Ad
Ad
Ad
Ad

Poziție puternică pe toate segmentele de semiremorci, dar profitabilitate la limită

Piața totală de semiremorci noi din România a scăzut în 2024 cu 15%, până la circa 3.400 de unități, din care Schmitz Cargobull a livrat 45%, adică aproximativ 1.500 de vehicule. Scăderea de la prelate și frigorifice a fost compensată într-o oarecare măsură de numărul mare de basculante livrate în 2024, România devenind a treia piață europeană pentru Schmitz după numărul de comenzi. Cererea scăzută a determinat însă practicarea unor prețuri mai mici, cu efecte în profitabilitatea totală a firmei, cu atât mai mult cu cât prețul acceptat pe piață nu este pe măsura costurilor de producție și de livrare.

Schmitz Cargobull se menține de peste 10 ani în poziția de lider de piață în România, cu o cotă de 45-50%, chiar dacă anul trecut numărul unităților vândute a scăzut puțin mai mult decât s-a contractat întreaga piață, încheind cu aproape 1.500 de unități noi livrate și circa 300 rulate.

Din cele aproximativ 1.500 de semiremorci noi Schmitz înmatriculate în 2024 în România, cam 700 sunt prelate, 500 sunt basculante, iar restul frigorifice, dube închise, platforme sau șasiuri de containere.

Trebuie reamintit că aceste rezultate vin după un an, 2023, foarte bun, la finalul căruia era clar că 2024 urma să fie mai slab în toate țările europene. Scăderea vânzărilor din primul trimestru însă a fost chiar mai mare decât se estimase, astfel că Schmitz și-a ajustat în minus țintele inițiale și până la final de an a ajuns aproximativ la scăderea estimată, de 15-20%.

Activitatea producătorilor și importatorilor de semiremorci a fost afectată de competiția puternică de pe piață și de presiunea de reducere a costurilor pe care o au și vor continua să o aibă o vreme toți actorii din transport și logistică, astfel că profitabilitatea lor a avut de suferit.

Și, pentru că și clienții suferă din cauza scăderii volumelor și tarifelor de transport, în 2024 riscul de neplată a crescut, ceea ce a dus la aprobări mai dificile de credite noi și la creșterea costurilor de finanțare – deși dobânzile au fost mai mici decât în 2023 – cel puțin pentru o parte dintre cumpărători, în funcție de credibilitatea lor, de referințe și de istoric.

Cele mai multe achiziții au fost pentru înnoirea flotei

Cele mai multe achiziții au fost pentru înlocuirea unor semiremorci vechi. Unii operatori și-au diminuat parcul auto sau chiar au ieșit de pe piață, în special șoferii-patroni. Pe de altă parte, multe dintre companiile mari de transport continuă să se dezvolte, așa cum și pe piața europeană în ansamblu se vede tendința de consolidare. Astfel că în totalul vânzărilor Schmitz de anul trecut 60% sunt de câte 1-2 unități, către clienți mici, dar stabili, iar restul sunt de 10‑100 de unități, către firme medii și mari, care, chiar și atunci când doar înnoiesc flota prin trade-in, tot cumpără mult.

Interes tot mai mare pentru siguranță, intermodal și vehicule cu două axe

Semiremorcile cu prelată pentru automotive se comandă mai ales cu certificări clasice ale sistemelor de ancorare, iar vânzările au fost bune și în 2024, în ciuda scăderii pieței europene în general și a producției fabricilor de piese de la noi. Asta deoarece Dacia și Ford și-au crescut capacitatea, „ceea ce se vede și în activitatea clienților noștri”, declară Roland W. Schacht, directorul regional Schmitz Cargobull pentru Europa Centrală.

Dintre prelate, aproximativ 10% sunt cu pregătire pentru intermodal (huckepack), mai puține decât în anii anteriori, deoarece în transportul feroviar au crescut costurile de operare, ceea ce a scăzut interesul cărăușilor.

Reprezentanții Schmitz Cargobull România se așteaptă însă ca tendința de creștere să revină. Aceștia nu recomandă folosirea unor prelate standard în transportul intermodal, deși pe unele linii se poate, deoarece forțele exercitate asupra vehiculelor sunt diferite de cele din timpul transportului pe șosea, fiind nevoie de ranforsări. „Și, pentru că impactul folosirii unei semiremorci standard pentru intermodal se vede doar în timp, noi recomandăm vehiculele cu echipare specială. În plus, în unele terminale există riscul să fie respinse la încărcare dacă nu respectă anumite cerințe tehnice sau legate de dimensiuni. Iar diferența de preț față de o prelată standard nu este mare.“

Clienții pun tot mai mult accent pe sistemele care pot preveni furturile, deoarece multora li se întâmplă – în cazul unor astfel de incidente, care se înmulțesc – să primească de la beneficiari factură pentru contravaloarea mărfurilor dispărute chiar înainte de a se face analiza cazului. De aceea transportatorii investesc în soluții pentru supravegherea mărfurilor pe toată durata transportului – camere video în interiorul semiremorcii, blocarea/deblocarea automată a ușilor spate ș.a. – care la nevoie emit imediat alerte. Mai mult decât atât, deoarece în prelate este mai ușor de intrat, crește cererea pentru suprastructuri închise echipate cu sisteme de siguranță.

