AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
AdAdvertisement
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Pregătit pentru cele mai dificile misiuni

Renault Trucks România a configurat o basculantă 8×4 pe șasiu K cu putere maximă de 520 CP și o cutie de viteze Xtrem, care face față celor mai dificile misiuni din șantier, cariere sau exploatări forestiere. Anvelopele mai mari cresc garda la sol, iar șasiul ranforsat este pregătit și pentru supraîncărcare, o practică des întâlnită în astfel de aplicații. După organizarea unei demonstrații de forță într-o balastieră pe lângă Ploiești, puternicul camion Renault Trucks a rămas în parcul firmei-gazdă, altele similare urmând să fie aduse în România, mai ales că sectorul construcțiilor este în creștere de câțiva ani.

Pentru a răspunde cererii mari de autoșasiuri, dar și pentru a demonstra că Renault Trucks are o lungă tradiție în producția de camioane robuste, capabile să facă față oricăror condiții de teren cu încărcătura la capacitate sau chiar cu suprasarcină, producătorul francez a adus în România un camion special configurat pentru sarcini dificile, cu masă maximă autorizată de 50 t și sarcină utilă de 38.237 kg. Șasiul este ranforsat din față până în spate, ceea ce înseamnă că lonjeroanele lui au o grosime combinată pe toată lungimea lor de 13 mm, uzual folosindu-se lonjeroane de 8-9 mm.

Greutatea transportată se distribuie astfel: 18 t pe cele două axe față (9 t/axă oferă avantaje mai ales firmelor care lucrează la exploatări forestiere, deoarece la pădure se urcă având camionul gol și se coboară cu încărcătură foarte grea – bușteni – ceea ce înseamnă că puntea față se încarcă foarte mult) și 16 t pe fiecare axă din spate, ambele cu reducție dublă cu cartere din fontă ranforsate și blocare diferențial integrată. Pentru o tracțiune bună raportul de transmisie la axa spate este de 5,41.

Deși un mastodont de 50 t, camionul e ușor de manevrat, grație ampatamentului destul de mic (4.350 mm între axele 1 și 3), care îi asigură o rază de bracaj de 11 m (între trotuare). Iar garda la sol mare (de 395 mm – plin/435 mm – gol), datorată anvelopelor mai mari (325/95 R24), ajută la trecerea mai ușoară peste obstacole, unghiul de atac și de degajare fiind de 30O, respectiv 50O. În plus, nici consolele față/spate nu sunt foarte lungi (1.488 mm, respectiv 936 mm – șasiu – și circa 4.000 mm consola spate cu caroserie).

Motorul DTI 13 dezvoltă o putere maximă de 520 CP la 1.430-1.800 rpm, cuplul maxim de 2.550 Nm fiind atins de la o rotație de numai 1.000 rpm, până la 1.430 rpm.

Motorul cu șase cilindri în linie are un sistem de injecție common-rail cu presiune înaltă (2.000 bar), asigurată de trei pompe dispuse pe corpurile injectoarelor.

Prin activarea modului off-road al cutiei de viteze Xtreme, cu 13 rapoarte de mers înainte, (dintre care 1 extra-lent) și 5 rapoarte de mers înapoi (dintre care 1 extra scurt), se obține un cuplu mult mai mare, modelul beneficiind de o blocare de sateliți interaxial.

Această cutie de viteze permite deplasarea cu viteze foarte mici – 2,1 km/h în treapta Crawl, la o turație a motorului de 1.000 rpm, viteză care permite ieșirea din orice fel de situații dificile (noroi, zăpadă etc), întrucât viteza de rotație a roților este foarte mică și ele nu permit ruperea aderenței.

Raportul în puntea spate este mai mare, de 5,41, ceea ce permite ca, la o viteză de 80 km/h (viteza la care este limitat camionul), turația motorului să fie de 1.521 rpm, în zona verde (zona economică) a motorului. Astfel cuplul crește mult mai mult la roată și camionul poate să plece ușor de pe loc, chiar și în pante și cu suprasarcină.

„În pante sau pe sol foarte moale, dacă turația roții este mai mică, aderența este și ea mică. La cutiile manuale, la plecarea de pe loc, turația este menținută din ambreiaj, pe când la cele automatizate nu se poate face acest lucru, deoarece cutiile automatizate au un sistem de protecție a ambreiajului, sateliților și a cutiei de viteze, care se activează în cazul unei sarcini prea mari, comandă debreierea și, implicit, camionul nu mai pleacă de pe loc”, explică George Stan, Product&Tender Specialist Renault Trucks.

Optidriver Xtreme este ranforsată pentru utilizări grele printr-un proces special de cementare. Toate pinioanele sunt, practic, călite suplimentar, ceea ce presupune că dantura roților dințate este mai rezistentă la sarcini mari și foarte mari față de aceeași cutie de viteze fără această opțiune. Xtreme are o treaptă în plus care îi permite să aibă, de exemplu, jumătate din viteza treptei 1, care acționează ca un „super slow”. Această cutie de viteze este recomandată tuturor celor care merg peste 70% din timp pe teren accidentat, unde este nevoie de viteze de deplasare foarte mici, unde este mult noroi și camionul se afundă (de exemplu, la deszăpezire sau la cariere).

Cutia de viteze beneficiază de un răcitor extrem al uleiului pe apă.

Confort la bord

Șoferul se bucură de un spațiu confortabil, cu un scaun cu suspensie pneumatică și reglaj pe trei direcții (opțional se poate dota cu ventilație și încălzire). Volanul reglabil pe 3 direcții asigură o poziție optimă de condus, șoferul beneficiind și de o vizibilitate foarte bună de jur împrejurul camionului.

Trapa dotată cu plasă pentru insecte este utilă pentru zilele toride pe șantier, chiar dacă are și sistem de aer condiționat.

Din punct de vedere al siguranței, autobasculanta dispune de un sistem automat de acționare a frânei de parcare în cazul în care vehiculul începe să ruleze și ușa șoferului este deschisă, reducând astfel accidentele provenite în urma părăsirii cabinei de către conducătorul auto, fără ca în prealabil să fi asigurat vehiculul cu frâna de parcare. Setarea vitezei de coborâre a pantei, atunci când este cuplată, permite coborârea cu viteze foarte mici, fără acționarea frânei de serviciu, doar prin acționarea automată a OptiBrake+ (o combinație a frânei pe evacuare și a frânei de compresie pe supape, cuplat cu frâna de serviciu), cu o putere maximă de 382 kW (atinsă la 2.300 rpm).

Modelul K520 8×4 dispune de sistem de monitorizare a presiunii în anvelope cu afișarea acesteia în bord, senzori de ploaie și lumini și faruri de ceață. În plus, camionul a fost vândut cu un abonament preplătit pentru un an pentru managementul flotei.

Autoșasiul cu o greutate proprie de 11.763 kg a fost carosat cu o benă semirotundă cu basculare pe spate produsă de Meiller. Bena cu o capacitate de 50 t (volum de 20 m3) este construită din oțel Hardox 450 (podea de 10 mm grosime), respectiv oțel Hardox 400 (pereți cu grosime de 8 mm VS100, oblon spate de 6 mm).       

Articole similare