemului de colectare electronică a taxelor în 2011 până în 2021 ele nu au fost majorate și abia de la începutul lui 2022 suma a fost indexată cu rata inflației, în condițiile în care în aceeași perioadă taxele din țările vecine au crescut constant.

**Sursă foto: Extension of the toll road network for heavy vehicles and buses – Ministry of Infrastructure – Portal Gov.pl

Articole similare

Ad