Sistemul telematic TrailerConnect® este standard pe toate semiremorcile Schmitz și este instrumentul principal ce permite creșterea siguranței, deoarece integrează toate aceste sisteme opționale, trimite în timp real informații prin portal către dispecer și permite manevrarea ușilor spate de la distanță, fără implicarea șoferului.

O altă tendință din ultimul timp este de a trece – acolo unde se poate, pentru anumite tipuri de marfă – la semiremorci cu două axe în loc de trei, astfel încât taxele de drum să fie mai mici. Aproape 2% din clienții Schmitz Cargobull Romania, care fac distribuție, dar și transport internațional, au comandat astfel de prelate standard cu două axe și cu anvelope mai mari, mai rezistente decât prelatele Mega cu două axe și cu anvelope mici.

În cazul lor calculele trebuie făcute cu grijă. Avantajele oferite sunt prețul mai mic de achiziție decât al modelelor cu trei axe și scăderea taxelor de drum. Printre dezavantaje se numără reducerea duratei de viață, care depinde de exploatare și de cum se distribuie mărfurile pe axe, și diminuarea sarcinii utile, aceasta din urmă fiind însă compensată de economia din taxa de drum.

Schmitz Cargobull și-a crescut implementarea componentelor proprii în produsele livrate pe piața românească, unde în prezent peste 95% dintre semiremorcile sale sunt echipate cu axă proprie. Procentul se va apropia de 100% deoarece de curând este disponibilă, pentru toate modelele, și versiunea de axă cu tamburi de producție proprie.

În ceea ce privește agregatul produs de Schmitz, acesta echipează 30% din semiremorcile frigorifice vândute la noi.

România, a treia cea mai mare piață europeană pentru basculantele Schmitz

Ultimul trimestru din 2024 a fost foarte bun din punct de vedere al vânzărilor Schmitz România, „și sperăm ca lucrurile să rămână așa. Primele săptămâni din 2025 au fost bune și ne dorim să fie în continuare o cerere mare pentru basculante, pentru că unele proiecte importante de infrastructură nu au fost terminate. Însă asta depinde de situația politică. Ne așteptăm la aceeași performanță din 2024, când pentru noi construcțiile au reprezentat un segment puternic, datorită căruia am compensat scăderea vânzărilor de prelate.“

Schmitz nu lucrează cu stocuri, mai ales că termenul de livrare a scăzut la două luni, ci are și pentru 2025 locuri disponibile în producție, inclusiv pentru basculante, pe care le confirmă când are comenzi. Astfel, vehiculele sunt configurate exact în funcție de cerințele cumpărătorilor.

În ceea ce privește basculantele, România este a treia cea mai mare piață europeană pentru producătorul german, deci are alocate mai multe locuri în producție și livrarea se poate face în 4-6 săptămâni.

Vânzările de vehicule rulate vor crește

Aproape 20% din vânzările Schmitz din 2024 au fost prin trade-in, „dar și pentru încheierea lor presiunea este mare, deoarece clienții vor să obțină un preț cât mai mare pentru vehiculul vechi și unul cât mai mic pentru cel pe care îl cumpără. În condițiile în care și noi avem costuri mari la achiziție și la vânzare. În plus, nu ne putem permite să vindem un vehicul second-hand dacă nu este în stare bună, iar clienții nu rezolvă problemele tehnice înainte de a ni le vinde. Acesta este unul dintre punctele principale ale negocierii, deoarece, chiar și la o semiremorcă de patru ani, dacă prelata, sistemul de frânare sau anvelopele sunt uzate, înlocuirea costă mult, deci prețul de revânzare scade. Așa că noi trebuie să ne uităm la punctele slabe ale semiremorcilor pe care le preluăm de la clienți, să le rezolvăm și să le punem în vânzare cât mai repede, altfel, procentul de depreciere este mare, mai ales la final de an.“

În 2024 Schmitz România a vândut aproape 300 de semiremorci rulate, cam la fel ca în 2023, iar în 2025 aproape sigur va fi o creștere, deoarece este nevoie de trade-in pentru a vinde vehicule noi.

Parcul de semiremorci second-hand nu include în general basculante, deoarece ele sunt folosite intensiv și clienții preferă să le cumpere noi, să le păstreze circa șapte ani, până la finalul duratei de viață, și să le întrețină bine ca să evite creșterea costurilor de reparații și întreruperile neprogramate de activitate.

Reprezentanții Schmitz România constată că cererea de închiriere este mare mai ales în sezoanele de vârf sau pentru unele modele specializate necesare pe perioadă limitată, pentru achiziția cărora este dificil de obținut finanțare. Dar, deoarece producătorul are printre clienți companii mari de închirieri, nu oferă acest serviciu, ci numai leasing financiar și operațional pe trei ani.

Există însă posibilitatea de a pune ocazional la dispoziția clienților, până la livrarea unor semiremorci noi sau dacă vehiculele lor sunt în service, modele din parcul propriu de second-hand.

Prețurile semiremorcilor, între creșterea costurilor și scăderea cererii

Echipările de siguranță obligatorii pentru semiremorci din iulie 2024 nu au crescut mult prețul acestora – TPMS, de exemplu, costă circa 100 de euro/vehicul. Dar materia primă care se scumpește din nou mult, energia și forța de muncă au o mare influență. Deci producerea semiremorcilor va costa în perioada următoare cu 3-5% mai mult, fără însă ca acestea să se scumpească, deoarece cererea este mică nu numai în România, ci și în alte țări europene.

În ultimii 10 ani 25-30% dintre semiremorcile noi vândute de Schmitz în țara noastră au fost finanțate in-house, iar în 2024 procentul s-a încadrat în aceeași linie: 25%.

Comerțul cu piese nu aduce profit

Aceeași presiune întâlnită în vânzarea de semiremorci există și pe piața pieselor de schimb, explică reprezentanții Schmitz Cargobull România, în sensul că, din cauza costurilor mari, clienții au mai renunțat la întreținere și reparații. Deci vânzările companiei au scăzut ușor față de 2023, iar profitabilitatea a fost și ea mai mică, deoarece au fost reduse prețurile pentru a încuraja cererea și a menține cota de piață.

Sustenabilitatea, o preocupare și pentru producătorii de semiremorci

În ciuda contextului global dificil, producătorul german va continua să investească, „mai mult sau mai puțin“, și să inoveze nu numai pentru a respecta noile reglementări, ci și pentru a-și menține poziția pe piață. „Dar asta afectează rezultatele financiare.“

În ceea ce privește sustenabilitatea – direcția principală vizată de noua legislație – reprezentanții Schmitz România constată că încă nu există presiune pentru reducerea emisiilor, că este mai mult o problemă de imagine pentru transportatori și clienții lor și că cererea de vehicule mai ecologice este încă mică. Iar unele companii se orientează spre un transport fără emisii mai ales pentru a face calcule și a vedea de ce investiții vor avea nevoie pe viitor.

Schmitz este preocupat de reducerea emisiilor de CO2 din producție și din lanțul logistic, pentru că în rest semiremorcile nu influențează atât de mult ca autovehiculele consumul și emisiile și au nevoie de energie doar pentru agregatul frigorific. Ținta sa până în 2030 este de scădere a emisiilor de CO2 cu 50% și la 25-30% a ajuns deja, „deci suntem pe drumul cel bun“.

Compania pune la dispoziția clienților care trebuie să depună rapoarte de sustenabilitate calculul emisiilor aferente vehiculelor sale, cu ajutorul Vecto, și în toamna trecută și-a publicat propriul raport de sustenabilitate, „deși semiremorca nu este principalul contribuitor la emisiile poluante“.

Noile norme impuse și la construcția de semiremorci presupun implementarea unei axe electrificate, care însă implică o greutate proprie mult crescută și costuri mari de omologare, fără a contribui direct la reducerea emisiilor de CO2 produse de semiremorci, ci mai degrabă de autotractor. De aceea Schmitz oferă în schimb posibilitatea de a recupera energia la frânare, care să fie folosită pentru agregatul frigorific.

Integrarea Berger a decurs bine

Așa cum știți deja, Schmitz Cargobull a cumpărat Berger, producătorul de semiremorci de nișă cu greutate proprie redusă, care îi completează oferta și care în versiunea cu două axe sunt cu 0,5-1 t mai ușoare decât modelele similare Schmitz. În 2024 în România au fost înmatriculate circa 100 de semiremorci Berger, pentru distribuție națională de băuturi sau pentru transport internațional de cereale, care permit o încărcătură de peste 25 t.

Integrarea Berger în organizația Schmitz a mers ușor în România, declară Roland W. Schacht, vânzătorii celor două companii propunând ambele mărci, dar axându-se în continuare asupra clienților pe care îi cunosc mai bine. Iar rețeaua extinsă de service a Schmitz Cargobull este de acum un beneficiu și pentru cumpărătorii de vehicule Berger.

Consolidarea poziției prin integrarea unor producători mai mici este, de altfel, una dintre caracteristicile acestei piețe, așa cum se vede în cazul Krone și Schwarzmüller sau în cazul Wielton. Și ea va continua, în opinia reprezentanților Schmitz, deci numărul producătorilor de semiremorci se va reduce, deoarece companiile mici au nevoie de sprijin pentru a face investițiile necesare respectării tuturor reglementărilor viitoare în domeniu. Poate vor intra pe piață și constructori chinezi – însă nu prea curând, câtă vreme configurațiile și mai ales caroseriile sunt foarte diferite în Europa și Asia.

Articole similare